شهردار بندر تاریخی لافت:

شهرهای دنیا باید هوشمندی را از لافت یاد بگیرند


نویسنده: معصومه نعمتی

شهردار لافت گفت: «این بندر تاریخی، هوشمندی‌های محیطی زیادی دارد که می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهرها، حتی در دنیا باشد».
به گزارش صبح ساحل، «محمد آتشین‌ماه» در تشریح این هوشمندی‌ها افزود: «در لافت ما با جلوه‌ای از هوشمندی در معماری روبه‌رو هستیم؛ بادگیر به‌خوبی و با هوشمندی باد را مدیریت می‌‌کند. مردم با داشتن بادگیر در خانه خود، می‌توانند میزان بادی را که در فضای بنا دریافت می‌کنند، مدیریت کنند».
وی اضافه کرد: «درواقع معماری در خدمت انسان است و آن مقداری که باد را لازم دارند به خانه وارد می‌کنند. طراحی کوچه‌ها به گونه‌ایست که باد بتواند در آن‌ها به خوبی جریان پیدا کرده و آسایش محیطی را فراهم کند».
آتشین‌ماه با اشاره به اینکه مردم می‌توانند مقدار آفتاب دریافتی را هم تنظیم کنند، گفت: «ساباط‌‌هایی (سایه‌بان) که جلوی ساختمان قرار می‌گیرد، میزان سایه‌اندازی و آفتاب را تعیین می‌کند بنابراین در اینجا مدیریت آفتاب را داریم».
وی در ادامه افزود: «همچنین مردم با پوشیدن لباس‌های «جومه بلند» مدیریت باد را روی پوست خود دارند و رطوبت‌های روی پوست را کم می‌کنند».
شهردار لافت در توضیح چگونگی مدیریت آب در این بندر، گفت: «در بافت تاریخی لافت، آب‌هایی که از تپه‌ی پشت شهر با شیب مشخصی هدایت می‌شود، به یک فیلتر می‌رسد، گل و لای آن ته‌نشین شده و سپس به برکه می‌رسد. این آب در نهایت به چاه‌های «تلا» سرازیر می‌شود. این‌ها همه نمونه‌هایی از هوشمندی شهر است».
آتشین‌ماه اضافه کرد: «بافت تاریخی لافت به‌نوعی حواس پنج‌گانه را درگیر می‌کند، به‌عنوان مثال  «گشته‌سوز»هایی که در کوچه‌ها تعبیه شده‌ موجب می‌شود که مردم بتوانند بوی خوش «گشته» را با همسایه‌ها به اشتراک بگذارند. بوی خوب دادن هم در بین مردم بسیار بااهمیت است و به‌ویژه باور دارند که در هنگام نماز و عبادت باید خوش‌بو باشند. 
همچنین وجود بادگیرها، صدای طبیعت و محیط را به فضای خانه می‌آورد». 
شهردار بندر تاریخی لافت در پایان گفت: «امروز بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به دنبال هوشمندسازی شهرها هستند و پایان‌نامه‌هایی با این موضوع دارند، درصورتی که مردم لافت از زمان‌های قدیم تاکنون هوشمند زیسته‌اند؛ بنابراین فکر می‌کنم که شهرهای دنیا باید این هوشمندی را از لافت یاد بگیرند».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها