رونمایی از نسخه جدید نرمالیزه کردن فرهنگ ایرانی - اسلامی


نویسنده: مصطفی قلندری

رواج اباحه گری و تضعیف باورمندی‌های عقیدتی و کم رنگی پاسداشت مناسبات و مناسک مذهبی در تاریخ اسلام؛ شواهد مثال متعددی از فرجام سقوط برای ملت‌های مسلمان به همراه داشته است.
با تورق دوره های تاریخی، یکی از این مصادیق بررسی سیر درخشش و خاموشی تمدن اسلامی که می توان نام برد؛ در اندلس (جزیره ایبریا) که به نوعی پل تمدنی جهان اسلام با اروپا بوده است، اتفاق افتاده است. درباره علل خروج اندلس از حوزه نفوذ مسلمانان دلایل متعدد بیان شده،  ولی یکی از سلاح های  شاخص اروپاییان برای شکست جبهه مسلمانان و سیطره مسیحیت بر آن منطقه؛ نفوذ فرهنگی و رواج انحطاط فرهنگی و اخلاقی بوده است! امروزه هم افراطی گرایی و رادیکالیسم مذهبی در بین جوامع اسلامی و تلاش برای هضم آموزه های منطبق بر عقلانیت اسلام در مکاتب پسامدرن عاری از اخلاق غرب؛ هر دو به دنبال مخدوش سازی تصویر مسلمانان هستند. در ادبیات سیاسی جامعه نخبگانی ما هم در حوزه نفوذ فرهنگی (تغییر ماهوی مبانی دین) یک پروژه ی خزنده در قالب جنگ نرم، جنگ فرهنگی، ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی ، جنگ ترکیبی و نبرد هیبریدی در طی سالیان گذشته تا امروز مطرح بوده است. اینکه تهاجم فرهنگی یک توهم یا واقعیت است، باید میزان سرمایه گذاری کارتل های تجاری و بنیادهای غربی و عبری در تولید محتوای رسانه ای ضد ارزشی و تامین هزینه های ایجاد شبکه های متعدد برای همگون سازی فرهنگی با ارزش های جوامع غربی در کشورهای جهان را مشاهده نمود. التهابات فرهنگی امروزی ، یک عقبه ی چند ده ساله دارد، شاید امروز ما با یک جنگل تهدیدات فرهنگی متعدد و متنوع مواجه هستیم که فضای ملتهب اجتماعی و اقتصادی، چشم ما را به ندیدن آنها عادت داده است. اتوبوس ارزش زدایی و استحاله باورهای دینی با حرکت در مسیر کندرو توسط دشمنان خارجی و امتداد داخلی آنان هدایت می شود.
در جدید ترین نسخه این عادی سازی روند دگرگون سازی باورهای ارزشی در جامعه ما، تهییج و ترغیب به استفاده علنی از مشروبات الکلی بوده است. نکته قابل تامل در کمپین ها و پویش های مجازی معاندین ؛ متلاشی نمودن گزاره های اخلاقی پیرامون عفت عمومی و خانواده است. غایت و فرجام سقف آزادی های دکوراتیو در جوامع غربی که بعضی ها در کشور ما هم به دنبال پیاده سازی آن می باشند! به روایت آمار مراکز وابسته به همان کشور قابل توجه است. نهاد موسوم به( RAINN)یک سازمان ضد خشونت جنسی در ایالات متحده است که این آمار را از کشور چشم و دل سیرها منتشر نموده است: یک نفر از هر ۶ زن آمریکایی در طول زندگی خود قربانی «تلاش برای تجاوز» یا «تجاوز کامل» شده است.
نهاد موسوم به مرکز ملی خشونت جنسی (NSVRC) در سال ۲۰۱۵، آمار مذکور را یک نفر از هر ۵ زن آمریکایی اعلام کرد. مضاف بر این، ۹۴% از زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند علائم اختلال استرس پس از شوک روحی (PTSD) را طی دو هفته پس از تجاوز تجربه می کنند. ۳۳% زنان قربانی به خودکشی فکر می‌کنند و ۱۳% دست به خودکشی می‌زنند. پس صرفا به نگاه کردن بسنده نشده و به...رسیده است. ما در این دام نیفتیم! هوچی گری های فیدلیتی بازها و سرگرم شدن به نحوه لبخند زدن فلان شخص به زنان بدون حجاب ؛ همه صحنه ی فریفتن ما برای غفلت از مسائل اصلی است. بزک کردن حاشیه ها برای ندیدن بمب های بی اعتمادی که در اذهان عمومی کار گذاشته  و چه بسیار از هموطنان ما که به واسطه ی عملکرد بد مسئولان کشور ، در تله های انفجاری فرهنگی گرفتار می شوند. صفحه بازی و کف میدان امروز، نبرد هشتگ هاست. امروز بستر نرمالیزه کردن ارزش های ملی و دینی ، فضای مجازی است. فرهنگ وارزش های هر جامعه ای ، توسط مردم همان جامعه پاسداشت می شوند. مواظب فرهنگ اصیل خود؛ چه در فضای مجازی و چه در دنیای حقیقی باشیم.

نویسنده: مصطفی قلندری

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها