جدید به قدیم
گویی برخی از نمایند گان مجلس شورای اسلامی به همراه عده ای از مقامات دولت، دررقابتی نانوشته برای تشدید کردن اوضاع نابسامان اقتصادی کشور تمام قد در تلاشند.
قانون نظام مهندسی ساختمان که از سال 1375 ابلاغ آن صورت گرفت به قانونی مبدل شد که شامل اجزایی چون ضوابط و مقررات، افراد متخصص، ودرپی آن در چهارچوب مقررات ملی ساختمانبا تکنولوژی و فناوری، مواد و مصالح استانداردو عوامل کنترلی و نظارتی در مقوله ی ساخت وساز کشورتلقی شد. این قانون که با آغاز روندی در کشور پس ازجنگ که به دوران سازندگی معروف شد به نقشه ی راه فنی وقانونی ساخت وساز کشور برای بهره مندی بهتر ازخدمات حرفه مندان به شغل مهندسی ساختمان قلمدادشد؛ اما این قانون علی رغم ارزشمندیش به مرور ایرادات وابهاماتش عیان گردید وبر خلاف نیت طراحان اولیه اش حتی دچار انحرافاتی از مسیر مدنظر گرفته برآن شد. ابتدا آنکه سازمانی که خودرا غیردولتی می پنداشت به موجودی وابسته به وزارت راه وشهرسازی مبدل شد ودیگر آنکه اگرچه پسوند کنترل ساختمان هم بدان اضافه شد اما به معنای واقعیش نقش کنترلی ساختمان را به خود نگرفت. چه آنکه بر اساس جدیدترین تفسیر معاونت حقوقی رئیس جمهور در ماده (30) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداریها مسئول کنترل و نظارت بر احداث ساختمان شناخته شده و امکان استفاده از اشخاص دارای پروانه برای انجام فعالیتهای کنترل و نظارت مورد حکم قرار گرفته است. در ماده (34) نیز شهرداری به عنوان مرجع کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و شهرسازی شناخته شده و از طرف دیگر، در ذیل این ماده تصریح شده که شهرداری ها مکلف به رعایت مقررات ملی ساختمان گردیده و عدم رعایت آن و نیز عدم رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی تخلف محسوب شده است. روشن است که یک محور اساسی رعایت مقررات ملی ساختمان، حصول اطمینان از رعایت و ایفای نقش نظارتی و کنترل نسبت به مهندسان ناظر میباشد.
در همه کشورها روزی را به منظور قدردانی از خدمات پزشکان به مردم وجامعه، روز پزشک مینامند.
نوشتن از پزشکی همیشه دشوار بودهاست. در زمان همهگیری ویروس کرونا دشوارتر هم هست.
بهراستی چه زیباست اندیشهای که در مقابل قلم زانو زند و واژههایی که در خدمت بیان حق برآید.
چند بار در شبکههای اجتماعی نظر خود را نوشتم و گفتم در میان سه رویکرد تولید واکسن، تولید دارو، تولید ابزار و تشخیص بیماری در کوتاهمدت فقط به ابزار تشخیص و قابلاتکا بهعنوان راهکار پایدار مثبت نگاه کرد.
خبر گشتوگذار این روزهای یک بازیگر سینما و تلویزیون در جزیره کیش آنهم در وضعیت قرمز کرونا در جنوب کشور جنجال برانگیز شدهاست.
در حالی وارد ششمین ماه ازبحران کرونا شدهایم که از همان ابتدای ورود این ویروس کشنده به کشور قرار بود که نهضت جهادی برای تولید ماسک ارزان برپا شود، اما مشاهدات و شواهد میدانی نشان میدهد که در استان هرمزگان و شهر بندرعباس، ماسکها باقیمت ارزان به دست مصرفکننده نمیرسد.
بسیاری از مردم میگویند کرونا وحشیتر و قویتر از گذشته شده، دارد میتازد و قربانی میگیرد، اما برخی از پزشکان و کادر درمانی، چنین نظری ندارند آنها معتقدند کرونا قویتر نشده، هرچند رفتار این ویروس غیرقابلپیشبینی است، اما وحشیتر از قبل نشده و فراگیریای که امروز شاهدش هستیم، نتیجه مراعات نکردن است. هشدارها را جدی نگرفتیم. فاصلهگذاریها رعایت نشد، مردم ماسک نزدند و نمیزنند و نتیجه شد اینکه کرونا دایره حضورش را وسیعتر کرد. کرونا بهشدت کشنده است. نه پیر میشناسد و نه جوان. حتی به مدافعان سلامت نیز رحم نمیکند. در برابر یک ویروس ناشناخته و قوی تنها راه ایمن بودن رعایت بهداشت است.
بازار جدید ماهی فروشان بندرعباس به مساحت ۲۵ هزار متر مربع و با 220 غرفه برای عرضه آبزیان و 130 غرفه عرضه مستقیم گوشت قرمز، گوشت مرغ، میوه و تره بار، ادویه و دیگر مشاغل مرتبط با این بازار آماده شده است. ۵۰ درصد مساحت این بازار به پارکینگ، نمازخانه، انبار و سردخانه اختصاص داده شده است. تهویه هوا در این بازار با فنهای بسیار قوی انجام میشود و دستگاه های تسویه فاضلاب مدرن و به روز این مجتمع از ورود فاضلاب و خونابه به دریا جلوگیری میکنند. دکتر دامپزشک به عنوان ناظر فنی بهداشت و به صورت تمام وقت برای نظارت بر رعایت بهداشت در بازار حضور دارد. رعایت پروتکلهای بهداشتی بهصورت سختگیرانه دنبال میشود و خصوصا در شرایط شیوع ویروس کرونا هیچکدام از فروشندگان و خریداران بدون ماسک و دستکش اجازه ورود به بازار را ندارند./ شقایق پرتو
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است