اپل، با ارزش‌ترین برند دنیا

شرکت‌هایی به بزرگی یک کشور


نویسنده: مریم دهقان

 به ندرت پیش می‌آید که شرکتی به ارزش یک تریلیون دلار برسد ولی با این حال تا کنون چند شرکت که تعدادشان از انگشتان دست فراتر نیست؛ موفق شده‌اند که ارزش خود را به این عدد برسانند. 
برای اینکه یک تریلیون دلار را بهتر درک کنیم؛ بد نیست بدانید که طبق آخرین آمار از صندوق بین‌المللی پول، ارزش کل اقتصاد کشور ما در سال 2022 حدود1.5 تریلیون دلار تخمین زده شده است. البته لازم به ذکر است که این میزان اصلا عدد کمی نیست و به عبارت دیگر حدود پنجاه هزار همت ارزش دارد. همچنین بد نیست بدانید که اندازه اقتصاد ایران در همان سال از کشور‌هایی مثل پاکستان، تایلند، هلند، آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی، امارات، سوئد، اتریش و الجزایر بزرگتر بوده است. با این‌حال باید گفت که در دنیا شرکت‌هایی وجود دارد که ارزش آنها از ارزش کل اقتصاد برخی کشورها هم بیشتر است. به‌طور مثال ارزش شرکت تحت مدیریت وارن‌بافت که برکشایر نام دارد؛ بیش از 748 میلیارد است که معادل کل ارزش اقتصاد کشور لهستان است. اما چه کسب‌و‌کارهایی توانایی رسیدن به این آمار و ارقام را دارند؟ بی‌شک کسب‌وکارهایی که بر زندگی روزمره مردم دنیا تأثیر می‌گذارند و در بیشتر موارد، شرکت‌هایی که به طور منظم از طریق محصولات یا خدماتشان با آنها در ارتباط هستیم. اپل، ماکروسافت، گوگل، آمازون و انویدیا، پنج شرکتی هستند که ارزش هر یک از آنها از یک تریلیون دلار بیشتر است. بد نیست بدانید؛ پیش از این، ارزش خودروسازی تسلا نیز از این رقم فراتر رفته بود و با‌ وجود اینکه درحال حاضر حدود 800 میلیارد دلار ارزش دارد؛ تحلیل‌گران معتقدند به زودی مجددا به ارزش یک تریلیون دلاری دست خواهد یافت چراکه انتظار می‌رود همچنان عامل اصلی در جنبش هوش مصنوعی باشد. در ادامه به بررسی اجمالی پنج شرکتی که در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارند می‌پردازیم.
  
اپل، با ارزش‌ترین برند دنیا
کمتر کسی است که با شرک اپل آشنا نباشد. اپل اولین شرکتی بود که در ژانویه 2022 به ارزش بازار 3 تریلیون دلاری رسید. اما در آن پایدار نماند تا اینکه اخیرا پس از رونمایی ویژن پرو و در فاصله‌ی حدوداً دو ماه تا رونمایی آیفون ۱۵ دوباره توانسته است از مرز 3 تریون دلار فراتر برود و بالای این رقم جا خوش کند. در لحظه نگارش مقاله قیمت هر سهم شرکت اپل بیش از 193 دلار ارزش داشت. این اتفاق اپل را به طرز چشم‌گیری از غول‌های بزرگ تریلیون دلاری دنیا متمایز کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند اپل تا سال 2025 ارزش بازار خود را به 4 تریلیون دلار خواهد رساند. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نسبت به سهام و سبد محصولات و خدمات اپل خوش‌بین هستند. با این وجود اپل در ماه گذشته هشدار داده است که درآمد سه‌ماهه فعلی‌اش حدود 3 درصد کاهش خواهد یافت.
     
مایکروسافت غول فناوری و هوش مصنوعی
مایکروسافت در آوریل 2019 به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شد. این شرکت خود را در کنار اپل به عنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های جهان تثبیت کرد. مایکروسافت که در سال 1975 توسط بیل گیتس و پل آلن تأسیس شد؛ دارای چهارمین ارزش برند جهانی تا سال 2022 بود. این شرکت درحال حاضر یک قرارداد سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در شرکت OpenAI ، خالق"چت‌جی‌پی‌تی" دارد. بر‌اساس گزارش‌های ضدونقیض، مایکروسافت تا زمان بازگشت بودجه‌ای که در‌اختیار OpenAI گذاشته است؛ قرار است ۷۵ درصد از سود این شرکت را دریافت کند. مایکروسافت نیز ۴۹ درصد از سهام OpenAI را از آن خود خواهد کرد.
   
گوگل، هیولای دیجیتال جهان
آلفابت یا همان گوگل، در سال 2015 توسط لری پیج و سرگی برین راه اندازی شد. گوگل پیش از این، در ژانویه 2020 به کلوپ یک تریلیون دلاری رسید و اکنون سومین شرکت بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است. سفر آلفابت به سوی تریلیون دلاری شدن، نشان‌دهنده تسلط بی‌رقیب آن در چشم‌انداز دیجیتال است که ناشی از فناوری‌های نوآورانه، مجموعه متنوع و دسترسی گسترده جهانی است. آلفابت با هسته اصلی موتور جستجوی گوگل، به تعریف مجدد صنایع، استفاده از فناوری های نوظهور و شکل دادن به آینده اطلاعات و ارتباطات ادامه می‌دهد.
  
آمازون؛ غول فروش اینترنتی
این شرکت که در سال 1994 توسط جف بزوس تأسیس شد و در چند سال گذشته، ارزش آن رشد تصاعدی را تجربه کرد. درست است که این شرکت در ابتدا به عنوان یک بازار آنلاین کتاب شروع به کار کرد؛ اما اکنون به گروه‌های مختلف محصولات گسترش یافته است و شرکت‌هایی مانند Twitch و IMDB را نیز خریداری کرده است. جالب است بدانید با وجود اینکه درحال حاضر این شرکت بیش از 1.3 تریلیون دلار ارزش دارد؛ اما سال گذشته با وجود اینکه بیش از 1.8 میلیارد دلار ارزش داشت؛ به‌یکباره سقوط کرد و به 800 میلیارد دلار رسید. آمازون اولین شرکت سهامی عام جهان است که یک تریلیون دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است زیرا ترکیبی از تورم، سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه آمریکا و درآمد ناامیدکننده آن در سال پیش، باعث فروش تاریخی سهام آن شد.
   
انویدیا، بزرگترین مالک بازار کارت گرافیک جهان
انویدیا با پردازنده‌های گرافیکی رده بالای خود که در بین گیمرها در سراسر جهان محبوب هستند؛ شناخته شده است. اما این روزها هوش مصنوعی باعث شده تا نگاه‌ها بیش از پیش به انویدیا معطوف شود؛ چراکه اخیرا نرم‌افزار محبوبی به نام "چت‌جی‌پی‌تی" در بین کاربران با استقبال عجیبی مواجه شده‌است. اخیرا انویدیا در سه ماهه دوم سال مالی 2024 فروش 11 میلیارد دلاری برای خود پیش‌بینی کرده است و همین موضوع باعث رشد چشم‌گیر ارزش سهام آن شده است و انویدیا را به پنجمین شرکت بزرگ دنیا تبدیل کرده است. انویدیا با استناد به تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی خود که برنامه‌های هوش مصنوعی مانند برنامه‌های گوگل، مایکروسافت و چت‌جی‌پی‌تی؛ موفق شد تا ارزش بیش از یک تریلیون دلار را برای خود به ارمغان بیاورد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها