جدید به قدیم
شکستگی لوله آب، معضل ثابت محلههای بندرعباس شده است؛ از پیامبر اعظم گرفته تا شهرک توحید! از کودکی تا به امروز به مردم آموزش داده شده که در حفظ سرمایههای ملی از جمله «آب» تلاش کنیم. اما هدر رفت آب از طریق شکستگی مکررلوله آب فاضلاب در بندرعباس نیز تناقضی با حفظ سرمایه ملی ایجاد کرده است. در چند هفته اخیر، بیش از 20 شهروند بندرعباس از شکستگی لوله محل زندگی خود به رسانه صبح ساحل اطلاع دادند. برخی از آنان، مدعی شدند که با اداره مربوطه تماس گرفتهاند اما اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.یکی از ساکنین محله ششصد دستگاه، خیابان موعود با ارسال ویدیویی به رسانه صبح ساحل از شکستگی لوله خبر داده و گفته است:« عمق این شکستگی لوله به قدری زیاد است که احتمال غرق شدن کودکان نیز وجود دارد. به علت عمیق بودن محل شکستگی، نگرانی والدین نسبت به افتادن فرزندانشان در این محل تشدید شده است، از طرفی اگر لاستیک خودرویی درون آن بیافتد، آسیب جدیای خواهد دید. چندین بار با اتفاقات آب تماس گرفتهایم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. آیا مسئولان پس از رخ دادن اتفاقی ناگوار به فکر اصلاح شکستگیها میافتند؟». شهروند دیگری که ساکن شهرک توحید است نیز نسبت به شکستگی لوله محل زندگی خود معترض است. وی میگوید:« بیش از 2 سال است که لوله شکستگی دارد و چندین بار همسایهها برای درست کردن لوله پیگیری کردهایم اما اتفاقات آب عدم بودجه کافی برای خرید لوله را علت درست نکردن لوله قلمداد میکنند. پس از این اتفاق با همکاری همسایهها، متراژی از لوله را تامین کردهایم. متاسفانه بالغ بر 3 ماه است که برای نصب لوله اطلاع دادهایم اما هنوز خبری از نصب نیست!». یکی از ساکنین کوی ملت نیز با انتشار ویدیویی از شکستگی لوله آب در این محدوده خبر داده و از مسئولان خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع را دارد.
به بهانه ماه مهر که آغاز مدارس است و برای تک تک ما اعم از والدین ( دانش آموزان سابق ) و دانش آموزان حاضر (والدین آینده) سراسر خاطرات به یادمانی میباشد، قصد دارم به موضوعاتی که شاید کمتر در مباحث آموزشی به آنها پرداخته شده است اشاره ای مختصر داشته باشم.
هر ساله با آغاز شهریورماه، تب و تاب خریدهای مدرسه هم به راه میافتد. کودکان و نوجوانان پس از گذراندن سه ماه تابستان و دوری از درس، حال با آمدن فصل پاییز باید برگ جدیدی از سال تحصیلی خود را ورق بزنند. برخی از دانش آموزان برای بازگشایی مدارس شوق و ذوق دارند؛ اما برخی دیگر به دلیل دستهای خالی خانوادههایشان و مهیا نبودن لوازم مورد نیاز تحصیلشان، خداخدا میکنند که بازگشایی مدارس به این زودیها نباشد. وقتی که قیمت یک دفتر ساده 60 برگ، بالغ بر 70 هزار تومان باشد و قیمت یک مداد نوکی از 90 هزارتومان شروع میشود یا قیمت کیفهای مدرسه از 500 هزارتومان آغاز میشود تا مبالغ میلیونی! پدر کارمندی که دو فرزند محصل دارد، چگونه از پس خرید این لوازم برآید؟
به دلیل انتظارهای رو به تحول در مناسبات شخصی در عصر مـدرن، خشـونت علیه زنـان از محیط خانواده به اجتماع تعمیم یافته و به مساله ای اساسی و فرافرهنگـی بدل شده است .
شاید بارها از رسانه های متعدد خبری شنیده باشید که دانش آموزان کشور ما در المپیادهای علمی بین المللی صاحب عناوین برتر شده و مدال های طلا را درو کرده اند.
اینروزها، قاچاق سوخت در هرمزگان به شغلی پر متقاضی تبدیل شدهاست. برخی از مردم به دلایلی چون کمبود شغل، محرومیت و توسعه نیافتگی در استان به سوی این کار هل داده می شوند. حتی نوجوانان و کودکانی که باید به فکر تحصیل و شغل آیندهی خود باشند؛وارد مافیای سوختبری شدهاند.
سن دبستان، سنی است که کودکان با تغییرات سریع و پیشبینی ناپذیری در احساسات مواجه میشوند.
موقع شنیدن عبارت «خشونت» احتمالا اولین تصویری که برایمان زنده میشود، فریاد زدن یک فرد خشمگین، خشونت فیزیکی و آسیبهای فیزیکی است. اما خشونت میتواند انواع مختلفی داشته باشد و یکی از آسیبزاترین آنها «خشونت روانی» است.
هنوز یک ماه از بازگشایی مدارس نگذشته است که در برخی مدارس تمیزی و حال و هوای آغاز سال تحصیلی مشاهده نمیشود. یکی از والدین در بندرعباس میگوید:« مدرسه فرزندم به صورت دو شیفت فعالیت دارد و هیچ نظافتی در این مدرسه رعایت نمیشود. همانطور که در ویدیو تماشا میکنید سرویسهای بهداشتی آن بسیار کثیف است و سلامت فرزندانمان را به خطر میاندازد. لطفا از مسئولان بخواهید نظارت بیشتری بر مدارس استان داشته باشند تا دانشآموزان در فضای بهداشتی کامل به تحصیل بپردازند».
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است