12

مهر

1403


اجتماعی

21 فروردین 1391 09:43 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ همه ساله روز 18 فروردین(7 آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود. در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک ، نخستین اساسنامه ی کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود. رسالت روز جهاني بهداشت بالا بردن آگاهي عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتي است كه سازمان بهداشت جهاني (WHO) آن را در رأس اولويت هاي بهداشتي سال قرار داده است.  شعار امسال روز جهانی بهداشت نیز از سوی این سازمان ' زندگی سالم ، طول عمر بیشتر' با محوریت سالمندی و سلامت انتخاب شده است. وزارت بهداشت هر سال با توجه به روز جهانی بهداشت، مراسم هفته سلامت را از 18 تا 24 فروردین در كشور برگزار می‌كند و با نامگذاری نمادین روزهای این هفته مسائل مهم مطرح درحوزه سلامت را برجسته می‌كند.

برنامه های هفته سلامت در هرمزگان همرمان با سراسر کشور  با حضور شهروندان با پیاده روی صبحگاهی آغاز شد. این برنامه در بندرعباس در روز جمعه از مقابل ضلع جنوبی دانشگاه علوم پزشكی در بلوار ساحلی آغاز شد و تا پارك غدیر ادامه یافت. در این برنامه تعدادی از مدیران اجرایی، شهروندان و رییس دانشگاه علوم پزشكی و معاونان این دانشگاه و دیگر كاركنان آن حضور داشتند. در همایش پیاده روی هفته سلامت حضور كودكان و نوجوانان بسیار چشمگیر بود. در پایان این برنامه برندگان جوایز همایش پیاده روی معرفی شده و هدایای خود را دریافت كردند. بعدازظهر همان روز نمایشگاه بزرگ سلامت  با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی هرمزگان  افتتاح شد. این  نمایشگاه با 70 غرفه در سه بخش معرفی واحد های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات پزشکی و خدمات بهداشتی آغاز به کار کرد.بخش معرفی واحد های دانشگاه علوم پزشکی شامل بیمارستانها، مراکز درمانی ، معاونت های دانشگاه و دانشکده ها می شود.در بخش خدمات پزشکی نیز خدماتی نظیر ویزیت رایگان بیماران و غربالگری دیابت ارائه می شود.خدمات بهداشتی این نمایشگاه نیز شامل خدمات طب کار، دندانپزشکی، مشاوره های بیماری های رفتاری مانند (ایدز– هپاتیت- سل) مراقبت های دوران بارداری، مشاوره تغذیه (کودکان – میانسالان - سالمندان) و روانشناسی است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان، ارائه خدمات متفاوت و کاربردی به شهروندان نمایشگاه هفته سلامت، امسال را از دوره های پیشین متم=ز کرده است و پس از گذشت این چند روز از افتتاح  نمایشگاه سلامت، روند استقبال شهروندان از این نمایشگاه بسیار مطلوب بوده  است و در اکثر غرفه ها کارشناسان و متخصصان زبده مستقر شده و در مدت فعالیت نمایشگاه پاسخگوی  سوالات مردم هستند. مشاوره هاي رايگان و خدمات پزشكي  تا 24 فروردين ماه سالجاري همه روزه از ساعت 17 عصر تا 21 شب با موضوعات مرتبط با سلامت ارايه خواهد شد.

 بازدید از سرای سالمندان

در دومین روز از این هفته، رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان و دیگر مسوولان با حضور در سراي سالمندان لقمان حكيم تازيان بندرعباس ضمن ديدار با سالمندان مشكلات پزشكي و بهداشتي را مورد بررسي قراردادند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان با بیان اینکه فيزيوتراپي سراي سالمندان راه اندازي مي شودگفت: سالمندي بخشي از زندگي است كه نبايد ناديده گرفته شود و اين مرحله جزيي از زندگي است كه تغييرات فيزيولوژيكي به همراه دارد.دكتر محمد شكاري با اشاره به شعار هفته سلامت  تصریح کرد: سالمندي و سلامت شعار سازمان بهداشت جهاني است كه با اهداف توجه دولت ها به افراد سالمند جامعه مطرح گرديده است.وی با اشاره به اهميت فيزيوتراپي در سن سالمندان ابراز كرد: فيزيوتراپي از نيازهاي سالمندان مي باشد كه با همكاري دانشگاه علوم پزشكي و سازمان بهزيستي فيزيوتراپي سراي سالمندان لقمان حكيم راه اندازي خواهد شد و خدمات فيزيوتراپي به سالمندان ارايه مي شود.دکتر شکاری معاينه هاي پزشكي در سالمندان را بسيار مهم دانست و گفت: معاينه ها و چكاپ هاي دوره سالمندي از اهميت ويژه اي برخوردار است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

 "مشکلات سالمندان باید برای جامعه شناسانده شود"

مدیر مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان لقمان حکیم بندرعباس با بیان این مطلب در این بازدید گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمند در جامعه مشکلات سالمندان نیز برای جامعه شناسانده شود.موسی واحدی بیان کرد: راه اندازی نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه سلامت همراه با پیام سالمندی و سلامت کمک شایانی به شناخت مشکلات و معضلات سالمندان به خانواده ها می کند و می تواند ضمینه مناسبی را برای درک بهتر و بیشتر از سالمندان را ایجاد کند.وی عنوان کرد: دوران سالمندی می تواند به عنوان یکی از شیرین ترین دوران در طول زندگی ما انسان‌ها باشد اما باید برای داشتن آن نیز زندگی خوب همراه با سلامتی داشت.واحدی خاطر نشان کرد:خلاء عاطفی از طریق اعضای خانواده و اطرافیان با توجه به روحیه سالمند باید رفع شود.وی گفت:ارتقا آموزش از طریق رسانه های جمعی در زمینه موضوعات مربوط به سالمندان یکی از قدم‌هایی که دولت می تواند در رشد و ارتقای سلامتی سالمندان بردارد.واحدی بیان کرد: امید به زندگی باید در سالمندان تقویت شده و احساس عدم کارایی باید از ذهن آنها پاک شود.وی افزود:با توجه به رشد جمعیت سالمندان در آینده باید مراکز ویژه سالمندان مانند مراکز درمانی، تفریحی، مراکز طب ویژه سالمندان در راستای ایجاد سلامتی بیشتر برای سالمندان افتتاح شود.

 عملیات امداد و نجات مصدوم

همچنین در همین روز دربخش جنبی نمایشگاه  هفته سلامت در بوستان خلیج فارس،عملیات امداد و نجات مصدوم  با همکاری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی هرمزگان و سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری بندرعباس برگزارشد.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی هرمزگان در این مورد گفت: این مانور با هدف آموزش و آشنایی مردم با حوادث ترافیکی و مواجه در برابر تصادفات جاده ای و درون شهری برگزار گردیده است.اردشیر شریفی اظهار کرد:این مانور با توجه به استانداردهای روز دنیا با استفاده از مصدوم فرضی، خودرو واقعی و بازسازی  صحنه  تصادف انجام شد."شریفی" با اشاره به زمان در نظر گرفته در اجرای عملیات رهاسازی  و درمان مصدوم اظهار کرد: زمان انجام رهاسازی و نجات مصدوم از درون خودرو در این مانور 25 دقیقه در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده به این زمان نزدیک شد.کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: انجام چنین مانورهایی نقش به سزایی در آگاهی و آموزش  مردم در برابرحوادث وبلایا خواهد داشت .وی خواستار همکاری مردم در صحنه های تصادف با نیروهای اورژانس و امداد و نجات شد و گفت :مردم در مواجه با سوانح و حوادث ترافیکی ضمن خونسردی خود با توجه به نوع حوادث با شماره های 115 و 125 تماس بگیرند و جزییات حادثه را به 115 بازگو کنند.

 برگزاری جشن 25 سالگی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با حضور وزیر بهداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چندی پیش درجمع خبرنگاران از برگزاری مراسم 25 سالگی این  دانشگاه با حضور دکتر وحید دستجردی وزیر بهداشت خبر داد. در این برنامه که برای روز 24 فروردین تدارک دیده شده علاوه بر وزیر و معاونان وی روسای پیشین این دانشگاه نیز حضور می یابند و از آنها تقدیر خواهد شد.دکترشکاری این را بیان کرد که به دلیل همزمانی سفر هیات دولت به هرمزگان با این برنامه، مراسم سالگرد دانشگاه علوم پزشکی اگر در موعد مقرر اجرا نشود بعد از هفته سلامت حتما برگزار می شود.

 بهره برداری و کلنگ زنی بیش از شش پروژه بهداشتی درمانی

این مقام مسوول از بهره برداری پروژه های بزرگ درمانی و بهداشتی با حضور دکتر دستجردی وزیر بهداشت مطالبی بیان کرد.نماینده وزیر بهداشت در هرمزگان این پروژه ها را شامل پروژه بزرک سنگ‌شکن بیمارستان شهید محمدی، بهره برداری از آمبولانس دریایی جزیره هرمز،افتتاح دستگاه ماموگرافی بیمارستان شریعتی بندرعباس، ساختمان ستاد مرکزی پردیس دانشگاه و مراسم کلنگ زنی مرکز دیالیز کودکان عنوان نمود.وی گفت:با بهره‌برداری از آمبولانس دریایی تمامی تجهیزات پزشکی استان در زمینه درمان و امداد کامل خواهد شد و تنها مسئله خالی در این مبحث تهیه آمبولانس هوایی برای استان خواهد بود.دکتر شکاری در خصوص دستگاه سنگ شکن گفت: به دلیل آمار بالای بیماران دیالیزی در بین سالمندان و کودکان وجود این دستگاه در استان بسیارضروری بود لذا دانشگاه تلاش زیادی کرد تا این دستگاه خریداری شود. وی در ادامه افتتاح مرکز پرتونگاری را یکی از بزرگترین پروژه های مهم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد کرد که اردیبهشت ماه امسال افتتاح خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی  استان از برگزاری جشنواره غذای سالم و جشن بادبادكها برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را نیزاز برنامه های هفته سلامت معرفی كرد.دکترشکاری همچنین از راه اندازی رادیو سلامت درمحل نمایشگاه خبر داد که روزانه با دعوت از متخصصان رشته های مختلف پزشکی به مدت یک تا دو ساعت به صورت مستقیم اقدام به پخش برنامه های مرتبط می نماید.

  انجام پيوند مغز و استخوان در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس  

 نخستين پيوند مغز و استخوان در ارديبهشت ماه سالجاري براي نخستين بار در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس انجام مي شود. دكترشكاري بيان كرد: يكي از مهمترين اين پروژه ها راه اندازي دستگاه سنگ شكن با اعتباري بالغ بر چهارده ميليارد ريال است كه اين دستگاه در نوع خود بي نظير بوده زيرا اين دستگاه بر اساس آخرين مدل توليد شده دستگاه سنگ شكن در دنيا است و نيازي به بيهوشي ندارد.

سلامتی و سالمندی شعار سال هفته سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی  استان، استفاده از تحرک و ورزش به عنوان ابزارهای مهم سلامت افراد سالمند ذکر کرد و افزود: سلامتی و سالمندی شعار سال هفته سلامت که ضامن زندگی سالم و طول عمر بیشتر است.وی ادامه داد: داشتن زندگی سالم در گرو سلامتی و تندرستی در تمام سنین به ویژه در زمان سالمندی است که بدن رو به فرسودگی می‌رود. دکتر شکاری تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از موضوعات مهم کشور ما سالمندان هستند شعار امسال سالمندی و سلامت انتخاب شده است. وی ادامه داد:هفته سلامت فرصت مغتنمی برای آموزش همگانی سلامت به مردم است.

دکتر شکاری با اشاره به اینکه سلامت معنوی نیز باید موردتوجه قرار گیرد اظهار کرد: تعریف کامل سازمان بهداشت جهانی از سلامت، رفاه کامل جسمی، روحی و معنوی است.وی با اشاره به لزوم داشتن زندگی سالم از تمامی جهات افزود: خوشبختانه در کشور ما به دلیل وجود دینداری و مذاهب قوی بخش سلامت معنوی تا حدود بسیار زیادی نسبت به سایر نقاط جهان وجود دارد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان افزود: توصیه‌های بسیار زیادی در سخنان و گفته‌های دینی ما مسلمانان در خصوص زندگی سالم و رعایت نکات بهداشتی و درمانی وجود دارد که رعایت آنها سبب گذر افراد از انواع بیمارهای واگیر دار و غیر واگیر می‌شود.وی افزود: برای داشتن جسمی سالم باید روحیه و روان سالمی نیز داشت که جز با ارتباط معنوی امکان پذیر نیست.این مقام مسوول افراد سالمند را در صورت رعایت مراحل رشد و سلامت، فردی مفید دانست و خاطرنشان کرد:  سالمندی یک پروسه و مرحله فیزیولوژیک در عمر است که به سراغ همه افراد جامعه می‌آید اما رعایت شاخصه هایی برای سالم ماندن و سلامت سالمندان نگاه به سلامت نیز باید تغییر کند.وی در ادامه بیان کرد: امروز به دلیل افزایش طول عمر و سن افراد، سن کشور به سمت میانسالی و سالمندی پیش می‌رود براین اساس زمانی که این پروسه صحیح طی شود، افراد سالمند باتجربه، توانمند و سالمی را در کشور خواهیم داشت و جای نگرانی به لحاظ سلامت افراد نخواهیم بود.

* نمایشگاه هفته سلامت (18 تا 24فروردین)

در بوستان خلیج فارس بندرعباس *

دیدگاه ها (0)
img