13

مهر

1403


سیاسی

26 آبان 1393 08:54 0 کامنت

 صبح ساحل ، سیاسی - نماينده عصائب اهل‌الحق در ايران گفت: اگر شخص حاج قاسم نبود، حرمين امامين عسکريين، بسيار بدتر از گذشته تخريب مي‌شد و ان‌شاءالله روزي خود او اين ماجراها را بازگو کند.گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- 31 سالش است و نمايندگي يکي از مهمترين گروههاي مقاومت عراقي را در ايران بر عهده دارد.مقاومت روزها و ماههاي شلوغي را پشت سر مي‌گذارد و معلوم نبود اگر در سوريه جلوي تکفيريها نايستاده بودند، اوضاع امروز در عراق چقدر بدتر از اين مي‌شد.آمرلي، جرف الصخر و بيجي آزاد شدند و حالا مقاومت عراق گام هاي بعدي را تا رسيدن به موصل برمي‌دارد.شيخ جابر رجبي اگرچه ايراني الاصل است اما وقتي در نجف درس حوزه مي‌خواند، با فتواي مراجع سلاح در دست گرفت تا جلوي اشغالگران آمريکايي را که حالا به نجف رسيده بودند، بگيرند.او نماينده عصائب اهل الحق در ايران به دبيرکلي قيس خزعلي است؛ گروهي که در سال 2004 اعلام موجوديت کرد و حالا در کنار ديگر گروههاي عراقي نظير بدر، کتائب حزب‌الله و ... مشغول پاکسازي بازماندگان رژيم بعث و تکفيري‌هاي داعش است.با شيخ جابر در مجالي کوتاه به گفتگو نشستيم تا برايمان از عراق بگويد، از عمليات هايي که انجام شده، از آينده و از يک نام. کسي که اين روزها بيشتر در صحنه هاي نبرد عراق چشم مي‌آيد و هر فريم عکسش براي دوست و دشمن پيام دارد. سردار حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران. ماحصل اين گفتگو را در زير مي‌خوانيد:

* «ولايت فقيه» محدود در مرزهاي جغرافيايي نيست

رجبي در خصوص پيشينه و اهداف تشکيل گروه «عصائب اهل حق» اظهار داشت: عصائب در گذشته با عنوان «مجاميع خاصه» فعاليت مي‌کرد که در زمان صدام شامل تعدادي از مجاهدين مي‌شد که علاوه بر فعاليت‌هاي ديني و نظامي، به رصد اعضاي حزب بعث نيز مي‌پرداختند و برخي از آنها حتي در انتفاضه شعبانيه هم نقش داشتند.وي ادامه داد: پس از اشغال عراق توسط آمريکايي‌ها، عصائب حول شخصيت شهيد محمد صدر و سيد کاظم حائري جمع شدند که بر سر مسئله ولايت فقيه گروه عصائب نظر ويژه‌اي دارد چون شهيد صدر کتاب ولايت فقيه را به صورت بسيط نوشت و بر آن تکيه داشت.رجبي با بيان اينکه «عصائب» همزمان با اعلام موجوديت رسمي در سال 2004، بر موضوع «ولايت فقيه» تاکيد داشت، افزود: ما خود را ملتزم به ولايت فقيه مي‌دانيم و معتقديم نمي‌توان ولايت فقيه را در موضوعات ايراني و عربي و يا در داخل مرزهاي جغرافيايي محدود کرد.

* 5هزار عمليات عصائب عليه آمريکا طي 7سال در عراق

وي خاطرنشان کرد: عمليات‌هاي «عصائب» عليه نيروهاي اشغالگر از همان سال 2004 آغاز شد و تا سال 2011 قريب به 5 هزار عمليات متمايز صورت گرفت که يکي از بزرگترين آنها عمليات «کربلا» بود که طي آ،ن نيروهاي اشغالگر از اين شهر در سال 2006 خارج شدند.

* شليک موشک به سفارت آمريکا/ از حزبالله تاسي کرديم

نماينده عصائب اهل حق در ايران افزود: در سال آخر حضور آمريکايي‌ها در عراق که اکثر نيروهاي مقاومت به خاطر انعقاد معاهده‌اي‌، سلاح خود را زمين گذاشتند، عصائب اعلام کرد با تآسي از برادران خود در حزب‌الله لبنان که مي‌گفتند تا حضور آخرين اشغالگر مقاومت مي‌کنند، ايستادگي مي کند و حتي در روزهاي آخر هم چند موشک به سفارت آمريکا که در حقيقت يک پادگان با 1300 نفر نيروي نظامي بود، شليک کرديم.

* از انهدام هواپيما تا اسارت ژنرال ارتش آمريکا

رجبي اظهار داشت: يکي از ژنرال‌هاي آمريکايي در سال 2010 در يک نشست محرمانه در کنگره اعلام کرد که 73 درصد از ضربات به نيروهاي ما -آمريکايي‌ها- در عراق، از جانب عصائب است. در يکي ديگر از عمليات‌هاي ما، وقتي يک هواپيماي بزرگ لجستيک آمريکايي به دياله آمد، 3 نفر از نيروها وارد پادگان آمريکايي‌ها شده و آن را منهدم کردند و بدون دادن تلفات بيرون آمدند و يا يک مرتبه ديگر، يکي از ژنرال‌هاي آمريکايي را اسير و بعدها با آنها معاوضه کرديم.وي ادامه داد: از آنجا که ما نمي‌دانستيم اشغالگران تا چه زماني در عراق خواهند ماند، شروع به بومي‌سازي سلاح‌ها کرديم و «عصائب» کم کم به يک نيروي منسجم مقاومت مردمي تبديل شد. آنها هم چون ديدند نمي‌توانند مستقيما با مقاومت روبرو شوند، به جنگ نيابتي روي آوردند. نماينده عصائب اهل حق در ايران با بيان اينکه البته پيشنهادهايي هم مبني بر واگذاري مناصب دولتي نظير وزارتخانه‌هاي امنيتي و غيره به ما شد، اظهار داشت: ولي عصائب در سال آخر حضور آمريکايي‌ها اعلام کرد که هر نيروي نظامي آمريکايي در خارج از پادگان‌ها را هدف قرار مي‌دهد و اين کار را هم کرد.

* براي مقاومت، مرزهاي جغرافيايي قائل نيستيم

رجبي به موضوع دفاع از حرم حضرت زينب(س) در سوريه در مقابل تکفيري‌ها اشاره کرد و گفت: ما حتي پيش از جريانات سوريه اعلام کرديم که براي مقاومت، مرزهاي جغرافيايي قائل نيستيم. در حقيقت مرزهاي جغرافيايي براي ما عقيده و انسانيت است و اعلام کرديم به عنوان يکي از اعضاي حلقه مقاومت، هر جا که باشد، با دشمن مقابله مي‌کنيم و به آرمان فلسطين و نابودي اسرائيل -همان طور که شهيد صدر از اول شعار «کلا کلا آمريکا» و «کلا کلا اسرائيل» سرداد- پايبنديم.

* مقاومت در عراق «متحد» است

وي «عصائب» را يک گروه تاثيرگزار در حدفاصل پايان اشغال تا ثبات سياسي عراق در کنار نيروهاي ديگر مثل سپاه بدر يا کتائب حزب‌الله عنوان کرد و در عين حال افزود: اين اسامي نبايد دشمن را به اشتباه محاسباتي بيندازد و فکر کند اينها نشانه تفرقه است. در روزهاي گذشته عمليات بزرگي در دياله به اتمام رسيد که فرماندهي آن در يک اتاق و فرمان‌ها از يک نفر اما با مشورت بقيه صادر مي‌شد.

نماينده عصائب اهل حق در ايران هدف اصلي مقاومت را نابودي استکبار ذکر کرد و گفت: ما اين منطقه را جغرافياي مهدويت مي‌دانيم و براي همين آنها بايد از اينجا خارج شود.

* ميخواهيم ريشه داعش را بخشکانيم

رجبي تاکيد کرد: اين طور نيست که ما امثال داعش را بيرون کنيم و آنها دوباره قدرت بگيرند و برگردند. ما مي‌خواهيم پس از اخراج و نابودي، ريشه عقيدتي و سياسي شان را هم بخشکانيم.وي ادامه داد: وقتي رهبر مسلمين جهان صراحتا از حمايت گروه‌هاي مقاومت در مقابل استکبار سخن مي‌گويد، اين يک پيام صريح است که در عمل هم ثابت شد.نماينده عصائب اهل حق در ايران افزود: حماس و جهاد اسلامي در فلسطين گروه‌هاي سني مذهب هستند ولي چون آرمان آزاديخواهانه دارند، ايران از آنها حمايت مي‌کند.رجبي درخصوص اهميت کمک‌هاي ايران به جبهه مقاومت، اظهار داشت: کمک ايران به ما مانند کمک آنها به حماس و جهاد بود. ايران در فلسطين کاري کرد که خود مردم غزه از غزه دفاع کردند. در عراق هم همين طور است. امروز مردم عراق هستند که از کشور خودشان دفاع مي‌کنند و اين هنر ايران بود.

* عکسهاي حاج قاسم با لباس غيرنظامي پيام دارد

وي در بخش ديگري از گفتگو با فارس به نقش سردار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه در عمليات‌هاي مقاومت در عراق اشاره کرد و گفت: وقتي «حاج ‌قاسم» با لباس غيرنظامي در پايان پيروزي عمليات، در ميان همه نظاميان عکس مي‌اندازد، اين يک پيام دارد؛ يعني من با سلاح نيامدم.

* ايران فرقي ميان گروههاي مقاومت عراق قائل نيست

نماينده عصائب اهل حق در ايران، بزرگترين کار حاج ‌قاسم را ايجاد اتحاد در ميان مبارزين عنوان کرد افزود: دشمن باور نمي‌کرد که مردم آمرلي و جرف‌الصخر از شهرشان دفاع کنند. البته ايران همه نوع کمکي انجام داد و هيچ فرقي هم ميان عصائب،‌ کتائب، حماس، حزب‌الله و ديگران قائل نيست.رجبي به اهميت نقش رهبري اشاره کرد و گفت: ما نبايد رهبري انقلاب را محدود به مرزهاي جغرافيايي کنيم وقتي ما با امام خامنه‌اي در قم اعلام بيعت کرديم، همه رسانه‌هاي دشمن بخصوص العربيه مانور زيادي روي اين قضيه دادند اما ما اين اقدام را کرديم تا چشم آنها کور شود.وي تصريح کرد: اين تبعيت تنها بُعد سياسي ندارد که برخي به اشتباه آن را سياسي‌کاري اعلام کنند. شهيد صدر در زمان صدام که ارتباطي بين دو کشور نبود، کتاب «ولايت فقيه» را نوشت و اشعاري در مدح امام خامنه‌اي داشت و يا مواضع شهيد حکيم نيز همين طور بود.نماينده عصائب اهل حق در ايران با بيان اينکه همه گروه‌هاي مقاومت امروز حول کلمه ولايت فقيه جمع شدند، اظهار داشت: شما نگاه کنيد اوباما يک روز اعلام مي‌کند داعش خوب است يک روز مي‌گويد بد است. يک روز تروريست‌هاي سوريه را آزاديخواه مي‌نامد و يک روز با آنها مقابله مي‌کند اما امام خامنه‌اي از همان روز اول يک خط را دنبال کرد و ما هم ولايت فقيه را بحثي فراتر از جغرافيا و مرز مي‌دانيم.

* ايران بود که به کمک کردستان عراق آمد

رجبي خاطرنشان کرد: امروز نه تنها مردم عراق بلکه در دنيا نيز هيچ کس حتي مغرضين نمي‌توانند يکسري مسائل را کتمان کنند. براي مثال شما ببينيد آمريکايي‌ها با چه سر و صدايي براي کمک به کردستان عراق آمدند؟ اين واضح است که کردستان سال‌ها هم پيمان آمريکا بود اما آيا در لحظه سختي، آمريکا به آنها کمک کرد؟ آيا کمک‌هاي آمريکا بود که اربيل را نجات داد؟ نه، دستي که به سمت آنها دراز شد، دست مقاومت، ‌دست ايران و حاج‌قاسم بود.وي اضافه کرد: وقتي مردم کردستان اين را مي‌بينند عليرغم همه تبليغات دشمن، خودشان متوجه مي‌شوند که چه کسي به آنها کمک کرد.

* مجاهدين مسلح مقاومت نيروهاي حاج قاسم هستند

نماينده عصائب اهل حق در ايران ادامه داد: شما نگاه کنيد حاج‌قاسم چقدر دشمن دارد و چقدر هزينه مي‌کنند تا ردي از او بزنند؟ اما وقتي او مي‌آيد در منطقه نظامي، در حالي که دور و برش افراد مسلح عراقي حضور دارند و با آنها عکس مي‌گيرد، پيام آن اين است که حاج قاسم به اينها اعتماد کامل دارد و در واقع اينها نيروهاي خودش هستند.

* مقاومت در عراق دنيا را مبهوت کرد

رجبي افزود: حاج‌قاسم به جاي ماهي، به ما ماهيگيري ياد داد و ثمره آن همين شد که امروز مقاومت عراق دنيا را مبهوت کرده است.

* داعش کشتههايش را در چاه ريخت تا معلوم نشود

وي با اشاره به عمليات آزادسازي جرف‌الصخر، برخي حوادث اين عمليات را عجيب توصيف کرد و گفت: ما فيلم‌هايي داريم که داعش چاه‌هاي بزرگي کند و جنازه‌هاي کشته‌هايش رادر آن ريخت تا معلوم نشود.

* حضور حاج قاسم در اتاق جنگ مقاومت

نماينده عصائب اهل حق در ايران تصريح کرد: حاج‌قاسم به همراه برخي ديگر در اتاق فرماندهي حضور دارد و مشورت مي‌دهد اما فرماندهان اصلي ميدان عمليات‌ها، عراقي هستند.وي در عين حال با بيان اينکه حضور حاج قاسم در عراق، سفرها و برنامه‌هايش با همکاري و هماهنگي دولت عراق است، گفت: در عراق مستشاران نظامي زيادي حتي از آلمان و آمريکا و ... وجود دارند ولي حاج قاسم به عنوان مشورت در اتاق هاي جنگ مقاومت حضور دارد.

* پيرزن عراقي ميگفت: بگذار بکشند، پسرم قاسم ميآيد

نماينده عصائب اهل حق در ايران به ميزان محبوبيت سردار سليماني در ميان مبارزين و مردم عراق اشاره کرد و با ذکر خاطره‌اي گفت: در نزديکي بغداد شهري به نام ابوغريب هست که ساکنان آن، اهل سنت هستند. يک مرتبه که خودم با نيروهايم در آنجا حضور داشتيم، در راه به پيرزني برخورد کرديم. خيلي حيران بود. از او پرسيدم چه شده؟ به عربي شروع کرد خطاب به داعش صحبت کردن و گفت «بکشيد، اما قاسم مي‌آيد. پسرم قاسم مي‌آيد.» ما ابتدا فکر کرديم قاسم، پسر اوست اما در خلال صحبت‌هايش فهميديم که منظورش حاج قاسم سليماني است. اين قبل از زماني است که عکس‌هاي حاج‌قاسم منتشر شد. اين يعني اميد داشتن و اين اميد، مردم عراق را زنده نگه داشته است.

* اگر شخص حاج قاسم نبود، حرمين عسکريين نابود ميشد

رجبي تصريح کرد: بايد صراحتا بگويم که حاج‌قاسم از تخريب مجدد حرمين عسکريين جلوگيري کرد و اگر شخص خود او نبود، اين حرم بسيار بدتر از گذشته تخريب مي‌شد و انشاءالله روزي خود او اين ماجراها را بازگو کند.

* حضور حاج قاسم در «آمرلي» در زمان محاصره

وي در بخش ديگري از گفتگو با فارس به اهميت مقاومت در شهر «آمرلي» اشاره کرد و براي تبيين سختي اين کار گفت: موصل با 3.5 ميليون جمعيت، ظرف يک صبح تا ظهر سقوط کرد ولي آمرلي با 15 هزار نفر که تعداد زيادي از آنها کشاورز و زن و بچه بودند، 80 روز مقاومت کرد. اين خيلي مهم است. اين جالب است که بدانيد حاج‌قاسم حتي قبل از آزادي آمرلي و وقتي که اين شهر در محاصره قرار داشت، به آمرلي رفت و آنجا با مردم صحبت کرد.نماينده عصائب اهل حق در ايران ادامه داد: در اين عمليات نيروهاي مقاومت چنان هماهنگ با يکديگر عمل کردند که کسي متوجه نمي‌شد اينها عضو يک گروه نيستند.

* آمريکا توان حضور در «جرف الصخر» را نداشت

رجبي افزود: آمرلي درحقيقت تمريني بود براي آزادي جرف‌الصخر که بايد در ميدان همان مناطق توضيح داده شود تا حق مطلب ادا شود. ما در اين عمليات‌ها تاکتيک شکستن محاصره را تمرين کرديم. جرف‌الصخر آنقدر سخت بود که آمريکايي‌ها نتوانستند به آن وارد شوند اما مقاومت شهر را در يک نصف روز آزاد کرد.

* برآورد اوليه براي موفقيت در «بيجي» 30درصد بود

وي همچنين به عمليات اخير مقاومت در آزادسازي شهر «بيجي» اشاره کرد و گفت: اين شهر به خاطر وجود پالايشگاه در آن، يکي از شهرهاي مهم محسوب مي‌شود که اگر دست داعش مي‌افتاد بسيار خطرناک بود. حتي خليفه ملعون آنها هم در فايل صوتي که از او منتشر شد به اين عمليات اشاره مي‌کند و فيلم‌هايي در اختيار ما قرار گرفت که نشان مي‌داد آنها چقدر براي فتح کامل اين شهر که آن را يکي از شاهرگ‌هاي اقتصادي عراق مي‌دانند، برنامه‌ريزي کرده بودند.نماينده عصائب اهل حق در ايران تصريح کرد: اين عمليات، بسيار سخت بود چون در ابتدا بايد جلوي دشمن را مي‌گرفتيم و بعد به آن حمله مي‌کرديم. پيش از عمليات طبق برآوردهايي که داشتيم، ميزان موفقيت 30 درصد برآورد شده بود که الحمدالله صد در صد به پيروزي رسيديم.

* شيعيان در ورودي «موصل» آمادهاند

رجبي با بيان اينکه امروز تنها منطقه شيعه‌نشين که در محاصره داعش قرار دارد، «تلعفر» است، افزود: اين شهر، درگاه ورودي موصل محسوب مي‌شود و بخاطر وجود شيعيان، آماده جهاد است.وي با بيان اينکه نيروهاي ما در موصل تمام تحرکات دشمن را زير نظر دارند، گفت: اين طور نيست که ما بدون اطلاعات دست به عمليات بزنيم. براي مثال قبل از عمليات جرف‌الصخر، 4 ماه کار اطلاعاتي شد.

* اسناد همکاري آمريکا و ترکيه با داعش را در اختيار داريم

نماينده عصائب اهل حق در ايران تصريح کرد: امروز اشراف اطلاعاتي ما کامل است و مي‌دانيم که پهپادهاي آمريکايي به آنها اطلاعات مي‌دهند و اسنادي داريم که وقتي منتشر کنيم، هيچ کس نمي‌تواند ارتباط آمريکا و ترکيه با داعش را انکار کند.

* اربعين امسال يک رژه بزرگ نظامي است

رجبي در ادامه به موضوع اربعين و کاروانهاي پياده شيعيان در اين روز اشاره کرد و درخصوص برقراري امنيت در اين مناطق اظهار داشت: اربعين امسال يک رژه بزرگ نظامي زير پرچم امام حسين(ع) است و حتي بسياري از مردم اهل سنت عراق نيز در اين روز به سمت کربلا پياده‌روي مي‌کنند.

* کشف سکوهاي موشک کروز در مسير کاروانهاي اربعين

وي افزود: آزادي جرف‌الصخر به همين لحاظ اهميت داشت چون مشکل اصلي براي زائران از همين جا بود و از همين منطقه موشک پرتاب مي‌کردند و جالب است بدانيد ما چندين سکوي پرتاب موشک کروز در اين منطقه پيدا کرديم اما يک موضوع را نمي‌شود انکار کرد و آن اينکه بسياري از انفجارها نه به خاطر قدرت داعش بلکه به خاطر خيانت است.

* امنيت اربعين را با کمک ايران تامين ميکنيم

نماينده عصائب اهل حق در ايران ادامه داد: به هر حال بعثي‌ها سال‌هاي زيادي در عراق حکومت کردند و بر مناطق مختلف اشراف دارند و يا گروه‌هايي که در گذشته بوند مثل نقش‌بندي در زمان صدام سلاح‌هاي مدرن و به روز نداشتند اما با آمدن آمريکا اين سلاح‌ها در اختيارشان قرار گرفت.رجبي با بيان اينکه تاکنون چندهزار نفر از عوامل بعثي دستگير شده‌اند، گفت: ما امسال با کمک ديگر نيروها و با همکاري ايراني‌ها امنيت زائران را تامين مي‌کنيم.

دیدگاه ها (0)
img