جدید به قدیم
یکی از شهروندان بندرعباس با ارسال ویدئویی نسبت به وضعیت بهداشت در یکی از مدارس بندرعباس گلایه و اظهار نگرانی کرد. این شهروند گفت: «برای جلسه اولیا و مربیان به مدرسه مراجعه کردیم و با این وضعیت مواجه شدیم». او اضافه کرد: «فضای مدرسه بسیار کثیف و غیربهداشتی است». این والد گفت: «این وضعیت غیربهداشتی، آن هم در یک مدرسه ابتدایی بسیار نگرانکننده است». این شهروند خواستار اطلاعرسانی در این رابطه و برخورد با مسئولان خاطی شد.
اگر اهل رصد محتواهای تولید شده از طرف یا مرتبط با کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی هستید- ما بیشتر به واسطه شغلمان- ؛به ویژه با نگاه و رویکرد نقادانه و تحلیلی، باید تولید برخی محتواها وهنجارسازی های جدید در فضای مجازی را با احتیاط و ذره بین بدبینی نگاه کنید!
یکی از مخاطبان صبح ساحل با ارسال ویدئویی، یک کودک را برای نریختن زباله در سطح شهر تحسین کرد. فرهنگسازی نریختن زباله یکی از مسائل مهم در جامعه محسوب میشود. اکنون یکی از بزرگترین مشکلات جهان نابودی محیط زیست و آلودگی محیط زندگی است که نتیجهای جز بیماریهای خطرناک و بیشمار نخواهد داشت. کارشناسان معتقدند که کودکان بیش از اینکه به نصیحتهای ما گوش کنند، رفتار ما را مورد بررسی قرار میدهند و سعی میکنند شبیه به والدین و بزرگترهایشان رفتار کنند که این اتفاق میتواند بسیار عالی یا خیلی بد باشد.
این افراد در اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان حضور یافتند و شعار «آموزش حضوری تعطیل باید گردد» سر دادند. تعطیلات نوروزی به نیمههای خود رسیده بود که اعلام گردید مدارس ِسراسر کشور از روز 14 فروردین 1401 حضوری خواهند شد. بسیاری از خانوادهها با شنیدن این خبر، نگران شدند و برخی این رُخداد را چندان جدی نگرفتند اما با پایان یافتن تعطیلات، بر همگان مسجل شد که آموزش و پرورش کاملا مصمم است تا در ایام کوتاه ِباقیمانده سال ِتحصیلی، تمامی مقاطع مدارس را به صورت حضوری برگزار نماید. اگرچه این تصمیم با مخالفت گسترده اکثریت جامعه روبهرو گردید اما با ادبیات تهدیدگونهای که در قالب پیامک برای تحریک خانوادهها به منظور حضور دانش آموزان در مدارس استفاده شد، برخی ناگزیر گردیدند تا فرزندانشان را به مدارس بفرستند درحالیکه همچنان از شیوع گسترده بیماری کرونا و پیکهای جدید ِ وعده داده شده، بیمناک بودند. بر اساس مشاهده عینی، بسیاری از دستگاههای خنک کننده مدارس، فرسوده هستند و در سه سال گذشته، به درستی سرویس نشدهاند که این مساله نیز به بروز این اتفاقات خواهد افزود. از سوی دیگر طبق روال عادی، سال تحصیلی ِمناطق گرمسیری از جمله بندرعباس در ماه اردیبهشت به پایان میرسد و با توجه به همزمانی این اتفاق با ماه مبارک رمضان، که در تمام کشورهای اسلامی نگاه ویژهای به این ماه میشود، اصرار برخی از مسئولین مبنی بر کشاندن دانش آموزان به مدارس در این برهه، کمی دور از منطق به نظر میرسد.
انگار از نفَس افتادن ابَر چالش هزاره ی سوم میلادی بشر را هم می توان دید و زیست بوم پسا کرونا را هم به تماشا نشست. در این دگردیسی اجباریِ سبک عادات بشر، «آموزش» هم دچار چالش هایی شوک آور و متفاوت از کلیشه های قبل خود شد.
رفتار پرخاشگرانهی کودک از مواردی ست که برای والدین و معملمان، همیشه دردسر ساز بوده است. پرخاشگریهایی که میتواند در سه صورت جسمانی، کلامی و ارتباطی برای اطرافیان قابل مشاهده باشد، در والدین ایجاد احساس شرم، اضطراب و استیصال خواهد کرد. بنابراین والدین مشتاقانه در پی راهکاری برای خاموش کردن پرخاشگری در کودک خود هستند.
زنگ بازگشایی مدارس صبح امروز شنبه ۳ مهرماه همزمان با سراسر کشور در مدارس بندرعباس به صدا درآمد. به گزارش صبح ساحل، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پس از دو سال تعطیلی، با افزایش روند واکسیناسیون در کشور و استان به صورت نیمه حضوری(آنلاین) و حضوری آغاز شد. کلاس اولیها صبح امروز با حضور در مدارس (با رعایت مقررات بهداشتی) آغاز سال تحصیلی جدید را جشن گرفتند. همچنین دانشآموزان با حداقل تعداد در کلاسهای درس حضور پیدا کردند. براساس اعلام آموزش و پرورش قرار است مدارس تا نیمه دوم آبان در سه مرحله بازگشایی شوند. در گام نخست همه مدارس روستایی وعشایری که جمعیت دانشآموزان آنها کمتر از 15 نفر است در نیمه اول مهر بازگشایی میشوند، در نیمه دوم مهر مدارس روستایی و عشایری که جمعیت کلاسهای درس آنها 30 نفره است باز میشوند. در گام دوم از ابتدای آبان مدارس شهری که کمتر از 300 نفر دانشآموز دارند و در گام سوم از نیمه دوم آبان مدارس شهری که بالای 300 دانشآموز دارند، بازگشایی میشوند. سیاست آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس است. در همین رابطه "علیرضا کاظمی"، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته است که دانش آموزان کلاس اولی باید حداقل یک روز در هفته به مدرسه بیایند. معلمان، کادر مدرسه، رانندگان سرویس و تمام کسانی که در ارتباط با دانشآموزان هستند، واکسینه شدند و این روند ادامه دارد. در برخی از مدارس خصوصی نیز بنا بر درخواست والدین کلاسها بارعایت مقررات بهداشتی و به صورت حضوری برگزار میشوند. طبق آخرین آمار اعلامی در ۳۰ شهریورماه، مجموع ثبتنام در دوره ابتدایی هشت میلیون و ۵۰۴ هزار و ۸۱۵ نفر بوده است.
«جسد تکهتکه شده را که در آسانسور میگذاشتند، ضعف کردم». دوستم چند روز پیش از مسافرت برگشته بود. در تماساش با من، از اضطراب و ناراحتی بسیارش پس از دیدن فیلم و خواندن خبر قتل «بابک خرمدین» گفت. او گفت در این چند روز اینترنت نداشته و اخبار را دنبال نمیکردهاست. فیلمهای روز قتل و مصاحبه پدر و مادر مقتول را چند روز تاخیر در بسیاری از رسانههای داخلی و خارجی دیدهاست. از حجم خشونتی که اتفاق افتاده، بسیار وحشتزده بود. میگفت در یک رسانه رسمی خوانده که مادر و پدر مقتول، حتی مشکل روانی هم نداشتهاند. همین خبر باز او را بیشتر ترسانده بود. او تنها یک نمونه از مخاطبانی است که نحوه پوشش اخبار حوادث، اینچنین تحت تاثیر قرارش داده.
شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی مردم را تغییر داد. آموزشها از حضوری به مجازی تبدیل شد. اگرچه این ویروس کاسبی گروهی از مردم را کساد کرده و بسیاری از کسبوکارها، آسیب دیدند، اما در عوض کار متقلبان امتحانهای مجازی، حسابی رونق گرفته است.
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک