13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

25 مرداد 1402 22:15 0 کامنت

 یک فرش نفیس دستباف ایرانی که قدمت آن به اوایل قرن گذشته باز می گردد پس از مزایده در یکی از فروشگاه‌های عتیقه جات و لوازم موزه در بغداد پایتخت عراق فروخته شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، این یک فرش ایرانی که از نوع دستباف تهران است در حراجی البغدادی در منطقه الاعظمیه که عرضه و فروش لوازم موزه و عتیقه جات در آن انجام می شود به ارزش چهار میلیون دینار عراقی فروخته شد.

« ذوالفقار البغدادی» مدیر این حراجی، قدمت این فرش دستباف ایرانی را ۱۲۰ تا ۱۳۰ سال اعلام کرد و افزود: این فرش یکی از با ارزش ترین عتیقه های عرضه شده در حراجی های عراق به شمار می رود.

به گفته وی، این فرش دستباف ۲ متر و ۳۰ سانتی متر طول و یک متر و نیم عرض دارد و به رغم وجود عمر طولانی، هیچ آسیبی به آن وارد نشده است و تاکنون تحت تعمیر یا روفوگری قرار نگرفته است.

وی افزود: این فرش از نوع «تهران» و از نادر و مرغوب‌ترین فرش‌های ایرانی است.

البغدادی ادامه داد: این فرش در اوایل قرن گذشته بافته شده و متعلق به یکی از خانواده های عراقی است.

وی با اشاره به اینکه این خانواده به دلیل فشارهای مالی تصمیم گرفتند آن را به مزایده بگذارند، افزود: پس از مذاکراتی که در مورد قیمت صورت گرفت ، قرار شد با توجه به قیمت های عرضه شده در بازار عراق، آن را به ارزش چهار میلیون دینار عراقی به حراج بگذاریم.

قالی یا فرش ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده است و می توان از آن به عنوان نماد ملی ایرانیان نام برد.

فرش دستباف ایران همواره به دلایل مختلف مورد توجه مردم جهان بوده است که وجود تنوع رنگ، استفاده از مواد و مصالح مرغوب، ظرافت خاص و رنگ های زنده و طبیعی و استعداد هنری بافتندگان آن از جمله این دلایل است.

دیدگاه ها (0)
img