جدید به قدیم
هنوز زمان زیادی از آسمانی شدن قریب به صد نفر از هموطنان ما در کرمان نگذشته است. از منظر یک تحلیلگر وقتی تمام اخبار، حواشی و اطلاعیههای پیرامون این رخداد زهرآلود را دنبال میکردم، یکی از درد آور ترین پرداختهای خبری این رخداد، اطلاعیهی نحوه شناسایی این عزیزان سفر کرده بود. در شوک اولیه این حادثه، شاید بسیاری بیخبر از همدیگر در بیمارستانها به دنبال مجروحان و خانواده خود بودند. لیست پشت شیشه یکی از بیمارستانها که اطلاعاتی از ظاهر و فیزیکال افراد حادثه دیده را گفته بود، دیدم و برایم خیلی متاثرکننده بود که بر پدر این خانواده چه میگذرد! دختر کاپشن صورتی گوشواره قلبی.
رییسجمهور همزمان با آغاز سال تحصیلی، خبر خوش توزیع شیر در مدارس به منظور حفظ سلامت جسمانی دانشآموزان را در حالی اعلام کرد که این اقدام مهم از سال ۹۶ متوقف شده بود.
دوران کودکی زیباترین و پاک ترین فصل زندگی هر انسانی است.
تریلر انیمیشن لئو
غزه ماه ها و هفته هاست که در آتش و دود و سرما و گرسنگی و مرگ میسوزد و به جهنم روی زمین تبدیل شده اما دنیای کر و لال تنها نظارهگر این باریکه است و تنها به فرستادن چند کامیون کمک های دارویی و غذایی بسنده کرده است.گویا وجدان بشریت به خواب عمیقی فرو رفته و چشمه عطوفت و رحم و شفقت در آنها خشکیده است.غربی که خود را مدعی دفاع از حقوق بشر می خواند،بر مرگ هزاران کودک و زن و مرد فلسطینی چشم بسته و گویا منتظر تکمیل شدن بزرگترین و فجیع ترین نسلکشی قرن است که در حساس تربن نقطه زمین یعنی خاورمیانه ملتهب روی می دهد.
انسان ها از قدیم الایام خانه و محل سکونت خود را بر طبق آداب و رسوم و فرهنگ و سلیقه و نوع آب و هوا و اقلیم خود می ساختند و مسکن و خانه و آبادی آنها جلوه ای از باورها، عقاید و علائق و هنر و حتی اموال و دارایی و نوع شغل و کسب و کار آنها بود.
مهم این است که ما در این ظرف زمان و مکان در بستر یک دیوان سالاری مردم نهاد چه ادراکی از مفهوم «مدارا» با مردم داریم. اینکه پدیده سوختبری معلول و زاییده چه شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده و چه انگارههایی؛ تحولات این پدیده را تا این مرحله کشانده، باید لیست بلندی از عوامل چند ساحتی را مطرح کرد. ولی شاید ما در جایگاه مسئول در کشور یا در استان؛ در دفتر مجلل خود مشغول خوردن چای دبش باشیم و در یک تقاطع برای پر کردن شکاف همدلی با همه مردم؛ استراتژی منطقی و رفتار آیندهپژوهانه نداشته باشیم! نگارنده؛ قضاوتی درباره صواب یا ناصواب بودن پدیده سوختبری ندارد ولی در جایگاه یک شهروند؛ فرضیه هایی اجتماعی برای تحلیل ابعاد سوخت بری و پسا سوختبری مطرح می کند.
سورو یکی از محدود ساحلهای زیبا و ماسهای بندرعباس است که همه ساله خانه پرندگان مهاجر و گونههای دریایی بسیاری است؛ اما حضور گردشگران با خودرو مامن آنها را از بین برده و زیستگاهشان را به قتلگاهشان تبدیل کرده است. تداوم ورود خودرو به ساحل سورو در دراز مدت و عدم اجرای طرح ممنوعیت ورود خودرو به آن جا آثار جبران ناپذیری خواهد داشت. مردم محلی میگویند در گذشته، ساحل سورو پر از صدف و گونههای دریایی بود؛ اما الان به جز ماسه و زباله چیز دیگری نیست. شهروند دیگری در مصاحبه با صبح ساحل میگوید: وقتی به ساحل سورو میرویم، ترس برخورد خودرو با کودکانمان را داریم. حتی برخی از رانندگان حال خوشی ندارند و تصادف در این ساحل بارها اتفاق افتاده است. این تنها بعد آسیب به ساحل سورو نیست، ریختن زبالههای داخل خودرو در ساحل و سفت و فشرده کردن خاک ماسهای آن، اکوسیستم و زیستگاه گونههای مختلف دیگری چون خرچنگها، صدفها، بنتوزها و.. را نیز از بین میبرد.
شکستگی لوله آب، معضل ثابت محلههای بندرعباس شده است؛ از پیامبر اعظم گرفته تا شهرک توحید! از کودکی تا به امروز به مردم آموزش داده شده که در حفظ سرمایههای ملی از جمله «آب» تلاش کنیم. اما هدر رفت آب از طریق شکستگی مکررلوله آب فاضلاب در بندرعباس نیز تناقضی با حفظ سرمایه ملی ایجاد کرده است. در چند هفته اخیر، بیش از 20 شهروند بندرعباس از شکستگی لوله محل زندگی خود به رسانه صبح ساحل اطلاع دادند. برخی از آنان، مدعی شدند که با اداره مربوطه تماس گرفتهاند اما اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.یکی از ساکنین محله ششصد دستگاه، خیابان موعود با ارسال ویدیویی به رسانه صبح ساحل از شکستگی لوله خبر داده و گفته است:« عمق این شکستگی لوله به قدری زیاد است که احتمال غرق شدن کودکان نیز وجود دارد. به علت عمیق بودن محل شکستگی، نگرانی والدین نسبت به افتادن فرزندانشان در این محل تشدید شده است، از طرفی اگر لاستیک خودرویی درون آن بیافتد، آسیب جدیای خواهد دید. چندین بار با اتفاقات آب تماس گرفتهایم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. آیا مسئولان پس از رخ دادن اتفاقی ناگوار به فکر اصلاح شکستگیها میافتند؟». شهروند دیگری که ساکن شهرک توحید است نیز نسبت به شکستگی لوله محل زندگی خود معترض است. وی میگوید:« بیش از 2 سال است که لوله شکستگی دارد و چندین بار همسایهها برای درست کردن لوله پیگیری کردهایم اما اتفاقات آب عدم بودجه کافی برای خرید لوله را علت درست نکردن لوله قلمداد میکنند. پس از این اتفاق با همکاری همسایهها، متراژی از لوله را تامین کردهایم. متاسفانه بالغ بر 3 ماه است که برای نصب لوله اطلاع دادهایم اما هنوز خبری از نصب نیست!». یکی از ساکنین کوی ملت نیز با انتشار ویدیویی از شکستگی لوله آب در این محدوده خبر داده و از مسئولان خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع را دارد.
غزه بیش از یک ماه است که در پی حمله ناگهانی حماس به اسرائیل و حملات مقابله به مثل رژیم صهیونیستی روزانه بیش از هزار تن مواد انفجاری از بمب و موشک و راکت و خمپاره بر سرش نازل می شود و تاکنون نزدیک به ۱۱ هزار کودک و زن و پیر و جوان کشته شده اند و علاوه بر سال ها محاصره غیر انسانی تحمیل شده بر دو میلیون نفر ساکن غزه،اکنون طعم کشت و کشتار و خونریزی و آوارگی را می چشد و جنايت و غم و غصه در این منطقه از خاورمیانه غیر قابل تصور است.در این میان بشر متمدن و پر ادعای قرن بیست و یکم که فریاد عدالت خواهی و منشور حقوق بشرش گوش فلک را کر کرده نتوانسته است گام عملی برای توقف جنگ و کشتار بردارد.