جدید به قدیم
یک شهر به سوگ نشسته اما ما «مردم عادی» هنوز نمیدانیم چه شد که آن آتش به جان هموطنان مظلوممان افتاد بهطوری که اکنون برخی از خانوادهها تنها به پیدا شدن نشانهای از عزیزشان راضی هستند. آن آتش مهیب چگونه و بر اثر چه چیز شعله گرفت که نفس آتشنشانان را به شماره انداخت و اکنون امدادگران باید با دستان خالی خاکسترها و بقایا را کنار بزنند، شاید ردی از انسانی پیدا کنند؟ کانتینتری که نمیدانیم حاوی چه نوع مواد اشتعالزایی بوده صادراتی بود یا وارداتی؟ از کجا آمده بود؟ یا به کجا قرار بود برود؟ میگویند قصور و عدم نظارت محرز است؛ قصور چه کسی یا چه کسانی؟ عدم نظارت که؟
درود میفرستیم به روان پاک و ارواح طیبه همه کارگران مظلومی که در انفجار و آتش سوزی مهیب بندر شهید رجایی همه باهم مظلومانه در لابلای شعلههای سرکش آتش آسمانی شدند و آرزوی صبری جمیل واجری جزیل برای همه بازماندگان وخانوادههای داغدیده آن عزیزان داریم. امیدواریم ایمنی کار آنقدر استاندارد شود که دیگر این چنین شاهد پرپرشدن کارگران مظلوم نباشیم. زنان و مردانی که قهرمانانه تاکنون چرخهای اقتصاد کشور را به حرکت در آوردهاند و شکوفایی و پیشرفت را به ایران عزیز ارزانی داشته اند.
از همان دقایق ابتدایی وقوع انفجار در بندر شهید رجایی، در حالی که رسانه ملی پوشش خبری ضعیفی از این حادثه تلخ داشت یا مسئولان استانی که برای گزارش عمق فاجعه شنبه سیاه بندرعباس به لکنت افتاده بودند اما انتشار ویدیوها و اخبار از شاهدین و کسانی که در محل حادثه حاضر بودند و تلاش رسانههای رسمی استان برای نشان دادن این ضایعه غمانگیز، گواه بر این بود که مردم پای کار هستند.
حادثهی تلخ انفجار در اسکله شهید رجایی بندرعباس، بار دیگر ضعف شدید مدیریت بحران و کمبود امکانات امدادی را عیان کرد. اما اینبار، صحنه حادثه شاهد پدیدهای تأسفبارتر بود: حضور سرخود و غیرمسئولانه بلاگرها و اینفلوئنسرها.
بعداز وقفهای کوتاه، بارديگر پروسه قطعی برق شروع شد و فریادها و انتقادهای بجای مردم خصوصاً کاسبان و بازاریان بالا گرفت.
شهر بندرعباس، این بندر زیبا و پرجنب وجوش جنوب ایران، هرساله با فرارسیدن عید نوروز و ورود خیل عظیم مسافران، چهره ای متفاوت به خود می گیرد. خیابان ها پر هیاهو می شوند، بازارها شلوغتر از همیشه اند و سواحل میزبان خانواده هایی می شوند که برای گذران تعطیلات به این شهر سفر کردهاند. اما در پس این شور و نشاط، مشکلاتی سر برمی آرند که نه تنها زندگی روزمره ی شهروندان را تحت تأثیر قرار می دهند، بلکه تجربه ی مسافران را نیز تلخ می کنند. هرساله در ایام نوروز و با شروع سفرهای نوروزی به هرمزگان در برخی شهرها و جزایر انبوه مشکلاتی که به خوبی مدیریت نمی شود، هرج و مرج های عجیبی به وجود می آورد.
طی روزهای گذشته خبری شوکآور منتشر شد که باعث جریحهدار شدن احساسات عمومی و بهت و حیرت و تأسف مردم گردید.
اوایل هفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی فرخنده جلالی را به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان منصوب کرد.
مسکن نیاز مبرم و ضروری برای هر موجود زندهای است که باید در آن حریم با اطمینانخاطر بیاساید و تولید مثل نماید و فرزندان خود را در کمال آرامش بزرگ کند.