جزئیاتی از فرآیند پرداخت وام مسکن روستایی



معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: به دنبال ارجاع دستورالعمل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی، توزیع استانی و تعیین بانک‌های عامل انجام می‌شود که ممکن است یکی دو روز زمان ببرد.

 

به گزارش صبح ساحل، مجید جودی اظهار کرد: از روز دوشنبه ۱۴ شهریورماه ضوابط پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی به ۹ بانک مربوطه اعلام شد که در مرحله‌ی بعد باید بانک‌ها این بخشنامه را به استان‌ها ابلاغ کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که دستورالعمل ارجاعی به اضافه توزیع استانی به بانک‌ها اعلام شده است بانک‌های عامل باید به واحدهای استانی خود سهمیه‌ها را اعلام کنند. این فرآیند احتمالا یکی دو روز طول می‌کشد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: خوشبختانه مصوبه اخیر در مقایسه با دوره‌های گذشته سریع‌تر به بانک‌های عامل ابلاغ شده و انتظار داریم از هفته آینده پرداخت وام آغاز شود.

جودی درباره نحوه دریافت وام توسط متقاضیان گفت: اکثر ثبت نام‌ها صورت گرفته و پرونده‌ها تکمیل شده است. بلافاصله پس از ابلاغ استان، ما متقاضیان را به بانک‌ها معرفی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع می‌دهیم که پرونده آنها به کدام بانک ارسال شده و به آنجا بروند. در مواردی نیز به متقاضیان اعلام می‌کنیم که معرفی‌نامه را از بنیاد مسکن دریافت و به بانک مراجعه کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: کسانی که هنوز برای  تشکیل پرونده اقدامی نکرده‌اند برای تشکیل پرونده و درخواست وام به بنیاد مسکن منطقه خود مراجعه کنند.

 

گفتنی است که به دنبال مصوبه آبان ماه ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد، روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه از موافقت و تصویب این تسهیلات در هیات دولت خبر دادند و اعلام کردند که پرداخت این وام از روز شنبه پنجم شهریورماه شروع می‌شود. میرکاظمی گفت که سازمان برنامه و بودجه با بررسی همه جوانب و بر اساس دستور رییس‌جمهور اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات فوق از سوی بانک‌ها را آغاز کرده است. با این حال هنوز بانک مرکزی، بخشنامه پرداخت این وام را به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است.

 

روستاها به‌ترتیب اولویت به شرح زیر مشمول دریافت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی خواهد بود:
۱) متقاضیان ساکن در روستاهایی که در سنوات قبل کمتر از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کرده و دارای بافت آسیب پذیر هستند.
۲) متقاضیان ساکن در روستاهای واقع در مناطق سانحه خیز کشور
۳) متقاضیان ساکن در مناطق مشمول که دارای واحد مسکونی فرسوده یا کم وام و غیر مقاوم بوده و قصد تخریب و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند.
۴) متقاضی که در حوزه اجرای طرح‌های هادی و اصلاح معابر روستایی قرار داشته و تمام یا بخش عمده‌ای از مسکن ها تخریب شده و یا در حال تخریب است و قصد نوسازی واحد خود را دارند.
۵) مجموعه سازان مسکن و متقاضیان احداث ۳ واحد و بیشتر در مناطق مشمول، با رعایت ضوابط مربوطه در زمره مشمولین طرح خواهند بود.
۶) متقاضیان مجردی که به سن قانونی رسیده و مشکل نظام وظیفه نداشته باشند.

۷) متقاضیانی که تمایل داشته باشند مشترکا در یک قطعه زمین با اخذ پروانه مشترک، بیش از یک واحد مستقل بسازند، در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر بانک عامل، می‌تواند به تعداد واحدهای احداثی از این تسهیلات استفاده کنند.

از سوی دیگر، تعداد مراحل اصلی پرداخت این تسهیلات سه مرحله است ولی با توجه به شرایط استان‌ها و به جهت کمک به بنیه مالی متقاضیان، با اضافه شدن مراحل فرعی، تا ۶ مرحله نیز قابل پرداخت خواهد بود. در این بین، تعداد مراحل پرداخت و مبلغ هر مرحله مطابق با بند های زیر با پیشنهاد معاون بازسازی استان و تایید مدیر کل استان قابل اجرا خواهد بود.
در مورد متقاضیان مجموعه ساز نیز، مبالغ پرداختی هر یک از مراحل بر اساس پیشرفت فیزیکی و پس از کارشناسی بنیاد قابل پرداخت خواهد بود.

 

هفت اولویت پرداخت وام مسکن روستایی + مراحل واریز

 

 ابتدای سال گذشته سقف وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد ۵۰ میلیون تومان بود که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سپس در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس‌جمهوری به ۲۰۰ میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را که رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، تضمین نکرده است. لذا بانک‌ها در ۹ ماه گذشته قرارداد ۱۰۰ میلیون تومان اضافی را با نرخ سود ۱۸ درصد منعقد کرده‌اند که دلیل تقاضا برای ساخت مسکن روستایی کاهش یافته است.

پس از کش و قوس‌های فراوان قرار بود پرداخت این وام از ۸ مردادماه آغاز شود اما تحقق پیدا نکرد. روز ۱۹ مردادماه سیدرضا حمیدی ـ مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: دستورالعمل وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تهیه شده، تشکیل پرونده‌ها و ثبت در سامانه هم توسط بنیاد مسکن در حال انجام است ولی برای معرفی متقاضیان به بانک منتظر تضمین‌نامه سازمان برنامه و بودجه هستیم.

پیش از این اعلام شده بود که طبق گفته سخنگوی دولت و با تایید رئیس سازمان برنامه  دولت با پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی موافقت کرده و پرداخت این تسهیلات از شنبه پنجم شهریور آغاز می‌شود. اما در پی اعلام گزارش‌هایی مبنی بر آغاز نشدن پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت که انشاءالله تا ششم شهریور مصوبه هیات دولت به بانک‌ها ابلاغ و پرداخت این تسهیلات شروع خواهد شد. با این حال روستاییان همچنان منتظر دریافت این تسهیلات هستند.

 

 

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها