فرماندار میناب خبر داد:

اعمال محدودیت سوخت‌گیری با کارت آزاد



 جمع‌آوری کارت‌های آزاد سوخت جایگاه‌داران که این روزها در کشور مطرح‌شده، موضوعی است که از سال گذشته در برخی از شهرهای هرمزگان مطرح بود و حتی اجرا هم شد. تیرماه سال گذشته به دنبال ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت برخی شهرستان‌های شرق استان از جمله میناب، تمامی کارت‌های متعلق به جایگاه‌های سوخت در این مناطق جمع‌آوری شد که‌ موج گسترده‌ای از نارضایتی مردم عادی را سبب شد. درنهایت پس از گذشت چندین ماه کارت‌های آزاد به‌صورت تدریجی به جایگاه‌ها بازگشت و مقرر شد اگر افراد می‌خواهند از کارت آزاد استفاده کنند ۳۰ لیتر بیشتر نمی‌توانند بزنند و بیش از یک‌بار در روز هم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
حدودا از اوایل فروردین‌ماه صف‌های طویل سوخت‌گیری به جایگاه‌های سوخت در شهرستان میناب بازگشت و نارضایتی گسترده‌ای را در بین مردم شهرستان ایجاد کرد. یکی از شهروندان مینابی در این رابطه به صبح ساحل گفت: «افراد ناشناس بسیاری از استان‌های مجاور برای قاچاق بنزین به میناب می‌آیند. هجوم این افراد که تعدادشان بسیار است سبب اختلال و ایجاد صف‌های طولانی شده». این شهروند اضافه کرد: «این افراد در طول روز چندین و چند بار اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند که این عمل باعث ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت شده بود. به‌شخصه مشاهده کردم که یک فرد برای اینکه شناسایی نشود چندین پلاک با خود آورده بود و در هر بار سوخت‌گیری برای اینکه توسط دوربین‌های پلاک خوان شناسایی نشود، از یک پلاک متفاوت استفاده می‌کرد». یکی دیگر از شهروندان مینابی در تماس با صبح ساحل با گلایه از جمع‌آوری کارت‌های آزاد سوخت در این شهرستان از وجود صف‌های سوخت‌گیری گلایه کرد و گفت: «راننده بین‌شهری هستم. سهمیه کارت سوخت کفاف نمی‌دهد. مجبورم برای تأمین سوخت ساعت‌های زیادی در صف بمانم». در همین رابطه با «مجید سلحشور» معاون استاندار هرمزگان و فرمانده ویژه میناب گفت‌وگو کرده‌ایم. سلحشور از جمع‌آوری کارت‌های آزاد سوخت جایگاه‌داران طی سه-چهار هفته پیش در این شهرستان خبر داد. به گفته این مقام مسئول، سوخت آزاد در دو-سه جایگاه از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح عرضه می‌شود. همین موضوع سبب ایجاد صف طی ساعات پایانی شب شده است.
 
  بهترین تصمیم همین است
 
 
 
«مجید سلحشور» فرماندار میناب درباره علت وجود صف‌‌های طولانی در جایگاه‌های بنزین این شهرستان گفت: «با توجه به فروش بنزین در مرزهای شرقی این اتفاق دامن تعداد زیادی از شهرهای کشور را گرفته است. در بسیاری از شهرستان‌های جنوب کرمان ازجمله رودبار، قلعه گنج، منوجان و کهنوج، شهرستان‌های شرقی هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان بنزین به سمت مرزهای شرقی یعنی افغانستان و پاکستان در حال قاچاق است. با توجه به سودی که این عمل دارد، حجم آن گسترده است».وی افزود: «در جهت جلوگیری از اختلال در فعالیت شهروندان و ایجاد صف‌های طویل و کاهش مصرف بنزین از سه-چهار هفته پیش، کارت‌های آزاد سوخت در طول روز از جایگاه‌های عرضه سوخت جمع‌آوری شد».
فرماندار میناب گفت: «کارت‌های آزاد را جمع‌آوری کردیم که هرکس فقط باکارت سوخت خودش بنزین بزند. بهترین تصمیم همین است اول ازاین‌جهت که مانع ایجاد صف‌های طویل می‌شود. ایجاد صف‌های سوخت‌گیری سبب اختلال در زندگی روزمره شهروندان می‌شود. کنترل مصرف و مقابله با قاچاق از دیگر اهداف این اقدام است».
 
 می‌پذیریم که این کار اشکالاتی دارد
معاون استاندار هرمزگان با بیان اینکه می‌پذیریم که این کار اشکالاتی دارد، اظهار کرد: «بسیاری از افراد کارت سوخت ندارد؛ افرادی هستند که کارت سوخت خود را گم کردند یا افرادی که ماشین دارند اما کارت سوخت هنوز به دستشان نرسیده است؛ اگر ما کارت آزاد جایگاه‌ها را به‌طور کامل جمع کنیم این افراد دچار مشکل می‌شوند. جز این اشخاص مسافربرهای شخصی که بین روستاها و شهرها مسافر جابه‌جا می‌کند تنها باکارت سوخت خودشان نمی‌توانند نیازشان را در طول ماه تأمین کنند. راننده‌های آژانس و معلمانی که به روستاها می‌روند، این‌ها جامعه هدفی هستند که اگر کارت‌های آزاد کاملاً جمع شود با مشکل مواجه می‌شوند».سلحشور با اشاره به اینکه هشت نه ماه پیش تجربه مشابهی در رابطه با تشکیل صف سوخت‌گیری داشتیم، عنوان کرد: «این بار در شورای تأمین تصمیم گرفته شد کارت‌های آزاد را به‌طور کامل جمع‌آوری نکنیم. دو-سه جایگاه در مسیر خروجی شهر مشخص کردیم و کارت‌های آزاد را در اختیارشان قراردادیم. تصمیم بدین گونه گرفته شد که کارت‌های آزاد شب‌ها به جایگاه‌ها برگردد. تا سوخت موردنیاز اقشاری که باکارت شخصی نمی‌توانند سوخت‌گیری کنند تأمین شود».وی افزود: «اگر کارت آزاد همه جایگاه‌های سوخت را جمع کنیم طبق بررسی‌ها جمعیتی حدود 40 هزار نفر در میناب دچار مشکل می‌شوند. در حال حاضر صف‌های سوخت‌گیری در طول روز بسیار محدودشده است. صف طویل در جایگاه‌های درون شهر از ۶ صبح تا ۱۲ شب نداریم. در طول شب گاها صف تشکیل می‌شود و علت آن‌هم این است که برخی افراد به‌طور مکرر اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند». فرماندار میناب در پاسخ به این سؤال که احتمال اجرای طرح کُدینگ در میناب چقدر است؟ گفت: «اجرای این طرح به تصمیم‌گیری در استان بستگی دارد؛ هنوز مشخص نیست و تصمیمی برای آن گرفته نشده».
به گزارش صبح ساحل، دولت تاکنون برای جلوگیری از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی طرح‌های زیادی را پیاده کرده است که در نگاه کلی می‌توان گفت همگی با شکست مواجه شده‌اند. در حال حاضر باید برای کاهش نارضایتی مردم عادی که به‌تناسب شغل یا فعالیت روزانه به سوخت بیشتری احتیاج دارند، تدبیری اندیشیده شود.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها