دیدار ولیعهد عربستان با وزیر خارجه ایران همزمان با گرم شدن روابط


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به گلف تایمز
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز جمعه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بهترین موقعیت از زمان آشتی بین کشورها در ماه مارس، دیدار  کرد. این نشست برنامه ریزی نشده در جده یک روز پس از ورود امیرعبداللهیان به پادشاهی انجام شد و پس از گفتگو با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود، اعلام کرد که روابط بین دو کشور در مسیر درست قرار دارد. امیرعبداللهیان پس از دیدار با ولیعهد سعودی در پیامی در شبکه های اجتماعی گفت:« گفتگوها صریح، سودمند و سازنده بود و کشورها بر امنیت و توسعه همه در منطقه توافق دارند.»
فیلم‌های این دیدار در رسانه‌های دولتی ایران نشان می‌دهد که محمد بن سلمان و امیرعبداللهیان در حالی که صحبت می‌کنند لبخند می‌زنند، در حالی که شاهزاده فیصل و هیئت نظاره‌گر این موضوع هستند. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA گفت که آنها در مورد تحولات بین المللی و منطقه‌ای گفتگو کردند. شاهزاده فیصل در ماه ژوئن از تهران بازدید کرد و گفت که امیدوار است ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در زمان مناسب از این پادشاهی دیدن کند. پس از سال‌ها رقابت، و با ثبات‌تر بودن برخی عرصه‌های اصلی منطقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته، هر دو طرف دلایلی برای تغییر مسیر دارند. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، خواهان پایان دادن به انزوای سیاسی و اقتصادی تحت فشار آمریکا بود و روابط جدید با عربستان سعودی را راهی برای انجام این کار می‌دید. رسانه دولتی عربستان سعودی روز جمعه گزارش داد که شاهزاده فیصل همچنین با آنتونی بلینکن، دبیرکل ایالات متحده تلفنی گفت و گو کرد و این دو در مورد هماهنگی بیشتر برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه به بحث پرداختند.
 
کویت از سفر موفقیت آمیز وزیر امور خارجه ایران به ریاض استقبال کرد
 نگاهی به عرب نیوز 
شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت از سفر حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به عربستان سعودی قدردانی کرد. در بیانیه وزارت خارجه کویت، الصباح ابراز امیدواری کرد که این سفر شروع فصل درخشانی در تاریخ روابط خلیج فارس و ایران بر اساس اصول روابط حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی باشد. 
وی خاطرنشان کرد:« روابط عربستان و ایران به دستیابی به صلح، ثبات و رفاه در منطقه کمک می کند و عاملی برای توانمندسازی کشورها برای رویارویی با چالش های آینده خواهد بود.» امیرعبداللهیان در اولین سفر خود به عربستان سعودی پس از توافق تاریخی روابط حسنه در ماه مارس، پنجشنبه وارد ریاض شد. وزیر امور خارجه کویت گفت:« این سفر نشان دهنده تمایل دو کشور برای احیای روابط دوجانبه و حفظ امنیت و ثبات منطقه است.» وی همچنین از میانجیگری چین در نزدیک شدن روابط و تلاش عراق و عمان برای تسهیل مذاکرات استقبال کرد.
 
امیر قطر گواهینامه پنج سفیر جدید را دریافت کرد
نگاهی به گلف تایمز
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی روز پنجشنبه گواهینامه پنج سفیر جدید در این کشور را در دفتر دیوان عامری دریافت کردند. ایشان گواهینامه فرهاد خلیف سفیر جمهوری تونس، لوتار فرایشلادر سفیر جمهوری فدرال آلمان، ویپول سفیر جمهوری هند، شان فلاناگان سفیر استرالیا و میراتگلدی سیدمامدوف سفیر ترکمنستان را دریافت کرد. وی ضمن خیر مقدم به سفرای جدید، برای آن‌ها در انجام وظایف محوله و توسعه و رشد بیشتر روابط قطر و کشورهای‌شان آرزوی موفقیت کرد. سفرا نیز به نوبه خود سلام‌های سران کشورهای خود و آرزوی توسعه و پیشرفت بیشتر برای مردم قطر را ابلاغ کردند. از سفیران در بدو ورود به دیوان امیری مراسم پذیرایی رسمی به عمل آمد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها