13

مهر

1403


سیاسی

18 دی 1393 07:51 0 کامنت

صبح ساحل ، سیاسی - استاندار هرمزگان معتقد است همانگونه که ايران تنها تهران نيست، هرمزگان نيز تنها قشم و كيش نيست و بايد به تمامي نقاط اين استان توجه يکسان داشته باشيم اما در توسعه، بايد دريا محوري را مبناي کار قرار دهيم.دکتر جاسم جادري در 29 آبان ماه سال 92 به پيشنهاد وزير كشور و با تصويب هيئت دولت به عنوان نخستين استاندار دولت تدبير و اميد در هرمزگان انتخاب و در روز چهارم آذرماه همان سال نيز به طور رسمي و با حضور دكتر رحماني فضلي معارفه شد، با توجه به بيش از يك سال حضور دکتر جادري در استان هرمزگان در گفتگويي پرسش هايي را در خصوص يک سال فعاليت وي و تيم او در هرمزگان مطرح کرديم که حاصل اين گفتگو در ادامه آمده است:

 آقاي دکتر در ابتداي حضور شما در استان شايعه اي مبني بر اين مطرح شد که نمايندگان هرمزگان شما را به استان آوردند آيا اين شايعه صحت دارد و همچنين آيا براي آمدن شما با نماينده ولي فقيه در استان نيز هماهنگ شد؟

بنده پيش از حضور در استان هرمزگان با افراد مختلفي مشورت کردم اما نمايندگان محترم،  بنده را به هرمزگان نياوردند ولي به توصيه وزارت کشور با آنها نشستي داشتم و با نقطه نظرات همديگر آشنا شديم.

شايان ذکر است که نمايندگان محترم با حضور بنده در هرمزگان مخالفتي نداشتند و اين عدم مخالفت موجب تسريع حضور بنده در استان شد و در ادامه با انتخاب و راي اعتماد دولت تدبير و اميد به عنوان استاندار هرمزگان انتخاب شدم. همچنين بنده از طريق يکي از نمايندگان ادوار مجلس با آيت الله نعيم آبادي نماينده ولي فقيه در استان ارتباط گرفته و هماهنگ كردم و با ايشان در خصوص حضور در استان هرمزگان مشورت داشتم.

 آيا پيش از آمدن به هرمزگان نسبت به اين استان شناختي داشتيد؟

بله من خودم يک جنوبي ام و مسائل و مشکلات اين مناطق را به خوبي درک کرده و نسبت به استان هرمزگان نيز تا حدود زيادي آشنايي داشتم و توانمندي ها و استعدادها و نقاط ضعف و قوت استان را مي شناختم و با برنامه به هرمزگان آمدم. در روز راي اعتماد دولت به اينجانب از ظرفيت ها و استعدادها و امکانات هرمزگان گزارش دادم .

 نگاه کلي و استراتژيک شما نسبت به توسعه هرمزگان چيست؟

نگاه بنده متناسب با نگاه دولت تدبير و اميد است و معتقدم ما بايد با توجه ويژه به تمرکززدايي به استعدادها و توانمندي هاي تمامي مناطق استان هرمزگان توجه کنيم نه اينکه تنها به فکر توسعه يک شهر و يا يک منطقه باشيم. سراسر هرمزگان پر از ظرفيت براي توسعه و پيشرفت است که مي توان با سرمايه گذاري شاهد رشد و شکوفايي استعدادهاي آن مناطق بود اما متاسفانه در گذشته تنها بندرعباس و مناطق آزاد قشم و کيش مورد توجه قرار گرفته و به ساير شهرستان هاي هرمزگان کم توجهي شده است اما در دولت تدبير و اميد سرمايه گذاري در مناطق مختلف هرمزگان به طور جدي پيگيري شد که طرح هاي توسعه جاسک و سواحل مکران و صنايع انرژي بر پارسيان (گاوبندي) نمونه هاي بارزي در اين خصوص هستند. نكته مهمتر اينكه تنها شهرستاني كه به جز مركز استان در آن كارخانه است، بندرخمير است و بايد توجه داشته باشيم همان گونه كه ايران تنها تهران نيست، استان هرمزگان نيز تنها قشم و كيش نيست و بايد به تمامي نقاط توجه يکسان داشته باشيم متاسفانه در قشم نيز بخش عمده آن به ويژه روستاها مورد بي توجهي و غفلت قرار گرفته که عدم تامين آب شرب و قاچاق بخشي از اين معضلات است، ما در هرمزگان به دنبال توسعه همه جانبه و دريا محور هستيم.

 با توجه به اينکه يک سال از حضور شما به عنوان استاندار هرمزگان مي گذرد، بزرگترين دستاورد اين يک ساله را چه مي دانيد؟

در ابتدا به نظر بنده سفر دكتر روحاني رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت به هرمزگان يکي از رويدادهاي مهم در طول اين مدت بود به طوري که دکتر روحاني در نخستين سال فعاليت دولت تدبير و اميد در دومين سفر استاني خود به هرمزگان سفر کردند که طرح ها و برنامه هايي که به دنبال اين سفر مصوب شد خود دستاوردي بزرگ براي توسعه هرمزگان محسوب مي شود. توجه ويژه به توسعه شهرستان جاسک و تبديل اين منطقه به دومين ترمينال صادرات نفت ايران که در ادامه با طرح تبديل جاسک به منطقه آزاد تجاري و صنعتي همراه شد، دستاوردي بزرگ براي هرمزگان محسوب مي شود.

همچنين در اين مدت طرح هاي منطقه آزاد هرمز و منطقه ويژه هنگام پيگيري و به نتيجه رسيد، سرمايه گذاران داخلي و خارجي بسياري به هرمزگان دعوت شدند و بخش خصوصي مورد توجه ويژه قرار گرفت و سرمايه گذاران بسيار خوبي را جذب کرديم.در شهرستان محرومي همچون بشاگرد که تا پيش از اين به اشتغال و توليد در اين منطقه توجه چنداني نشده بود ما با برنامه ريزي، ارائه آموزش هاي فني و حرفه اي در اين شهرستان را پيگيري کرديم. در مجموع تمامي اين تلاش ها در راستاي رونق توليد و ايجاد اشتغال براي مردم هرمزگان صورت گرفت و چشم انداز آينده استان در بحث فولاد و توسعه بندر شهيد رجايي بسيار با اهميت و مهم است که ماحصل سفر دکتر روحاني به هرمزگان بود، امروزه توسعه هرمزگان از پارسيان (گاوبندي) تا شرق مورد توجه جدي دولت است و حركت شتابان استان به سوي پيشرفت و تعالي آغاز شده است.

 صادقانه بگوئيد آيا از نامه نگاري نمايندگان با رئيس جمهور گله منديد؟

در طول اين مدت اتفاقات و مباحث بسياري پيش آمد نامه نگاري نمايندگان حق قانوني آنهاست اما بايد صادقانه بگويم بنظرم نگارش اين نامه ضرورتي نداشت و کشاندن اين مباحث به سطح جامعه به سود عموم مردم نبوده چرا كه در پس اين ناهماهنگي ها مردم ضرر خواهند کرد.

 رفتار شما با احزاب و جناح هاي سياسي در هرمزگان چطور بوده؟

به جرات مي توانم ادعا کنم که در يک سال گذشته هرمزگان در فضايي کاملا آرام در ميان تمامي گروههاي اصلاح طلب و اصولگرا اداره شده و بنده در تعامل با احزاب و گروههاي سياسي طبق سياست دولت رويه اعتدال و تدبير را در پيش گرفتم و مديران جديد نيز در استان با همين ملاک انتخاب شدند، اخيرا نيز نشستي با احزاب و تشكل هاي سياسي داشتم و از ديدگاه هاي آنها بهره بردم.

 شما توجه ويژه اي نيز به اهل سنت در هرمزگان داشتيد نظرتان در اين خصوص چيست؟

اعتقاد بنده بر اين است که شيعه و سني بايد برادرانه در کنار يکديگر زندگي کنند و لازم است تا از ظرفيت تمامي اقوام و مذاهب در توسعه و پيشرفت استفاده کرد. خوشبختانه در هرمزگان فضاي برادري و وحدت به خوبي ميان اهل سنت و شيعه وجود دارد. در راستاي استفاده از ظرفيت هاي اهل سنت معاون برنامه ريزي استاندار، دو فرماندار بستک و سيريک، سه معاون فرماندار پارسيان، جاسک و بندرخمير و پنج بخشدار مرکزي قشم، مرکزي جاسک، جناح، رويدر و مهران از ميان نيروهاي اهل سنت انتخاب شدند كه عموما نيروهاي توانمند و كارآمدي هستند، اينها همه نشان مي دهد كه تدبير و عقلانيت راهبرد عملي مديران در مسير توسعه استان است.

 توجه شما به بانوان در هرمزگان چگونه بود؟

بانوان نيمي از جمعيت جامعه را تشکيل مي دهند که نقش زنان در تربيت جامعه و آينده سازان کشور بر هيچ کس پوشيده نيست. اما در عرصه مديريتي نيز براي نخستين بار يک فرماندار زن در هرمزگان و چهارمين فرماندار زن كشور که فرماندار قشم بود در هرمزگان منصوب شد و ما بخشدار زن نيز منصوب کرديم که با توجه به توانمندي هاي بسيار بالاي زنان هرمزگاني بايد از ظرفيت آنان بيشتر استفاده کرد.

 آقاي دکتر جادري در مجموع چند انتصاب مديريتي در هرمزگان داشتيم و قطار مديريت هرمزگان چه زماني روي ريل قرار مي گيرد؟

بيش از 100 تغيير مديريتي در هرمزگان در حوزه هاي مختلف انجام شده و قطار مديريتي هرمزگان روي ريل قرار گرفته است. در واقع از روزي كه دولت تدبير و اميد به رياست دکتر روحاني روي کار آمد اين قطار روي ريل قرار گرفت و برنامه ريزي ها براي رقم خوردن تحولاتي بزرگ و پيشرفت هرمزگان آغاز شد و در مدت يک سال گذشته توانستيم بخشي از اين برنامه ها را عملياتي کنيم و در آينده شاهد تحولات بيشتري خواهيم بود كه همدل و متحد براي فرداي بهتر هرمزگان گام برداشته و برمي داريم.

 عده اي معتقدند پروژه هايي که در دهه فجر و هفته دولت طي يک سال گذشته افتتاح شد، مربوط به دولت قبل بود، نظر شما در اين مورد چيست؟

شايد اين پروژه ها در دولت قبل آغاز شده بود اما بخش عمده اي از اين پروژه ها، طرح هاي نيمه کاره بودند که با تدبيري که در دولت يازدهم صورت گرفت، تکميل و به بهره برداري رسيدند كه حاصل مديريت، نظارت و جذب اعتبارات بود.

 مشکلات عمده در راه پيشرفت هرمزگان را چه چيز مي دانيد؟

کمبود اعتبارات يکي از عمده ترين مشکلاتي است که اين استان با آن مواجه است. متاسفانه در سال گذشته بخش کمي از اعتبارات هرمزگان با توجه به مشکلات اختصاص پيدا کرد اما اين روند طي سال جاري بهتر شده و اميدوار هستيم اعتبارات استاني به طور کامل تخصيص يابد. هرمزگان استاني پردرآمد است و اگر طرحي که از سوي وزير کشور مبني بر اداره استان ها با استفاده از درآمدهاي استاني مطرح شده، اجرايي شود، استان هرمزگان مي تواند به راحتي خود را اداره کند و همچنين نبايد تنها متکي به اعتبارات دولتي باشيم، بلکه بايد ظرفيت هاي مردمي و بخش خصوصي را نيز به کار بگيريم. وقوع حوادث طبيعي همچون زلزله و سيل از ديگر خطراتي است که هرمزگان را با مشکلات بسياري مواجه مي کند که با توجه به وقوع اين بلاياي طبيعي لازم است تا آمادگي بسيار بيشتري در برابر حوادث داشته باشيم. قاچاق از ديگر معضلات استان است كه بايد علمي با آن مقابله كرد.

 يکي از برنامه هاي شما مبارزه با فساد بود آيا در زمينه مبارزه با فساد اقتصادي و يا زمين خواري در هرمزگان اقدامي انجام شد؟

فساد اقتصادي ريشه در فساد اداري دارد و بنده با تمام توان و با استفاده اهرمهاي نظارتي به مقابله با اين مسير رفته ام و به لطف خدا فضاي خوبي در اين خصوص ايجاد شده اما موضوع زمين خواري در كميته مخصوص خود پيگيري و در آينده در مورد آن اطلاع رساني مي شود. مقابله با فساد خواست حقيقي مقام عظماي ولايت و رياست دولت تدبير و اميد است که  آزاد سازي اخير 900 هكتار زمين در خمير تنها بخشي از اين اقدامات بود.

 مشکل قاچاق و به ويژه قاچاق سوخت از جمله مسائلي بوده که همواره براي هرمزگان مشکل ساز بوده است در اين راستا چه کارهايي صورت گرفت؟

بنده در مبارزه با قاچاق اعتقاد دارم نبايد تنها به برخوردهاي قهري بسنده کرد چون قاچاق ناشي از مشکلات اقتصادي و اشتغال بوده است. در اين خصوص بايد برخورد با سرباندهاي اصلي قاچاق در دستور کار قرار گيرد که ما نيز چنين برنامه هايي داشته ايم. همچنين بنده طرحي را مبني بر فروش قانوني سوخت از طريق تعاوني هاي مرزنشينان ارائه دادم که مورد موافقت وزير نفت نيز قرار گرفت و معتقدم با ايجاد اشتغال مي توان قاچاق را کاهش داد و بايد مقابله با قاچاق را علمي و كارشناسي كنيم.

 و حرف پاياني شما با مردم هرمزگان؟

از مردم خوب و شريف هرمزگان و همچنين، گروهها، احزاب، تشكل ها، ائمه محترم جمعه مخصوصا آيت الله نعيم آبادي ، ستاد دكتر روحاني در استان و جامعه اهل سنت، بابت همراهي خوبي که با دولت تدبير و اميد و اينجانب در استان هرمزگان داشتند، تشکر و قدرداني مي کنم و به آنها اعلام مي کنم که بناي دولت خدمت صادقانه به مردم است و در اين راه از هيچ تلاش و کوششي دريغ نخواهيم کرد.

بنده به عنوان استاندار هرمزگان اين اطمينان را به مردم شريف و ولايتمدار هرمزگان مي دهم كه به خوبي بر مشكلات و پتانسيل هاي استان واقف بوده و از تمام ظرفيت براي حل مشكلات آنان استفاده كرده و كارنامه عملي دستگاه هاي اجرايي استان در معرض قضاوت افكار عمومي قرار مي گيرد.

دیدگاه ها (0)
img