انفجار قیمت خودروهای فرسوده در پلتفرم‌های فروش آنلاین؛

ماجرای یک شایعه که بازار خودرو را به هم‌ریخت


نویسنده: صبح ساحل

همه چیز از یک شایعه شروع شد و بازار خودروهای دست دوم را پرتلاطم کرد و این تلاطم احتمالاً تا مرز خودروی صفر کیلومتر نیز پیش خواهد رفت. الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی؛ این موضوعیست که در روزهای اخیر جنجالی به پا کرده و باعث افزایش قیمت خودروهای فرسوده شده است. براساس تصمیم جدید ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای تولیدی و وارداتی برای شماره‌گذاری به گواهی اسقاط نیاز دارند. همین موضوع قیمت خودروهای فرسوده در بازار را به طور سرسام آوری افزایش داد.

           

به گزارش صبح ساحل، اگر این روزها به پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش خودرو سر بزنید، با قیمت‌های نجومی انبوهی از خودروهای فرسوده مواجه می‌شوید؛ برای مثال تا یک‌ماه پیش می‌توانستید یک رنو PK یا پیکان را به بهای تقریبی 60 الی 80 میلیون تومان خریداری کنید اما هم‌اکنون با قیمت 400 میلیون تومان یا بیشتر به معرض فروش گذاشته شده‌است.

         

ماجرای گران شدن اسقاطی‌ها از کجا شروع شد

 پس از ارسال آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به مجلس، یک نماینده مجلس مفاد این آیین‌نامه ۷ بندی را منتشر کرد که آخرین بند آن به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده  و واردات خودرو مرتبط است.

آخرین بند آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد که مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

به دنبال این موضوع برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین‌نامه را کمی دستخوش تغییر کرده و با شایعه‌پراکنی اعلام کردند که با داشتن (خود) خودروی فرسوده می‌توانند برای واردات خودروهای کارکرده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام کنند؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده در برخی سایت‌های خرید و فروش شد؛ تا جایی که قیمت برخی خودروهای مدل پایین همچون پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی افزایش یافته و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

همچنین شایعه شد که شرط ترخیص خودروهای وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ که خودروی فرسوده خود را با قیمت‌های سرسام‌آوری به فروش بگذارند.

 

اسقاط خودروهای فرسوده برای تولید جدید!

 

طبق اعلام ستاد مذکور برای شماره‌گذاری هر نوع وسیله نقلیه نو شماره اعم از خودرو، موتورسیکلت و خودروهای سنگین نیاز به ارائه گواهی اسقاط توسط تولیدکننده یا واردکننده ضروری است و این موضوع صرف خودروها نیست و بر این اساس، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اخیراً در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها را اعلام و رئیس این ستاد تاکید کرد که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

تعداد گواهی لازم برای شماره‌گذاری وسایل نقلیه جدید به شرح زیر است:

موتورسیکلت معادل یک هفتم گواهی اسقاط

 سواری شخصی یک گواهی

تاکسی معادل دو گواهی

ون نوع M1 (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی

مینی‌بوس و ون نوع M2 (حداکثر ۱ + ۱۶ مسافر و تناژ حمل بار تا پنج تن) معادل پنج گواهی

اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ گواهی

 وانت یک تن و پایین‌تر دو گواهی

وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی

کامیون: سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی

متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی

سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی

کشنده معادل 16 گواهی

  

 قیمت خودروهای فرسوده اغلام شد  

مشهدی شریف رئیس انجمن اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: چند روز گذشته قیمت خودرو فرسوده به طور عجیبی افزایش یافت در صفحه مراکز اسقاط خودرو چیزی بالغ بر ۴۰ هزار گواهی اسقاط به قیمت ۳۵ میلیون تومان موجود است.

او گفت: فریب برخی از افراد سود جو را نباید خورد قیمت واقعی خودرو فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲  و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است.

مشهدی شریف گفت: قیمت لاشه در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان می‌شود؛ قیمت خرید خودرو حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود ۵ میلیون تومان است.

درج قیمت درسایت‌های فروش اینترنتی در حالی که ممنوع است!

درج هرگونه قیمت خودرو از اردیبهشت ماه امسال در سایت‌های فروش اینترنتی ممنوع است. سازمان حمایت در نامه‌ای به سایت‌های اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستور داده بود به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده، خوددداری شود؛ ضمن اینکه از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تجاوز نکند، برای خودروهایی که قیمت توسط اتحادیه بارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد؛ اما این موضوع نه‌تنها تاکنون به درستی انجام نشده است و سایت‌ها درج قیمت دارند که اخیرا هم شاهد موارد این چنینی و پیکان‌های نیم میلیاردی هم بوده‌ایم.

گفتنی است؛ این عدم رعایت ضوابط خاص درج آگهی در سکوهای برخط دو سایت خرید و فروش در خصوص درج قیمت مسکن سبب شد که چند روز پیش، معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در نامه‌ای به اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی، خواستار تعلیق فعالیت این دو پلتفرم دیوار و شیپور شود.

   

کنترل بازار در دست کیست؟

پیش از این و در جریان واردات کامیون‌های دست دوم، این رویه مشاهده شده بود. بسیاری از کامیون‌های وارداتی مدت‌ها در گمرک معطل بودند، چرا که قیمت خودروهای فرسوده سنگین افزایش چشم‌گیری پیدا کرده بود؛ بنابراین مصوبه واردات این خودروها تغییر یافت و مالکان با پرداخت درصدی از قیمت خودرو به جای گواهی اسقاط، قادر به ترخیص آن‌ها بودند. با این حال در لایحه جدید واردات خودروهای کارکرده، این طرح به مرحله اول خود بازگشته است؛ بنابراین برای ترخیص خودروهای سنگین کارکرده وارداتی نیز به گواهی اسقاط نیاز خواهد بود. در با این حال آینده نه چندان دور، شاهد اعلام قیمت‌های فضایی و نجومی برای خودروهای فرسوده اعم از سبک و سنگین هستیم.

جدول قیمت خودروهای فرسوده در بازار، شهریورماه 1402:

خودرو

مدل

قیمت (تومان)

رنو پی کی

1381

۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰

پیکان دوگانه سوز

1382

۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰

پژو 405 GLX

1381

۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰

پراید صبا

1385

۳۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰

سمند LX

1384

۵۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰

پژو RD

1382

۳۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها