25

مهر

1403


img
عبداسلام جمالی
16 مهر 1403 08:34 0 کامنت

نمرات امتحانات نهایی معمولا معیاری برای بررسی عملکرد آموزش و پرورش معرفی می‌گردد. تحلیل نمرات و میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی طی چند سال اخیر بیانگر وضعیت اسفناک کیفیت آموزش در آموزش و پرورش کشورمان است.
اگر چه مسئولان آموزش و پروش از افزایش نیم نمره‌ای میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1403 به عنوان یک دستاورد و موفقیت تلقی می‌کنند اما متاسفانه همچنان وضعیت نمرات دانش‌آموزان فاجعه بار است.
میانگین معدل دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۳ در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم ۱۰.۹۸، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دهم ۱۱.۵۹ است که اگر چه نسبت به سال گذشته جهشی و امیدوارکننده است اما حکایت از وضعیت بیمارگونه آموزش در مدارس کشورمان دارد. به راستی چه بر سر فرزندان ابن سینا و بیرونی و خیام و خوارزمی آمده است؟
چرا میرزاخانی‌ها تکرار و تکثیر نمی‌شوند؟چرا از خزر تا خلیج و از دالاهو تا تفتان، شوق و میل برای درس خواندن و دانایی و فهمیدن و کشف کردن رو به کاهش است؟
مگر توانایی این سرزمین حاصل‌خیز برای رشد و شکوفایی دانایی کم شده است؟ سرزمینی که روزگاری جهانیان از فروغ و نبوغش انگشت به دهان شده بودند امروز میانگین و معدل فرزندانش آنچنان فرو اُفتاده که متولیان تعلیم و تربیت با بی‌میلی و شرمساری آن را اعلام می‌نمایند.
جا دارد که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی با کارشناسان زبده آموزش و پرورش این فاجعه آموزشی را ریشه یابی و درمان کنند.
پروژه طرح سوالات آسان و غیر خلاقانه و در حد کتاب درسی به منظور بالا بردن معدل سالانه دانش‌آموزان شاید در کوتاه مدت تاثیر داشته باشد اما حل مسئله نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. 
کارشناسان باید روی شیوه مطالعه دانش‌آموزان، چگونگی روش تدریس معلمان و مردود شمردن و منسوخ خواندن روش‌های قدیمی، کاهش حجم کتاب‌های درسی، علل عدم اعتماد به نفس دانش آموزان و بی رغبتی و عدم تمایل آن‌ها به تحصیل و تعویض کتاب‌های ناکارآمد کنونی و علت عدم جذابیت کلاس‌های درس و مدارس برای دانش‌آموزان بررسی، تحقیق و پژوهش کنند تا بار دیگر ایران به فرزندان دانشمندش بر خود ببالد و جهان به احترام نام ایران به پاخیزد.

img
دیدگاه ها (0)
img