جدید به قدیم
جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر تلاش گستردهای برای ترمیم و بهبود روابط با کشورهای منطقه بهویژه عربستان سعودی انجام داده است.
دیر زمانی نیست که کشورهای شبه جزیرهی عربستان اقتصاد خود را از صید ماهی و مروارید (عمدتا قطر و بحرین) همینطور گردشگری زیارتی به ویژه در عربستان سعودی به اقتصاد نفتی تبدیل کردهاند، اما اکنون در حال گذار به اقتصادی متنوعتر و مدرنتر هستند. این شش کشور یعنی عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین که روزگاری اقتصادهایی کوچک و سنتی داشتند به مدد درآمدهای هنگفت نفتی در کنار حکمرانی توسعه محور با وجود فقدان «دموکراسی» میخواهند شبه جزیرهی عربی را به یکی از کانونهای جدید توسعه در سطح جهانی تبدیل کنند.
هفته گذشته رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا در جریان دیدار خود با نخستوزیر کانادا، مدعی شد که پیش از سفر هفته آیندهاش به خاورمیانه خبری مهم و بسیار مثبت را اعلام خواهد کرد.خبری که هنوز بهطور رسمی مشخص نیست به چه موضوعی اشاره دارد اما احتمالاً مربوط به یکی از پروندههای خاورمیانه خواهد بود.
در نودمین روز از دولت دوم دونالد ترامپ دور دوم مذاکرات اتمی ایران و آمریکا در رم ایتالیاآغاز شد و بنا به نقل قول طرفین این دور از مذاکرات هم مثبت بوده است.چه آنکه طرفین تصمیم گرفته اند مذاکرات فنی را روز چهارشنبه همین هفته در سطح کارشناسان و شنبه آینده در سطح سیاسی مجددا ادامه دهند.
ابتدا آن چیزیی که مطرح است آیا مذاکرات با سیاست خارجی ایران سازگاری دارد و چه پیامدها و منافع برای ایران در پی خواهد داشت با توجه به بد عهدی های آمریکا در مذاکرات و تاریخ بی عهدی های آمریکا با سایر کشورها بالتبع سیاست خارجی ایران متمرکز مذاکرات با آمریکا نخواهد بود در حال حاضر ایران برای خود در منطقه یک بازیگر اصلی به شمار میرود و میتواند معادلات منطقه ای را تغییر دهد ایران همواره از سیاست صلح حمایت کرده است اما در سطح مخاطرات امنیت ملی و منافع ملی خود بارها به آن اشاره کرده است که با هیچ کشوری تعارف ندارد با توجه به تندروهای ترامپ به نظر میرسد تنش در منطقه بالا خواهد بود ایران به خوبی با تغییر معادلات منطقه ای آشنا است و آمریکا این موضوع را میداند که فشارهای حداکثری تاثیر آنچنان بر ایران ندارد در جنگ غزه ایران توانست تنش را در منطقه کنترل نماید تا حدی که از بروز یک جنگ منطقه ای گسترده نیز جلوگیری کرد.
تنها با گذشت سه هفته از توافق آتش بس رژیم اسرائیل با حماس و پایان جنگ در غزه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده کوچ اجباری ساکنین غزه را برای بازسای این منطقه و آنچه خود برقرار صلح و امنیت در خاورمیانه میخواند مطرح کرد. ترامپ در این طرح مدعی شد بعد از انجام کامل مراحل آتش بس و بازگشت اسیران، رژیم صهیونیستی کنترل غزه را در اختیار ایالات متحده قرار خواهد داد. موضوعی که با توجه به برنامههای سیاست خارجی ترامپ مبنی بر خروج ارتش آمریکا از خاورمیانه رهبران سیاسی و تحلیلگران روابط بینالملل را با شگفتی روبه رو کرد.
در چند روز گذشته؛ اخبار، حواشی و مصاحبههای منتشر شده در رابطه با رویداد برگزار شده تحت عنوان فستیوال خواجه عطا را بررسی می کردم. چند سطر در این رابطه خواهم نگاشت.
با قدمتی سه هزارساله و جایگاهی ویژه در حاشیه خلیجفارس، یکی از نمادهای هویت تاریخی و فرهنگی جنوب ایران به شمار میرود. این بندر، با هنر بیبدیل لنجسازی و نقش برجستهاش در تجارت و صید، گواهی است بر نبوغ و خلاقیت مردمان این دیار. اما آیا این ظرفیتهای بینظیر به اندازهای که شایسته است، شناخته شده یا مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند؟
در پی لفاظیهای چند هفتهی اخیر رژیم صهیونیستی در راستای جنگ روانیاش، این رژیم چندروز گذشته با تجاوز به سرزمین عزیزمان که به شهادت 4 تن از دلاور مردان سرافراز ارتش قهرمانمان و یکی از هموطنان غیر نظامی عزیزمان منجر شد، سایتهای نظامی ما را مورد حمله قرار داد.
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک