وجیزه‌ای برای غرور ملی



نویسنده: مصطفی قلندری
 
وقتی رخدادهای تلخ، اخبار سیاه و زرد و انقباض های اجتماعی، فضای افکار عمومی را مدیریت می کند؛ آدم های مستغرق در این اتمسفر، یک گم شده دارند و آن هم ادراک اجتماعی صحیح است. اینکه چقدر راه های شاد زیستن را بلد هستیم و یا اینکه چقدر امکان و بضاعت شاد بودن را داریم، و یا اینکه چقدر به بازتولید احساس غرور ملی نیازمندیم ؛ بستگی به ساخت ذهنی ما دارد.    
وطن و عرق ملی فراتر از برخی اقدامات نسنجیده و عملکرد اشتباه صاحب منصبان قرار دارد. این روزها ، اخبار و رخدادها درسطح ملی یا فرا ملی حال دلمان را آنچنان خوب نمی کند! اما یک رخداد غرور انگیز که نباید از آن گذشت؛ بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش از ماموریت دریاپیمایی بین المللی است. اینکه با وجود تحریم ، فرزندان قهرمان ایران در نیروی دریایی ارتش ؛ درقالب ناوشکن دنا و ناو بندر مکران که هدف آن طی کردن ۳۶۰ درجه ای دور کره زمین بود ، در چند روز اخیر؛ پس از ۸ ماه از شروع حرکت ؛ مجدد به آب های ساحلی بندرعباس رسیدند؛ یک واقعه غرورآفرین است. ایران عزیز ما ، به بازتولید این احساس تفاخر ملی نیازمند است.
اگر روزانه در بستر شبکه های مجازی و ماهواره ای؛ سیگنال های سیاه نمایی از وضعیت کشور ، تار و پود ادراکی ما را به هم گره می زند تا فرشی از نکبت و فلاکت از وضعیت ایران بر ذهن ما پهن کند که برخی از زاویه های روایت ،غلو آمیز هست؛ باید برای برخی از رخدادهای مثبت هم در پستوی ذهنمان یک جایگاه در نظر بگیریم. برای آنانی که جانشان را برای پاسداری از مرزهای میهن به کف گرفته اند،باید تعظیم نمود. برای آنانی که غریبانه و مظلومانه در هنگ مرزی سراوان (برجک مزه سر) به شهادت رسیدند و کلمه ها برای تسکین سوزش دل مادران و پدرانشان به لکنت می افتد و ما در میانه ی این نبرد ادراکی؛گاهی انصاف را فراموش می کنیم.     
امروز یکی از جنبه های غایی عملکردی مسئولان اجرایی کشور، باید بازسازی دیوارهای فروریخته اعتماد عمومی در بخش های اقتصادی و اجتماعی باشد .اینکه به واسطه برخی سیاست ها و کج سلیقگی ها ؛ غرور مردم سرزمین ما لگد مال می شود؛ امتداد آن تخفیف احساس همبستگی ملی خواهد بود!  . برای بانیان اعتلای نام ایران و پایداری این سرزمین ؛ گواهان زیادی وجود دارد و برای مزدوران و خائنین نسبت به این سرزمین هم،شاهدان زیادی هست. ما بارها برای وطن خندیدیم و رقصیدیم و بارها گریستیم و غصه خوردیم. امروز اتاق فکرهایی به دنبال مخدوش کردن هویت ملی ما هستند. هویت یکی جامه ی تمام قد است که قیچی کردن بخش هایی از آن ؛ اندام یک اجتماع را ناموزون می کند. 
ایران یک قدمت تمدنی با قهرمانان بزرگ دارد. برایش حال خوب آرزومندیم.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها