عربستان می‌خواهد میزبانی جام جهانی را بخرد!



نشریه پولیتیکو می‌گوید عربستان سعودی تلاشی مخفیانه را آغاز کرده است تا با پرداخت مبالغی قابل توجه موافقت یونان را با اضافه شدن این کشور به نامزدی مشترک برای جام جهانی 2030 به دست بیاورد.

   
به گزارش صبح ساحل، عربستان سعودی مدتی است برنامه‌ای برای میزبانی رقابتهای مهم فوتبال را در دستور کار قرار داده است. امروز در اروپا نشریه پولیتیکو گزارشی جنجالی منتشر کرد که مدعی است سعودی‌ها به دو کشور یونان و مصر که قصد دارند مشترکا برای میزبانی جام جهانی 2030 پیشنهاد بدهند اعلام کرده حاضر است هزینه ساخت استادیومهای جدید در این دو کشور را بپردازد تا در عوض بتواند به همراه آنها نامزد مشترک تورنمنت شود.

بر اساس این گزارش عربستان به یونان و مصر اطلاع داده همه هزینه‌های ساخت و ساز استادیوم‌های این دو کشور را پرداخت خواهد کرد و انتظار دارد بعد از کسب میزبانی دست‌کم سه چهارم بازی‌های جام جهانی در این کشور برگزار شود.

پولیتیکو می‌گوید این پیشنهاد عجیب و غریب که برای سعودی‌ها چند میلیارد یورو هزینه خواهد داشت در گفتگویی مخفیانه بین محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، و کریاکیس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، مطرح شده است. این رسانه مدعی است منبع خبری‌اش یکی از مقامات عالی‌رتبه این کشورها است و زمان این گفتگو تابستان 2022 بوده است.

1799950

اما این تنها منبع خبری گزارش پولیتیکو نیست. در این گزارش اعلام شده که در روزهای اخیر یک مقام مطلع دیگر به این رسانه گفته که عربستان کاملا آماده است تا همه هزینه‌های یونان و مصر را متقبل شود به این شرط که از کل مسابقات این تورنمنت 48تیمه دست کم 75 درصد بازی‌ها در عربستان برگزار شود.

هنوز مشخص نیست که آیا یونان و مصر با پیشنهاد عربستان موافقت خواهند کرد یا نه ولی این را می‌دانیم که سه کشور در حال حاضر مشغول مذاکره هستند تا پیشنهادی رسمی برای تورنمنت 2030 به فیفا ارائه دهند.

جاه‌طلبی عربستان تمامی ندارد
این اولین بار است که موضوع پیشنهاد ریاض به یونان به شکل رسانه‌ای مطرح می‌شود. چنین ادعایی مسلما انتقادهای زیادی را متوجه عربستان خواهد کرد چرا که این کشور نفت‌خیز قصد دارد با ثروت نجومی خود امتیازی را خریداری کند که در حالت عادی و در فرایندهای معمول قادر به کسب آن نخواهد بود.

رقبای اصلی عربستانی‌ها پیشنهاد مشترک سه کشور اروپایی اسپانیا، پرتغال و اوکراین است. دیگر رقیب هم پیشنهاد چهار کشور آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و شیلی است که دیروز روسای فدراسیونهای این کشورها در دیداری پیشنهاد رسمی‌شان را امضا و به فیفا ارائه دادند.

1799951

برگزاری جام جهانی در ادامه استراتژی جاه‌طلبانه عربستان برای مطرح کردن بیشتر خود در دنیای ورزش است. عربستانی‌ها تا کنون رقابتهای جهانی بوکس، رقابتهای فوتبال اروپایی و فرمول یک را میزبانی کرده‌اند. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور اقدام به خرید یک باشگاه فوتبال در لیگ برتر انگلیس کرده و برای اولین بار در سال 2027 جام ملتهای آسیا را میزبانی خواهد کرد.

خاطرات بد یونان
اما مطرح شدن هزینه خارجی برای زیرساخت‌های ورزشی در یونان موضوع حساسی است. در سال 2004 آتن میزبانی المپیک را بر عهده داشت و یونانی‌ها برای این بازی‌ها 9 میلیارد یورو هزینه کردند. اما بخش عظیم زیرساختها بعد از پایان المپیک به حال خود رها شده و بدون استفاده ماند.

این روزها که یونان در رکوردی طولانی‌مدت به سر می‌برد و چاره‌ای جز تن دادن به برنامه کمک‌های مالی اتحادیه اروپا ندارد جامعه یونان از ولخرجی کشورشان در زمان میزبانی المپیک عصبانی بوده و می‌گویند آن هزینه‌ها در این رکود طولانی‌مدت اقتصادی نقش داشته است.

دولت جدید یونان که به سیاست‌های محافظه‌کارانه تمایل دارد و در سال 2019 روی کار آمده در تلاش است روابط خود را با کشورهای نفت‌خیز جنوب خلیج فارس افزایش دهد. یونان که با همسایه‌اش ترکیه تنش‌های سیاسی جدی دارد امیدوار است از وزنه کشورهای خلیج فارس برای ایجاد تعادل در مقابل ترکیه استفاده کند.

تصمیم نهایی درباره میزبان جام جهانی 2030 در سال 2024 گرفته خواهد شد. باید دید آیا میزبانی این دوره از رقابتها به اروپا و آمریکای جنوبی می‌رسد یا عربستان و دو شریکش، یونان و مصر، موفق می‌شوند نظر مساعد فیفا را جلب کرده و جام جهانی 2030 را در سه قاره مختلف برگزار کنند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها