جدید به قدیم
پس از دو هفته تعطیلی اصناف و اعمال محدودیتهای کرونایی در شهرهای قرمز با تغییر رنگ شهر بندرعباس از قرمز به نارنجی و بازگشایی بسیاری از اصناف دوباره شلوغی و هیاهو به شهر بازگشت. بازارها، پاساژها، مراکز خرید و تجاری روزهای بسیاری شلوغی را پشت سر گذاشتند.
در فصل برگریزان، آنگاهکه درختان، جامه زرد بر تن داشتند، باغبانی فرهنگ دوست نهالی در دل مطبوعات هرمزگان کاشت که امروز 35 سال از آن روز میگذرد. آنقدر زمان و عمرمان زود میگذرد كه باورمان نمیشود همین دیروز حاج قاسم کرمی پدر فقید مطبوعات هرمزگان، بنای روزنامه صبح ساحل را گذاشت.
ساحل شلوغ بندرعباس در ۷ آذر ماه و هفت روز پس از شروع محدودیت های کرونایی در کشور . بندرعباس در لیست شهرهای با وضعیت قرمز قرار دارد. پیش از این مسئولان از تشدید محدودیت های کرونایی در بوستان و سواحل خبر داده بودند. با وجودی که آمار بیماران بستری در بخشهای ICU و فوتی ناشی از کرونا در هرمزگان بالاست اما باکرک ها و سواحل بندرعباس همچنان شلوغ است و مردم با خنک شدن هوا در سواحل تجمع میکنند غافل از آنکه کرونای نامرئی در میان آنها و در حال آلوده کردن مهمانان پارک است. خاموشی چراغ های بارک و روشنایی سواحل هم مانع این تجمعات نمیشود و برخورد با این تجمعات هم تاکنون جوابگو نبوده است.
از یکم آذر و با آغاز محدودیتهای جدید ستاد ملی و استانی کرونا، بسیاری از اصناف غیر ضرور استان هرمزگان کرکرهها را پایین کشیدند.
امروز در حالی وارد پنجمین روز از آغاز محدودیتهای جدید درون استانی مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا شدیم که هنوز شاهد سرپیچی بسیاری از اصناف در اجرای این طرح هستیم.
سیمکارت اعتباری که داشته باشی، همیشه مشکل کمبود اعتبار داری. دقیقا سر بزنگاه زنگ اخطار به صدا در میآید و مکالمهات قطع میشود.
انسانها با اختلاف نسبتبه سایر موجودات در صدر نابودکنندههای طبیعت ایستادهاند. زمین و غیرانسانهایی که در آن زندگی میکنند هیچگاه تصورش را هم نمیکردند که روزی بشر به آنها اجازهی نفس کشیدن بدهد.
استان هرمزگان در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارد. این ویروس همچنان سینماهای استان را بسته نگه داشتهاست. این تعطیلی موجب ضرر و زیان فراوانی به سینماداران شدهاست. عدم اکران نوروزی فیلمها موجب جبراننشدن هزینههای مسئولان سینماها شدهاست. اکران آنلاین هم ضررهای مالی سینماداران را جبران نمیکند. ممکن است برخی سینماداران بهدلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده مجبور به تعدیل کارمندان خود باشند. با این وجود برخی سینماداران بهخاطر سود وامهای دولتی ترجیح میدهند این تسهیلات را دریافت نکنند. درصورت رفع محدودیتها، بازگشایی سینماها با حضور ۵۰ درصدی مخاطب و رعایت پروتکلهای بهداشتی بلامانع است. یکی از سینماهایی که درگیر این تعطیلی پنجماهه است، سینما ستاره شهر است. مدیر این سینما در اینباره میگوید: « درحال حاضر درآمد ما صفر است اما هزینهها همچنان هستند و ما نهتنها سود و منفعتی نداریم بلکه دچار ضرر و زیان زیادی هم شدهایم». سینماداران هرمزگانی منتظر نظر ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا، درمورد وضعیت فعالیتهای هنریاند. مشخص نیست ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا تصمیم برتداوم تعطیلی فعالیتهای هنری میگیرد یا سینماداران مانند سایر اصناف، مجاز به فعالیت میشوند. گزارش: معصومه نعمتی / ویدئو: سمیره حنائی
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است