چند پاسخ‌ کارآمد به نق زدن کودکان


نویسنده: محیا تکنده

زمانی که کودکان در بازه‌ی سنی دو تا پنج سال قرار دارند، تمایل زیادی به جیغ کشیدن، گریه کردن و غر زدن بیخودی نشان می‌دهند. این عمل کودکان برای والدین و دیگر نزدیکان بسیار آزار دهنده است و اغلب با ناامیدی و عصبانیت به آن واکنش نشان داده می‌شود.

 

برای واکنش به ناله‌ها و نق زدن‌های مکرر، والدین به جای کلافه شدن بهتر است دلایل رفتار کودکان را به خود یادآوری کنند. دکتر جسیکا مایکلسون توضیح می‌دهد که یکی از دلایل اصلی گریه‌های بدون دلیل کودکان این است که آن‌ها خسته‌ شده‌اند یا به کمک و حمایت شما نیاز دارند. گاهی کودکان در پی فهماندن این نکته به بزرگسالان هستند که " من دیگر نمی‌توانم مانند شما بزرگسالان رفتار کنم، لطفا مثل یک بچه از من مراقبت کنید". دلیل دیگری که کودکان به ناله کردن روی می‌اورند، درخواست ارتباط بیشتر از والدین است. به دلیل سرعت و شلوغی بیش از حد زندگی‌های کنونی، والدین اغلب مجبورند ساعات زیادی را از کودک دور باشند و هنگامی که در کنار کودک هستند تمرکز خود را بین توجه به کودک و پختن غذا، تمیز کردن خانه، تلویزیون دیدن، کار با تلفن همراه و غیره تقسیم کنند. بر خلاف تصور والدین کودکان به بی‌کیفیت بودن ارتباط والد پی می‌برند و این مساله آن‌ها را مضطرب و عصبانی می‌کنند. بنابراین آن‌ها از طریق غر زدن، ناله کردن و چنین رفتارهایی تلاش می‌کنند که به پدر و مادر بفهمانند که به توجه و ارتباط بیشتری نیازمند هستند.

تحقیقات دیگری که در زمینه‌ی رفتارهای منفی کودکان انجام شده است، نشان می‌دهد  که جیغ کشیدن، ناله‌کردن و گریه کردن کودکان با محیط خانوادگی منفی و متضاد ارتباط مستقیمی دارد. نمایش هیجان‌های منفی مانند خشم، نفرت، غم و غیره در پدر و مادر یک پیش‌بینی کننده‌ی قوی برای میزان استفاده‌ی کودک از رفتارهای پرخاشگرانه است. جانت لنزبری، متخصص رشد کودکان به والدین پیشنهاد می‌کند که به جای سرزنش، کنترل و اصلاح رفتارهای منفی، کودکان و احساساتشان را بپذذیرند و از آن‌ها حمایت کنند.

والدین باید به خود یادآوری کنند که غرزدن‌های کودک می‌توان بیانی عادی از احساسات انسانی باشد. از طرف دیگر کودکان از نظر خلق و خو متفاوت از یکدیگر هستند و تعدادی از آن‌ها ممکن است سطح بیشتری از اضطراب و استرس را تجربه کرده و نیاز داشته باشند که کسی این احساسات آن‌ها را دیده و به آن توجه کند. پذیرش، درک و نشان دادن ملایمت در برابر رفتارهای منفی کودکان کار ساده‌ای نیست اما راهی عالی برای ایجاد پیوند قوی‌تر با کودکان است. گاتمن، متخصص خانواده درمانی، پیشنهاد می‌کند که با دادن یک پاسخ مثبت و محبت آمیز در هنگام غر زدن کودک، حساب بانکی عواطف آن‌ها را پر کرده و ارتباط خود با آنها را تقویت کنید، این واکنش‌ها می‌تواند نیاز به دیده شدن و شنیده شدن کودکان را برطرف کرده و آن‌ها را ایمن کند.  

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها