جدید به قدیم
مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم از زیباسازی قاب نگاهها در منظر شهری با رونمایی از چهره جدید میدان حافظ بزرگترین جزیره ایران در راستای ارتقای کیفی روشنایی، زیبایی و سرزندگی، هویت، امنیت و ایمنی با انجام اصول نورپردازی فضای سبز، درختان و بوتهها خبر داد.
انتصاب «ناصر شریفی»، از نمایندگان ادوار مردم شریف هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئتمدیره صندوق بازنشستگی فولاد، بهعنوان مشاور عالی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از سوی «رضا مسرور»، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، اقدامی شایسته و درخور تحسین است که در راستای اعتماد به نیروهای توانمند و متخصص هرمزگانی صورت گرفته است.
منطقه آزاد قشم در سالهای گذشته، بارها شاهد بیتوجهی به ظرفیتها و توانمندیهای نیروهای بومی استان هرمزگان بوده است. این بیتوجهی نه تنها فرصت رشد و شکوفایی را از جوانان و مدیران بومی سلب کرده، بلکه باعث شده قشم به نوعی به حیات خلوت برخی پایتختنشینان تبدیل شود؛ جایی که تصمیمات و منافع، بیشتر در مسیر افراد غیر بومی جریان یافته تا توسعه واقعی جزیره و رفاه مردم آن. اکنون که بحث انتخاب مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم مطرح است، زمان آن رسیده که این روند ناعادلانه متوقف شود و یکی از سه گزینه شایسته و بومی استان هرمزگان، سکاندار مدیریت این منطقه شود.
شاید بعد از مذاکرات امام قلی خان با ادوارد مانوکس نماینده یگان دریایی انگلستان و توافق های اولیه وهماهنگیهای لجستیک؛ و باز پسگیری جزیره از پرتغالیها، میبایست؛ میناب کوچولوی دوم با نخلها و آبادانی قرنهای گذشته اش؛ ایجاد میشد!
بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مهمترین موضوعات پیش روی کشورها در جهان کنونی است و برهمین اساس انتخاب الگوها و اتخاذ و بکارگیری روشها و سیاستهای مناسب و هوشمندانه مصرف درست انرژی در دستور کار دولت ها قرار گرفته است.
هدف کشورها از ایجاد مناطق آزاد،افزایش صادرات،ایجاد فرصتهای شغلی،جلوگیری از تمرکز فعالیتها در شهرهای بزرگ،ارتقای تکنولوژی و افزایش ارتباط با اقتصاد جهانی است.به این مناطق امتیازهای ویژه اقتصادی و تجاری مثل برخی معافیتهای مالیاتی، معافیت از عوارض گمرک و… تعلق میگیرد. اما یکی از جذابیتهای مناطق آزاد،امکان واردات خودروهای مدرن و بروز خارجی با قیمت مناسب است،هر چند از سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات خودرو ممنوع و حتی مناطق آزاد نیز مشمول این ممنوعیت شدند.
پل خلیج فارس، یکی از ابرپروژه های ملی و بینالمللی ایران است که در 16 سال گذشته بر سر زبان ها افتاده است.
پل خلیج فارس، یکی از ابرپروژه های ملی و بین المللی ایران است که در 16 سال گذشته بر سر زبان ها افتاده است. از آغاز دولت نهم، مصوبه این پروژه برای اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی و ایجاد کریدور ترانزیتی جنوب به شمال بر سر زبانها افتاد و در دولت دهم، استارت این پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء به زمین زده شد و در نهایت این پروژه که حدود 850 میلیون یورو برآورد میشد، در سال 91 با دست اندازهای های متعدد از نفس باز ایستاد و این پروژه با حدود 17 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.