خشونت پنهانی که ما را پریشان می‌کند


نویسنده: محیا تکنده

با گرم شدن هوا، با حجم زیادی از خشونت‌های فیزیکی و روانی مواجه می‌شویم. آنچه توجه اکثر نهادها و مسئولین را جلب می‌کند، همان خشونت‌های فیزیکی است که در سطح شهر همراه با داد و فریاد‌ها و کتک‌کاری‌ها نظاره‌گر آن هستیم و قطعا اهمیت بسیار زیادی هم در تضعیف سلامت جامعه و افراد دارد. اما آنچه کمتر دیده می‎شود، کمتر به آن پرداخته می‌شود و روز به روز در حال زیاد شدن و خرد کردن بیشتر سلامت روان افراد است، «خشونت پنهان» می‌باشد.
خشونت پنهان مانند خشونت بارز، نماد فیزیکی ندارد که با دیدن آن متوجه رخدادش بشویم. اما فرسایش روانی و آسیب آن در دراز مدت می‌تواند، از آسیب خشونت فیزیکی هم بیشتر باشد. از مصادیق خشونت پنهان می‌توان به سرزنش، تحقیر، کنایه، شوخی‌های توهین آمیز و مقایسه اشاره کرد و باید توجه داشت که در اکثر مواقع کسی که مبادرت به انجام این رفتارها می‌کند، خود از عمل خود و خشونتی که علیه دیگران به کار می‌بندد، آگاهی ندارد، بلکه صرفا چنین رفتاری را در فرهنگ جامعه و خانواده مشاهده کرده و حالا به عنوان یک رفتار عادی آن را در مقابل دیگران به کار می‌بندد. برای مثال اگر در یک رابطه‌ی عاطفی، شریک شما مداوما در نظر دیگران از گفتار و کردار شما انتقاد می‌کند، شما تحت خشونت پنهان قرار گرفته‌اید.
ممکن است در محیط‌های کاری، تحصیلی، خانوادگی و غیره هم نمونه‌ی چنین رفتاری را تجربه کرده باشید. به این جملات دقت کنید؛ «کی گفته اینطوری رانندگی کنی؟ از کی تا حالا استاد شدی؟ چرا مثل احمق‌ها لباس پوشیدی؟ مگه گدا گشنه‌ای! تو فقط به درد حمالی می‌خوری و ... « احتمالا اگر مخاطب چنین جملاتی بوده باشید، احساس اضطراب و شرمی که پس از شنیدن آن تجربه کرده‌اید را می‌توانید به یاد بیاورید. کسانی که مدام تحت خشونت پنهان قرار می‌گیرند، با تجربه‌ی دائمی این اضطراب، حقارت و شرم در دراز مدت دچار فرسایش روانی خواهند شد، ممکن است پس از مدتی دچار اضطراب اجتماعی شوند و حضور پیدا کردن و صحبت کردن در جمع دیگران برایشان تبدیل به یک کابوس شود.
همه‌ی ما به تقلید از جامعه گاهی دست به خشونت پنهان می‌زنیم، اما اگر با فکر کردن به نوع رفتار خود با دیگران، به این موضوع پی می‌برید که چنین واکنش‌هایی در شما بسیار تکرار می‌شود، بهتر است با پیدا کردن علت آن سعی کنید متوقفش کنید و اگر لازم بود درباره‌‌ی آن با یک روانشناس صحبت کنید. اما اگر کسی هستید که همیشه مورد مقایسه، تحقیر، سرزنش و کنایه قرار می‌گیرد، بهتر است ابتدا مهارت ابراز وجود را در خود ایجاد کنید، این حق را به خودتان بدهید که در مقابل رفتار توهین آمیز دیگران بایستید و به یاد داشته باشید که انتقادهای اطرافیان لزوما همیشه درست نیست و ممکن است مشکل در شما نباشد.
با این وجود اگر احساس کردید لایق این سرزنش‌ها هستید، مشکل همیشه در رفتار شماست و دیگران حق دارند که با شما چنین رفتار می‌کنند، بهتر است برای تغییر در باورهای شناختی مخرب خود، از یک روانشناس کمک بگیرید. اگر شرایط پرداخت هزینه‌های جلسات درمان را ندارید، از طریق تماس با 1480 می‌توانید با روانشناسان سازمان بهزیستی به صورت رایگان جلسات مشاوره داشته باشید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها