مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران خبر داد

رشد ۵۹ درصدی در تعمیرات اساسی شناورها



مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: ایزوایکو درواقع قطب تعمیرات کشتی‌های بزرگ در حداقل منطقه  شمالی خلیج‌فارس است و  توانایی انجام کارهای بزرگ درزمینهٔ ساخت و تعمیرات کشتی و احداث سکوهای نفتی و گازی را دارد.
سلمان ضربی در نشست با خبرنگاران ادامه داد: این مجتمع می‌تواند هر نوع کشتی ملی و بین‌المللی در هراندازه‌ای که موردنیاز بخش‌های مختلف کشور باشد را به‌صورت کامل طراحی کند، بسازد یا تعمیر کند . وی افزود:تمام مراحل طراحی، ساخت، تعمیرات و به‌آب‌اندازی شناورها، توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.ضربی خاطرنشان ساخت : با توجه به این توانمندی‌ها  گام‌های بزرگی درزمینهٔ ساخت انواع شناور و کشتی در این مجتمع برداشتیم. وی این را افزود که برای اولین بار ۴ فروند  کشتی  هم‌زمان در ایزوایکو  ساخته می‌شود،مدتی قبل نیز  کشتی ۳۰۰ هزار تنی شرکت ملی نفت طی  یک ماه تعمیر و تحویل داده شد. ضربی  در خصوص تعمیر سوپرتانکرها  و تغییر نوع کاربری شناورها  نیز مطالبی عنوان کرد.وی به پروژه‌های فراساحلی گریزی زد و گفت: یکی از پروژه‌های در حال اجرا در بخش دریایی،پروژه فروزان در توسعه میدان نفتی فروزان  است و  اخیراً در پروژه فاز ۱۱ فعالانه شرکت داشتیم ،امیدوار هستیم برنده مناقصه شویم تا در بخش سکوی دریایی برای توسعه بیشتری فعالیت داشته باشیم . ضربی خاطرنشان ساخت:ایزوایکو در تلاش است در افق ایران ۱۴۰۴، به مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی، سکو سازی و ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج‌فارس تبدیل شود.
  

تعمیرات ۴۶ فروند شناور

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران  بابیان اینکه  از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۶ فروند شناور بزرگ، کوچک و متوسط برای انجام تعمیرات اساسی به این مجتمع سپرده‌شده است که در مقایسه با سال قبل  ۵۹ درصد رشد داشته است. ضربی افزود: از این تعداد ۱۴ فروند مربوط به شناورهای بزرگ و اقیانوس‌پیما، ۱۸ فروند شناور متوسط و ۱۴ فروند هم شناور کوچک بوده که جذب یاردهای مجتمع ایزوایکو شده است. وی این را گفت که تعدادی از این شناورها تحویل کارفرما شده و کار تعمیرات آن نیز انجام‌شده است مانند  شناور ابوذر ۱۲۰۰ و ساخت و تحویل شناور پشتیبان صیادی کاملاً ایرانی.
  

خالی بودن ظرفیت ۸۵ درصدی ساخت کشتی‌ها

مدیرعامل ایزوایکو   به خالی بودن ظرفیت ۸۵ درصدی ساخت کشتی‌ها در ایزوایکو گفت: ۸۵ درصد ظرفیت  ساخت ما خالی است  اما در بخش تعمیرات بنا به فصول سال  تا ۹۰ درصد  ظرفیت‌ها  پر  است. ضربی بیشتر  درآمدها این مجتمع را از واحدهای تعمیرات  اعلام کرد و ادامه داد:  برای همین تلاش می‌کنیم که پروژه‌های مختلفی را از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران جذب کنیم.  .وی دلیل اینکه ایزوایکو در سال‌های گذشته نتوانسته در بخش ساخت شناورها کارآمد باشد، را تعریف نشدن  پروژه‌ای در این زمینه دانست.این مقام مسئول در خصوص سفارش کشتی‌ها و تحویل آن به صاحبان آن تأکید کرد: ایزوایکو ظرفیت ساخت هم‌زمان چهار فروند کشتی را دارد که ۲ فروند برای مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی و ۲ فروند را برای شرکت ملی نفت‌کش طراحی کرده و در برنامه زمان‌بندی مشخص انجام دهیم. وی با توجه به نیاز مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران در بروز رسانی ناوگان حمل‌ونقل دریایی، امیدوار هستیم که با همکاری این شرکت‌ها و همچنین با مذاکره‌ای که با روس‌ها انجام‌شده است، ظرفیت ما برای ساخت تکمیل شود. ضربی اظهار داشت:با شرکت کشتیرانی ارتباط  تنگاتنگ داریم انجام تفاهم‌نامه دو پروژه نهایی شده  است یکی از آن  ساخت شناور  ۳۶ هزار تنی بوده که تا پایان شهریورماه این قراردادها  به نتیجه خواهد رسید.وی  بابیان اینکه قوانین دریا و زیست‌محیطی مرتب در حال تغییر است گفت: باید خودمان را آماده کنیم که به‌موقع نیازهای کارفرمایی را انجام دهیم و آن‌ها را ترغیب و تشویق کنیم  که پروژه سفارش دهند.
  

رشد 55درصدی 

مدیرعامل ایزوایکو گفت:جذب شناورها برای ساخت و تعمیرات باعث شده تا تناژ عملکردی این مجتمع در پنج‌ماهه امسال از هشت هزار و ۳۹۱ تُن به ۱۳ هزار تن با رشد ۵۵ درصدی برسد.ضربی تناژ عملکردی مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در گروه طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای بزرگ و اقیانوس‌پیما در پنج‌ماهه امسال با ۵۳ درصد رشد از پنج هزار و ۷۵۴ تن به هشت هزار و ۸۳۶ تن، شناورهای متوسط با رشد ۷۶ درصدی از یک هزار و ۶۷۰ تن به ۲ هزار و ۹۴۰ تن و شناورهای کوچک با رشد ۲۶ درصدی از ۹۶۷ تن به یک هزار و ۲۲۴ تن اعلام کرد.وی یادآور شد: سال گذشته نیز ۸۱ فروند شناور برای تعمیرات وارد درای داک ایزوایکو شد که از این تعداد ۱۱ فروند برای نوسازی بود که کار چهار فروند آن انجام و تحویل داده‌شده است، پنج فروند در دست اجرا بوده و ۲ فروند نیز متوقف‌شده است.ضربی  ادامه داد: طبق برنامه مصوب در پنج‌ماهه امسال باید ۱۳ هزار و ۵۲۰ تن کار تولیدی در مجتمع ایزوایکو انجام می‌شد که تاکنون موفق به اجرای ۹۶ درصد کار تولیدی به میزان ۱۳ هزار تن شدیم.ضربی  اظهار داشت: همچنین شناور مسافربری و تفریحی سانی نیز اواخر مردادماه امسال برای جام جهانی قطر جهت انجام تعمیرات دوره‌ای وارد درای داک مجتمع ایزوایکو شد؛ این شناور با طول ۱۷۲ متر، عرض ۲۳ متر و آبخور ۵.۸ متر بزرگ‌ترین شناور کروز موجود در کشور به شمار می‌رود که تحت مالکیت شرکت مکین دریای کیش است.
 

نیروی بومی اولویت جذب در ایزوایکو 

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)گفت:قطعاً  اولویت استخدام و جذب در این مجتمع  با نیرو‌های کارآمد بومی است.  سلمان ضربی ادامه داد: مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل  همیشه این موضوع را  در نظر داشته و دارد که شرکت‌ها و پیمانکاران زیرمجموعه این مجتمع بزرگ به‌منظور تأمین بخشی از نیروی انسانی موردنیاز خود از بین داوطلبین واجد شرایط  اولویتشان به‌کارگیری نیروهای بومی استانی است. وی در خصوص توقف جذب نیروی انسانی در مقطعی از زمان گفت: برنامه استخدام افراد واجد شرایط در دستور کار بود اما به دلیل اصلاح  ساختاری متوقف شد ،در این رابطه  برای قانونمند کردن استخدامی  آیین‌نامه جذب نیروی انسانی  در ایزوایکو تهیه  و به مصوبه هیات مدیره  رسیده شد که فقط  از طریق آزمون ،نیروی کار شایسته و توانمند به  این مجتمع بپیوندند. ضربی با اشاره به موعد بازنشستگی ۱۵۰ نفر از نیروی انسانی در ایزوایکو اظهار داشت : در آینده با آزمون ورودی افراد کارشناس و تکنسین جذب خواهیم کرد و برای استخدام در مشاغل کارگری و اجرایی بخش  خصوصی  وارد خواهد کرد.وی از  کمبود نیروی انسانی در بخش پیمانکاری خبر داد و تصریح کرد: هر فرد علاقه‌مند و  توانمند در تعمیرات کشتی  می‌تواند به سایت ایزوایکو مراجعه کند و  پس از ارزیابی مدارک ازلحاظ  توانمندی فنی و تجهیزاتی مشغول به کار می‌شود .ضربی به جذب هزار و ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در ساخت کشتی نیز مطالبی عنوان کرد و افزود: در آینده نزدیک روند ساخت ۴ فروند کشتی در این مجتمع  آغاز شود که  حداقل پنج هزار نیروی انسانی جذب کار خواهند شد. وی عنوان کرد: به‌طور متوسط برای ساخت هر فروند کشتی یک هزار و ۳۰۰  نفر نیرو به‌طور مستقیم فعالیت دارند.
وی یادآور شد: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در فضای ساخت‌وساز در سه یارد بزرگ، متوسط و کوچک مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل ایران مشغول به کار هستند که به‌طور مستقیم یک هزار و ۲۲۰ نیروی انسانی به‌عنوان نیروی کارمند با ایزوایکو کار می‌کنند.این مقام مسئول این را تأکید کرد که مجتمع ایزوایکو در طی ۲۸ سال ، اخراج و  تعدیل نیرو گروهی نداشته است.
  

رقابت با کره‌ای‌ها 

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در ادامه سخنان به کیفیت ساخت کشتی‌های  در ایران و رقابت با کشتی‌سازی‌های کره‌ای گفت: کشتی‌های ساخت ایران چه به لحاظ نقشه و آلیاژ به‌کاررفته  و چه  به لحاظ کار آیی مدنظر مشتریان بهتر از کشتی‌های ساخت چین است. ضربی با تأکید گفت: این را به جرات می‌توانم بگویم  به لحاظ کیفیت با کشتی‌سازی‌های کره‌ای در رقابت هستیم ،متأسفانه برخی از شرکت‌های داخلی کشتیرانی حتی برای تعمیرات به چین می‌روند که هم مدت‌زمان انتظار بیشتری دارند و هم کیفیت تعمیرات و حتی ساخت آن‌ها پایین‌تر از شرکت‌های کشتی‌سازی ایران است.وی در زمان متعهد هستیم و در قراردادها با اطمینان به خودمان در صورت تأخیر جریمه و خسارت قید می‌کنیم. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها