جدید به قدیم
رئیس واحد فراهمآوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اهدای عضو فرزند معاون رئیسجمهور پس از مرگ مغزی به دلیل سانحه رانندگی خبر داد.
مادر هرمزگانی با افشای یک مورد جنجالی، بار دیگر زخم کهنه نظام درمان کشور را نمایان کرد. درخواست پنج سکه بهار آزادی برای یک عمل جراحی، نهتنها موجی از واکنشها در جامعه را برانگیخت، بلکه به برکناری معاون درمان وزیر بهداشت انجامید.
شبهای خنک بندرعباس دیگر آرام نیست. صدای وزوزی نازک اما سمج، مثل شبحی که دور گوشها میچرخد، خواب را از چشم مردم ربوده است. پشهای کوچک اما مرگبار، با بالهایی لرزان و نیشی آلوده، در کوچهها، خانهها و حتی کلاسهای درس پرسه میزند؛ نامش «آئدس» است، دشمنی خاموش که با خودش تب، ترس و بیقراری آورده است. روند ابتلا به تب دِنگی در هرمزگان، بهویژه در بندرعباس، صعودی و نگرانکننده شده است. طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تاکنون 179 نفر در استان به این بیماری مبتلا شدهاند؛ رقمی که نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده و زنگ خطر را برای سلامت عمومی به صدا درآورده است. کارشناسان میگویند که پشه آئدس در تمام محلات بندرعباس مشاهده میشود و دیگر نمیتوان نقطهای از این شهر را عاری از آلودگی دانست.
تب دِنگی بیماری ویروسیای است که از طریق نیش پشهی آئِدِس منتقل میشود؛ پشهای که در مناطق گرم و مرطوب رشد میکند.
تحول در زیرساختهای درمانی، از مهمترین نشانههای پیشرفت و عدالت اجتماعی در هر منطقه است. در روزهای اخیر، خبری امیدبخش از هرمزگان منتشر شد که دل بسیاری از بیماران و خانوادههای آنان را شاد کرد. در قالب «نهضت سلامت» ۸۵ دستگاه دیالیز به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به بیمارستانهای استان تحویل داده شد. این اقدام ارزشمند موجب افزایش حدود ۵۰ درصدی ظرفیت دیالیز در استان شده و شاخص خدمات درمانی به بیماران کلیوی را به سطح استاندارد کشوری رسانده است. بیتردید این دستاورد نتیجه تلاش و رایزنی ویژه استاندار هرمزگان و همراهی و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان هرمزگان در مجلس و همچنین خیرین سلامت است و شایسته است از همه مسئولان و کارکنان نظام سلامت که در این مسیر کوشیدهاند،قدردانی شود.
نشست شورای اسلامی استان هرمزگان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، معاونان حوزه بهداشت و درمان برگزار شد. هدف از این جلسه بررسی وضعیت موجود و اولویتهای بهداشت و درمان استان و همچنین تبادل نظر درباره راهکارهای ارتقای خدمات درمانی در مناطق مختلف هرمزگان بود.
در این نشست، اعضای شورای استان با اشاره به چالشهای موجود در حوزه سلامت در شهرستانها، بر ضرورت گسترش زیرساختهای بهداشتی در مناطق محروم، تأمین پزشک و نیروی متخصص در شهرستانها، و تجهیز مراکز درمانی تأکید کردند. همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزارشی از عملکرد دانشگاه، پروژههای در دست اجرا و برنامههای آینده برای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه داد.
دغدغهی این روزهای مردم هرمزگان حکایت غریبی است.
تنها ورزش است که اهمیت دارد، نه هوا و محیط ورزش. توصیه تمام متخصصان و کارشناسان سلامتی این است که ورزش کنید و در قید و بند هوای سرد یا گرم نباشید. کمتر کسی است که از مزایای نور خورشید و تاثیر شگفتانگیز آن بر سلامتی انسان، بیخبر باشد.
بهانهی قلمفرسایی این یادداشت؛ کامنت یکی از هم استانیهای نوجوان عزیزمان در ذیل آگهی استخدام یک شرکت تجاری خصوصی در فضای مجازی برای ارائه رزومه جهت استخدام بود. نکته نغز و ظریفی در این کامنت، البته همراه با جای درد در اندیشه من داشت.