12

مهر

1403


img
صبح ساحل
02 مهر 1403 08:49 0 کامنت
(وَمَا أَرسَلنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَومِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُم)
«ما هیچ پیامبری را، مگر به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا(حقایق را) برای آن‌ها بیان کند».
      
بعد از انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور و تشکیل کابینه، گمانه‌زنی‌ها برای تغییر استانداران در فضای رسانه‌ای مطرح و چندی است که در محافل سیاسی و شبکه‌های اجتماعی بحث انتخاب استاندار هرمزگان و نیز بومی و غیربومی بودن آن داغ و شدت گرفته است. تعداد کمی از شهروندان از استاندار غیر بومی و توانمند و گروه بیشتری از انتخاب یک نیروی بومی و ماندگار به عنوان استاندار هرمزگان استقبال و دفاع می‌کنند و البته هر کدامشان ادله‌هایی برای اثبات نظرات خود دارند.‌ ولی آنچه مسلم است و طرفین بر آن اتفاق نظر دارند این است که هر فردی که می‌خواهد هدایت و سکانداری استانداری هرمزگان را بر عهده گیرد، به دور از حزب و جناح و قومیت و مذهب باید متخصص و کاردان و با تجربه باشد و منافع مردم را فدای منافع حزب و گروه و قبیله‌ی خود ننماید.
بیشتر هرمزگانی‌ها نیز دوست دارند این بار به یک نیروی توانمند بومی یا ماندگار فرصت داده شود تا با شناختی که از نیروها و استعدادهای استان دارد هرمزگان را به جایگاه شایسته و قابل قبولی که در خور نام هرمزگان و مردمش باشد، برساند.
اکثر هرمزگانی‌ها معتقدند که یک نیروی بومی، ماندگار، مخلص، کاردان و ماهر بر هر نیروی غیر بومی برای احراز این پست ارجحیت دارد.
با توجه به آیه ۴ سوره ابراهیم که در صدر این مطلب آورده شده، خداوند برای هدایت و شکوفائی و رشد هر قومی پیامبری از خودشان و هم زبانشان‌ فرستاد تا حقایق را برای آنها بیان نماید و راه نجات و رستگاری را برای آنها نشان دهد.
مسلما نیرویی که از خاک هرمزگان سر برآورده و زیر آفتاب و شرجی اینجا رشد و نمو نموده و سختی‌ها و مرارت‌های آن را با تمام وجود چشیده است بهتر از هر کس دیگری می‌داند که مشکلات و کمبودها و تنگناهای این سرزمین کجاست و کسی که در این سرزمین محروم زندگی می‌کند چه رنج‌ها و مصائبی را تحمل می‌نماید و در نتیجه بهتر از هرکس دیگری می‌داند و می‌تواند برای رفع این آلام و کاستی‌ها نسخه‌ی مناسبی بنویسد.
یک استاندار بومی و یا ماندگار بهتر از هرکسی می‌داند این استان چه ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و استعدادهای‌های بالقوه‌ای برای رشد و پیشرفت دارد و کسی که اهل این خانه است دلسوزی و تعصب و غیرتش برای آبادانی آن بهتر و بیشتر از هر غریبی است که چند روزی مستاجر این خانه است و تعلق خاطری هم شاید به آن نداشته باشد.
کسی می تواند هرمزگان را آباد کند که این سرزمین را وجب به وجب بشناسد و به آن عشق ورزد، برای هر سانتیمتر از خاکش غیرتی شود و محال است که کسی غیر از یک فرزند هرمزگان این حس زیبا را در وجودش داشته باشد. یادمان باشد که همین هرمزگانی‌ها بودند که باعث رشد و پیشرفت امارات متحده عربی شدند و توانمندی‌های خود را به اثبات رساندند و همچنین فراموش هم نکنیم که موفق‌ترین استاندار ادوار هرمزگان عبدالحسین مقتدایی از خوزستان بودند که نیرویی غیر بومی محسوب می شد.
البته دمیدن بر طبل بومی و غیر بومی شاید کار درستی نباشد ولی هرمزگانی‌ها تمایل دارند آن ها هم دیده شوند و حاکمیت و دولت به آنها هم اعتماد کنند.البته بومی‌ها هم فقط کسانی نیستند که در یکی از شهرهای هرمزگان بدنیا آمده‌اند بلکه شامل کسانی هم می‌شوند که بیش از ده، پانزده و حتی بیست سال در این استان زندگی کرده و به مردم هرمزگان خدمت کرده اند و می توانند بعنوان نیروی ماندگار عهده‌دار این مسئولیت مهم باشند و متولیان امر معرفی گزینه های استانداری به تصمیم‌گیران مرکز نشین می‌توانستند علاوه بر گزینه‌های اصلی بومی در کنار آن، این افراد توانمند و شایسته را هم معرفی کنند تا شانس گزینه‌ی بومی و ماندگار برای تصدی این پست مهم بیشتر از پیش شود. ‎

img
دیدگاه ها (0)
img