جدید به قدیم
سواحل مکران بهعنوان یکی از مناطق راهبردی و کلیدی ایران، از ظرفیتهای گسترده اقتصادی، ژئوپلیتیک و زیستمحیطی برخوردار است. توسعه متوازن و پایدار این کرانه میتواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال منجر شود و همچنین نقش مؤثری در تحکیم امنیت ملی و بهرهبرداری از موقعیت ترانزیتی و انرژی کشور ایفا کند. اما در عین حال باید توجه داشت توسعه سواحل مکران به عنوان یک ضرورت ملی و محلی، نیازمند پشتوانههای پژوهشی و روشهای علمی است. به همین جهت گفتگویی داشتیم با "دکتر مهدی میرزاده کوهشاهی" دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه هرمزگان تا به بررسی متدهای علمی، چارچوبهای مطالعاتی و نقش پژوهش در تدوین راهبردهای توسعه این منطقه بپردازیم.
براساس اطلاعات اولیه، شامگاه گذشته برخورد یک موتورسیکلت با لودر در ورودی بندر کوهستک منجر به جانباختن سه سرنشین موتور شد.
استاندار هرمزگان، از تسریع در روند اجرای پروژههای بندری، راهسازی و آبرسانی در شهرستان سیریک خبر داد.
طی صدور احکامی از سوی استاندار هرمزگان تغییر در راس معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی سه فرمانداری در هرمزگان و انتصاب 11 بخشدار جدید انجام شد.
پیکر مطهر یک شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس، بر روی دستان مردم روستای پالور شهرستان سیریک تشییع و به خاک سپرده شد.
تصادف خودروی سواری سمند با شتر سرگردان در جاده میناب به سیریک، یک کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت.
بخشدار مرکزی سیریک درباره جزئیات تصادف با شتر گفت: شامگاه دوازدهم آذرماه، حوالی ساعت ۲۰، یک دستگاه خودروی سواری سمند در محدوده روستای طالوار شهرستان میناب با شتر برخورد کرد.
نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی درباره اجرای کدینگ کارت سوخت در شرق استان و محدودیتهای ایجادشده برای مردم گفت: درخصوص کنترل کارتهای سوخت به نظر من از اساس روش درستی نیست. من صراحتاً با کدینگ مخالفم؛ چون نتیجهاش این میشود که ما در مبارزه با قاچاق سوخت، مردم خودمان را تنبیه میکنیم. واقعیت این است که در مناطق ساحلی قاچاق سوخت وجود داشته، اما نوع برخوردها طوری شده که فشارش فقط بر دوش مردم ساحل و استانهای ساحلی افتاده، نه قاچاقچیان واقعی.
«سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی» ادامه داد:«مشکل این است که روشهای کنترل، نظارت و مبارزه درست اجرا نمیشود یا نمیشود انجام داد، بعد برای جبران این ضعفها، محدودیت بر مردم اعمال میکنیم. امروز در پمپبنزینهای شهرهای هرمزگان صفهای طولانی داریم؛ چرا نمیتوانیم کنترل کنیم؟ تمام افرادی که در این صفها هستند قاچاقچی نیستند؛ بسیاری از آنها معلم، کارمند، کارگر و مردم عادیاند که فقط برای سوختگیری آمدهاند. تعداد کارتهای سوخت آزاد را در جایگاهها محدود کردیم و زمان استفاده از کارتهای آزاد هم کاهش دادهایم، طبیعیست که صف ایجاد شود؛ چون عرضه و تقاضا با هم نمیخواند». هاشمی نخل ابراهیمی تأکید کرد:«قاچاق بنزین در استانهای مجاور ما اتفاق میافتد، نه در مناطق ما. اما سختگیریها در هرمزگان طوری اعمال میشود که نتیجهاش فقط صفهای طولانی و اذیت شدن مردم است. من به یکی از فرمانداران گفتم ظرف یکی دو هفته باید این موضوع را حل کنید. باید با شرکت نفت و نهادهای نظارتی بنشینید و کاری کنید. هم ساعت استفاده از کارتهای آزاد سوخت باید بیشتر شود، هم تعداد کارتهای جایگاهها باید به حدی برسد که نیاز مردم تأمین شود». وی در واکنش به کاهش سهمیه آزاد از 30 لیتر به 20 لیتر گفت:«در همه جای کشور سهمیه آزاد سوخت 30 لیتر است و در هرمزگان نیز باید همین روند اجرا شود. در شرایط استثنایی زمان جنگ 12 روزه، یک سری محدودیتها طبیعی بود، اما الان دلیلی ندارد مردم در فشار باشند. استان هرمزگان در همان محدودیتها گیر کرده است. هر تصمیمی که باعث نارضایتی مردم شود، باید اصلاح شود.»
ایران با بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، یکی از کشورهایی است که میتواند نقش مهمی در اقتصاد دریا محور ایفا کند. یکی از کلیدیترین حوزههای این اقتصاد، گردشگری دریایی و ساحلی است؛ ظرفیتی که اگر بهدرستی مورد توجه قرار گیرد، میتواند تحولی پایدار در معیشت مردم و توسعه منطقهای ایجاد کند.
حالا که تمنای وصال، تعالی و رسیدن به شکوفه ها و درختان نخل و انبه و لیمو رسیده و شوق لمس و به آغوش کشیدن دسته گل یاس روزهای خوب برای دقایق و لحظه های ۱۴۰۴ را به انتظار نشسته ایم؛ خداوندا برای روزهای نو؛ تو برای ما و هم استانی های ما بهترین احوالات را تقدیر کن سال کهنه را با تمام زخم ها و ناخوشی ها به تاریخ تحویل دهیم.