چرایی هوشمندی بندر لافت در گفت‌وگو با یک پژوهشگر بررسی شد؛

هوشمندی در قالب حفظ هویت اقلیمی


نویسنده: معصومه نعمتی

شهر ایرانی از دیرباز ضمن همساز شدن با اقلیم، مفهوم هوشمندی واقعی را به نمایش گذاشته است. در دنیای امروز مفهوم «شهر هوشمند» با «شهر هوشمند پایدار» جایگزین شده‌است. به این معنا که هوشمندی و پایداری لازم و ملزوم یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، امروز هوشمندی به معنای بهره‌وری درست از فناوری‌های روز است، به نحوی که شهر در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار قرار گیرد. با این تعریف، بندر لافت، در گذشته خود شهری هوشمند بوده‌است.  از جدیدترین فناوری زمان خود در راستای استفاده از انرژی‌های پاک (بادگیرها)، مدیریت هوشمندانه منابع آب(برکه‌ها و چاه‌های تلا)، مدیریت هوشمند انرژی (ساباط‌ها و فرم و جهت‌گیری کوچه‌ها)، فرم معماری بناها و... بهره‌ برده‌ است.
 
«محمد آتشین‌ماه»، شهردار این بندر تاریخی نیز در گفت‌وگو با صبح ساحل با اشاره به این هوشمندی گفت: «امروز بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به دنبال هوشمندسازی شهرها هستند و پایان‌نامه‌هایی با این موضوع دارند، درصورتی که مردم لافت از زمان‌های قدیم تاکنون هوشمند زیسته‌اند؛ بنابراین فکر می‌کنم که شهرهای دنیا باید این هوشمندی را از لافت یاد بگیرند».
 
در رابطه با این موضوع، «فریناز مقتدری»، دکتری مطالعات شهری با رویکرد هوشمندسازی و فارغ‌التحصیل دانشگاه گریفیث استرالیا، ضمن بیان اینکه امروز هوشمندی به معنای بهره‌وری درست از فناوری‌های روز است، به نحوی که شهر در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار قرار گیرد، تاکید کرد: «با این تعریف، بندر لافت، در گذشته خود شهری هوشمند بوده‌است».مقتدری گفت: «نکته قابل توجه این است که بندر لافت برخلاف بسیاری از شهرهای ایران و دنیا، همچنان برخی از این هوشمندی‌ها همچون استفاده از انرژی‌های پاک (بادگیرها)، مدیریت هوشمندانه منابع آب(برکه‌ها و چاه‌های تلا)، مدیریت هوشمند انرژی (ساباط‌ها و فرم و جهت‌گیری کوچه‌ها)، فرم معماری بناها را در خود حفظ کرده است. درک درست این موضوع توسط شهردار بندر لافت، از معدود مدیران شهری در ایران، با درک درست از مفهوم شهر، هوشمندی و پایداری، می‌تواند شهر را در مسیر تسری هوشمندی و تحقق اهداف توسعه پایدار هدایت کند».  او اضافه کرد: «الگوبرداری از نوع بهره‌وری شهر از فناوری‌های در دسترس در گذشته (از فناوری ساخت بادگیر و برکه گرفته تا تامین آب شیرین و...) در همه ابعاد بر مبنای ساخت فرهنگی موجود، در کنار بومی‌سازی و استفاده هوشمندانه از امکانات فناوری‌های امروز دنیا، می‌تواند بندر لافت را در زمره شهرهای هوشمند و پایدار در سطح جهان و قابل رقابت با شهرهای پیشرو قرار دهد».مقتدری در پایان گفت: «بررسی ساختار بندر لافت، درک مفهوم هوشمندی اقلیمی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شهر هوشمند پایدار را میسر می‌نماید».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها