جدید به قدیم
به گزارش صبح ساحل، سامانه ای که از روز گذشته جنوب استان تا دریای عمان و از شمال حتی تا خاش و زاهدان را نیز تحت تأثیر قرار داده، سامانه «مونسون» است که بارش های آن بیشتر در ارتفاعات اتفاق می افتد. در این هفته، بارندگی ها نیز به صورت نقطه ای پراکنده به شکل جوششی و رگبار شدید باران همراه است و این بارشها تا روز شنبه ادامه خواهد داشت اما در سواحل معمولاً این نوع بارش ها ضعیف بوده و بیشتر به ارتفاعات استان مربوط میشود. این سامانه هر ساله فعال می شود و بارور سازی ابرهای جنوب هرمزگان و امارات شایعه است. سامانه مونسون چیست؟ ماههای تیر و مرداد فصل فعالیت سامانه مونسون در مناطق جنوب شرقی کشورمان است که بیشترین آثار خود را بر دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان به جای میگذارد. جریان هوای برخاسته در روی شبه قاره هند، محیطی با فشار کم را ایجاد می کند. این هوا نخست منبسط شده سپس سرد می شود، آنگاه رطوبتی را که با خود حمل میکند به ابر و سرانجام باران تبدیل می شود. مناطق شرقی هرمزگان و جنوبی استان سیستان و بلوچستان بدلیل همجواری با دریای عمان و قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند، از جریانات هوایی شکلگرفته در پی تبخیر فراوان دریا در پی گرما در اقیانوس هند و حرکت آنها به ترازهای بالایی جو و افت آنها در مناطق شمالیتر، بهرهمند شده و بارشهای خوبی در حد روزانه 10 تا 20 میلی متر را شاهد هستیم. گاهی تأثیرات سامانه مونسونی به قدری گسترده و وسیع میشود که تا شهرهای جنوبی استان کرمان و شهرهای مرکزی استان سیستان و بلوچستان و مناطق مرکزی استان هرمزگان را نیز در بر میگیرد اما عمده اثر این سامانه در ارتفاعات شمالی و شرق استان هرمزگان و ارتفاعات جنوبی استان سیستان و بلوچستان است. شاید باورش سخت باشد اما فعالیت سامانه مونسونی در مناطقی از جنوب ایران موجب شده تا این مناطق به اندازه شمال کشور شاهد بارش باشند به طوری که در منطقه بشاگرد استان هرمزگان سالانه بیش از 600 میلی متر باران میبارد و این منطقه دارای یکی از بیشترین بارشهای کشور است. نویسنده: سامیه طهورنیان|صبح ساحل
علی اکبر محرابیان در سفر خود به هرمزگان برای بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده، عازم میناب شده و در جریان این سفر با مردم شهرک المهدی که در جریان بارندگی اخیر دچار خسارت شدند، گفتگو کرد. مردم در این بازدید به بیان مشکلات خود و نبود زیر ساخت ها و سیل بندهای مناسب پرداختند. گفتنی است که آیتالله سید ابراهیم رییسی با پیگیری وضعیت سیلزدگان استانهای جنوبی، وزیر نیرو، علی اکبر محرابیان را مامور کرده تا به نمایندگی از رییسجمهور راهی مناطق سیلزده جنوب کشور شود تا از این طریق در تماسهای تلفنی جداگانه با استانداران استانهای فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، آخرین اقدامات و تدابیر انجام شده برای رسیدگی به وضع سیلزدگان را جویا شد.
یکی از طنزهای تلخ تاریخ این است که رسانهها در عصر شکوفایی ارتباطات و اینترنت هنوز تفاوت شهر و استان را به درستی درک نمیکنند. چند روز پیش خبری درمورد سانسور سازهای موسیقی در هرمزگان، روی خروجی رسانههای کشور قرار گرفت.
با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که در بامداد روز جمعه 13/10/98 به دست شقی ترین تروریست ها شیطان بزرگ صورت گرفت به گفته رسانه های آمریکایی نفس ها در سینه ها حبس شد چرا که حاج قاسم یک فرد نبود که با رفتنش فقط احساسات ما جریحه دار شود بلکه حاج قاسم یک مکتب و یک راه بود که هزاران حاج قاسم ها را تربیت کرده مکتبی زنده، زاینده و رویاننده که نقطه مقابل ((تهدید، تحریم، ترور و تحریف)) است.
سال ۱۹۴۵ سازمان فائو به افتخار سالروز تاسیسش روز ۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر ماه را روز جهانی غذا نام گذاری کرده است. در روز جهانی غذا، سازمان های بین المللی برای جلوگیری از پدیده ی فقر و گرسنگی و همچنین نابودی محیط زیست، تلاش می کنند. کشورهای مختلف جهان سیاستهای محدودکننده تجاری مختلفی را برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹در رابطه با محصولات غذایی و کشاورزی اتخاذ کردهاند. در ایران پیش از کرونا استان های سیستانوبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، استان خراسان جنوبی کمبود مواد غذایی داشتند. گزارشهای مرکز آمار ایران هم نشان می دهد که هزینه خانوادهها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و از سویی مصرف گوشت قرمز تا ۶۵ درصد و برنج تا ۳۴ درصد در خانوارها کاهش یافته است. همزمان با نرخ تورم سه رقمی برخی اقلام غذایی، خطر حذف لبنیات و حبوبات از سفره خانوارهای ایرانی وجود دارد. غذا اولین فاکتور در رشد جسمانی هر انسانی به شمار می رود. حال معلوم نیست گرانی مواد غذایی و تبعات کرونا بر اقتصاد، چه تاثیر سویی برروی سلامت و تغذیه مردم ایران و تمامی کشورهای بحران زده بگذارد . سازمان فائو معتقد است که اگر همین رویه ادامه پیدا کند در آینده نسلی بیمار در جهان خواهیم داشت که از سوتغذیه شدید رنج می برد.
سالهاست که داستان زمینخواری، کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری و تصرف زمینهای ملی و دولتی بر سر زبانها است.
خشونت علیه زنان موضوع جدیدی نیست. مختص به فرهنگ، طبقه اجتماعی، اقتصادی، سطح دانش، سن و نژاد خاصی هم نیست. در تمامی مناطق جغرافیایی و زمانهای تاریخی نیز وجود داشته است. فعالان حقوق زن در ایران سالها است که رفع خشونت علیه زنان را مطالبه جدی خود میدانند. آنچه اما این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته، نگاه جدیتر به موضوع، بهعنوان یک مسئله حقوقی و اجتماعی است. آمار مراکز بهزیستی استانها نشان میدهد که خشونت خانگی در بحران کرونا، بیش از پیش افزایش یافته است.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید