جدید به قدیم
با اجرای نرخ 5000 تومانی برای بنزین مازاد بر سهمیه، کارشناسان و نمایندگان مجلس هشدار میدهند که این سیاست شتابزده و ضد عدالت است. روحالله متفکر آزاد از کمیسیون انرژی میگوید: مدل فعلی بر اساس خودروست نه خانوار؛ خانوارهای کمدرآمد با یک خودرو باید گرانتر بنزین بزنند، اما خانوادههای متمکن چندین سهمیه دارند.
کارشناسان هم تأکید میکنند که بدون شفافیت سامانهها و تغییر مبنای سهمیه از خودرو به خانوار، تورم، رانت و قاچاق سوخت افزایش مییابد و با برنامه هفتم توسعه مغایرت دارد.
مادر هرمزگانی با افشای یک مورد جنجالی، بار دیگر زخم کهنه نظام درمان کشور را نمایان کرد. درخواست پنج سکه بهار آزادی برای یک عمل جراحی، نهتنها موجی از واکنشها در جامعه را برانگیخت، بلکه به برکناری معاون درمان وزیر بهداشت انجامید.
در بازدید دو روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس از زیرساختهای نفت، گاز، پتروشیمی و بانکرینگ در قشم و بندرعباس، تمرکز اصلی بر پیشرفت پروژههای بانکرینگ و ظرفیتها و چالشهای پالایشگاههای بندرعباس، ازجمله پالایشگاه نفت آفتاب بود. در این سفر، موضوعاتی مانند تأمین خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمی، شفافیت مالی تعاملات دولت و شرکتها و کندی پروژههای بالادستی بهعنوان اصلیترین چالشهای صنعت انرژی شناسایی شد و قرار است در کمیسیون انرژی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی درباره اجرای کدینگ کارت سوخت در شرق استان و محدودیتهای ایجادشده برای مردم گفت: درخصوص کنترل کارتهای سوخت به نظر من از اساس روش درستی نیست. من صراحتاً با کدینگ مخالفم؛ چون نتیجهاش این میشود که ما در مبارزه با قاچاق سوخت، مردم خودمان را تنبیه میکنیم. واقعیت این است که در مناطق ساحلی قاچاق سوخت وجود داشته، اما نوع برخوردها طوری شده که فشارش فقط بر دوش مردم ساحل و استانهای ساحلی افتاده، نه قاچاقچیان واقعی.
«سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی» ادامه داد:«مشکل این است که روشهای کنترل، نظارت و مبارزه درست اجرا نمیشود یا نمیشود انجام داد، بعد برای جبران این ضعفها، محدودیت بر مردم اعمال میکنیم. امروز در پمپبنزینهای شهرهای هرمزگان صفهای طولانی داریم؛ چرا نمیتوانیم کنترل کنیم؟ تمام افرادی که در این صفها هستند قاچاقچی نیستند؛ بسیاری از آنها معلم، کارمند، کارگر و مردم عادیاند که فقط برای سوختگیری آمدهاند. تعداد کارتهای سوخت آزاد را در جایگاهها محدود کردیم و زمان استفاده از کارتهای آزاد هم کاهش دادهایم، طبیعیست که صف ایجاد شود؛ چون عرضه و تقاضا با هم نمیخواند». هاشمی نخل ابراهیمی تأکید کرد:«قاچاق بنزین در استانهای مجاور ما اتفاق میافتد، نه در مناطق ما. اما سختگیریها در هرمزگان طوری اعمال میشود که نتیجهاش فقط صفهای طولانی و اذیت شدن مردم است. من به یکی از فرمانداران گفتم ظرف یکی دو هفته باید این موضوع را حل کنید. باید با شرکت نفت و نهادهای نظارتی بنشینید و کاری کنید. هم ساعت استفاده از کارتهای آزاد سوخت باید بیشتر شود، هم تعداد کارتهای جایگاهها باید به حدی برسد که نیاز مردم تأمین شود». وی در واکنش به کاهش سهمیه آزاد از 30 لیتر به 20 لیتر گفت:«در همه جای کشور سهمیه آزاد سوخت 30 لیتر است و در هرمزگان نیز باید همین روند اجرا شود. در شرایط استثنایی زمان جنگ 12 روزه، یک سری محدودیتها طبیعی بود، اما الان دلیلی ندارد مردم در فشار باشند. استان هرمزگان در همان محدودیتها گیر کرده است. هر تصمیمی که باعث نارضایتی مردم شود، باید اصلاح شود.»
با نزدیکشدن به روزهای پایانی سال، موضوع نحوه محاسبه و میزان عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان بار دیگر در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
پالایشگاه نفت آفتاب بندرعباس، بزرگترین سرمایهگذاری خصوصی صنعت پالایش کشور، این روزها با بحران جدی تأمین خوراک روبهروست؛ بحرانی که بیش از 2700 شغل را تهدید میکند.در بازدید میدانی اعضای کمیسیونهای مجلس، نمایندگان با انتقاد از عملنشدن تعهدات وزارت نفت خواستار اقدام فوری شدند و اعلام کردند از تمام ابزارهای قانونی مانند استیضاح برای حل مشکل استفاده میکنند.نمایندگان هرمزگان نیز درباره تعدیل صدها نفر و توقف تولید هشدار دادند و تأکید کردند:حفظ چراغ تولید و سفره کارگران، حمایت فوری دولت را میطلبد.مدیران پالایشگاه نیز خواستار اجرای فوری دستور وزیر نفت و حل مشکل زمین پروژه روغنپایه شدند و گفتند:ادامه توقف خوراک، تعطیلی یک سرمایه ملی را رقم میزند.
در حالیکه خانوادهها برای کیفیت آموزشی هزینههای سنگین مدارس غیرانتفاعی را میپذیرند، برخی از این مدارس به صحنه رقابتهای تجملاتی والدین تبدیل شدهاند؛ رقابتهایی که نهتنها عدالت آموزشی را زیر سؤال میبرد، بلکه سلامت روان کودکان را نیز تهدید میکند.
تحول در زیرساختهای درمانی، از مهمترین نشانههای پیشرفت و عدالت اجتماعی در هر منطقه است. در روزهای اخیر، خبری امیدبخش از هرمزگان منتشر شد که دل بسیاری از بیماران و خانوادههای آنان را شاد کرد. در قالب «نهضت سلامت» ۸۵ دستگاه دیالیز به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به بیمارستانهای استان تحویل داده شد. این اقدام ارزشمند موجب افزایش حدود ۵۰ درصدی ظرفیت دیالیز در استان شده و شاخص خدمات درمانی به بیماران کلیوی را به سطح استاندارد کشوری رسانده است. بیتردید این دستاورد نتیجه تلاش و رایزنی ویژه استاندار هرمزگان و همراهی و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان هرمزگان در مجلس و همچنین خیرین سلامت است و شایسته است از همه مسئولان و کارکنان نظام سلامت که در این مسیر کوشیدهاند،قدردانی شود.
ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شرق آسیا سفر کرد و در این سفر چندین توافقنامه تجاری هم امضا کرد.
انتصاب «ناصر شریفی»، از نمایندگان ادوار مردم شریف هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئتمدیره صندوق بازنشستگی فولاد، بهعنوان مشاور عالی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از سوی «رضا مسرور»، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، اقدامی شایسته و درخور تحسین است که در راستای اعتماد به نیروهای توانمند و متخصص هرمزگانی صورت گرفته است.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید