14

مهر

1403


حوادث

02 اردیبهشت 1394 07:54 0 کامنت

صبح ساحل ، حوادث - مديرکل محيط زيست استان هرمزگان گفت: جمعيت 470هزار نفري  بندرعباس ، سالانه  31 ميليون متر مکعب آب شرب مصرف مي کنند و حدود 80 درصد آب مصرفي تبديل به فاضلاب مي‎شود.مجيد وفادار ادامه داد: 25.5ميليون مترمکعب آب به فاضلاب تبديل مي شود اما فقط 19 ميليون متر مکعب آن  تصفيه مي گردد و 36 درصد باقي مانده وارد دريا مي شود.وي  اين تصفيه و خروجي فاضلاب شهر بندرعباس را مورد تاييد ندانست و اظهار داشت: فرآيند تصفيه هم غيراستاندارد و مورد تاييد محيط زيست استان نيست ومتاسفانه  اين امر يک فاجعه زيست‌محيطي براي درياست. وفادار با بيان اينکه فاضلاب خروجي تصفيه خانه به لحاظ ميکروبي 4 برابر حد مجاز است تصريح کرد: فاضلاب خروجي تصفيه خانه بايد حايز 50 استاندارد زيست محيطي  باشد که بايد مورد بررسي قرار گيرد که فقط 15 مورد در حال انجام است.وفادار گفت:سيستم جمع آوري فاضلاب شهر بندرعباس براي افق جمعيتي تا سال 1390 ديده شده بود ولي تاخير در اجرا و افزايش جمعيت بر روي کيفيت و پروژه جمع آوري فاضلاب شهر بندرعباس تاثير منفي گذاشته است.اين مقام مسوول ادامه داد: بايد دولت نگاه ويژه اي به امر زيست محيطي داشته باشند و اعتبارات قابل توجه اي دراختيار ارگانها و نهادهاي مربوطه قرار دهند تا مشکلات زيست محيطي رفع گردد چرا که اين مشکلات به سلامتي مردم جامعه  لطمه مي زند.

 بازيافت 20 درصد زباله هاي هرمزگان

مديرکل محيط زيست استان هرمزگان که به مناسبت فرا رسيدن روز جهاني زمين پاک در نشست خبري سخن مي گفت با اشاره با شعار اين روز به نام زمين پاک با حفاظت از آب و خاک اظهار داشت:بحث محيط زيست همکاري مشترک بين تمام دستگاه ها را مي طلبد که باعث توسعه کشور گردد. وفادار محور اين شعار را توليد کمتر زباله ، تصفيه فاضلاب ، حفاظت از مديريت منابع و خاک ذکر کرد. وي گفت: روزانه يک هزار و 266 تن زباله در استان توليد مي شود که 320 تن آن مربوط به بندرعباس، 429 تن ساير شهرها و 520 تن آن مربوط به روستاها مي‌باشد. به گفته وفادار، 80 درصد زباله هاي هرمزگان قابل بازيافت هستند و فقط  20 درصد از آن  بازيافت مي‌شود. وي در حالي که به تفکيک زباله ها تاکيد مي کرد به توليد 2.4 تن پسماند عفوني در روز مربوط به بيمارستانها ،در کنار پسماندهاي عادي  اشاره داشت و گفت: متاسفانه از 21 بيمارستان در استان فقط 11 بيمارستان به دستگاه اتوکلاو مجهز هستند و مابقي يا به روش استفاده از سيستم پرخطر زباله‌سوز و يا در پسماندهاي عادي ادغام مي‌شوند  و اين امر نظارت بيشتر و ويژه اي را مي طلبد.

 توليد 8.4 تن پسماند صنعتي

مديرکل حفاظت محيط زيست استان هرمزگان در خصوص پسماند هاي ويژه گفت: هم‌اکنون در شش نقطه استان شامل جزاير لاوان و قشم و شهرهاي بندرعباس، بندرلنگه، جاسک و حاجي‌آباد طرح جامع مديريت پسماند صنعتي پيش‌بيني شده است. وفادار ميزان توليد پسماند صنعتي را 8.4 تن در روز اعلام کرد و گفت: از اين ميزان يک‌هزار و 735 تن آن غير ويژه هستند که در کارگروه مديريت پسماند استان بر بازيافت اصولي پسماند ويژه صنعتي تاکيد شده است. وي در خصوص پسمانده هاي بخش کشاورزي  ادامه داد: در چند ساله اخير يک هزارو 500 ليتر انواع سموم فاسد شده ، 250 تن فضولات دامي ، 350 تن لاشه حيوانات  و 10 هزارو تن محصولات کشاورزي فاسد شده و يا تاريخ گذشته کشف شده است.به گفته وفادار در مجموع از 16 شهر در برنامه، هشت شهر داراي طرح جامع پسماند هستند و هشت شهر نيز در حال مطالعه است.مديرکل محيط زيست هرمزگان گفت: دفن پسماندها در بندرعباس با توجه به قانون برنامه پنجم بايد به شيوه هاي نوين صورت بگيرد. وفادار با توجه به برنامه پنجم توسعه دفن زباله در شهرهاي ساحلي ممنوع خواهد بود و روشهاي نوين پسماندها بايد اجرايي شود

دیدگاه ها (0)
img