جدید به قدیم
ایران با بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، یکی از کشورهایی است که میتواند نقش مهمی در اقتصاد دریا محور ایفا کند. یکی از کلیدیترین حوزههای این اقتصاد، گردشگری دریایی و ساحلی است؛ ظرفیتی که اگر بهدرستی مورد توجه قرار گیرد، میتواند تحولی پایدار در معیشت مردم و توسعه منطقهای ایجاد کند.
منطقه آزاد قشم در سالهای گذشته، بارها شاهد بیتوجهی به ظرفیتها و توانمندیهای نیروهای بومی استان هرمزگان بوده است. این بیتوجهی نه تنها فرصت رشد و شکوفایی را از جوانان و مدیران بومی سلب کرده، بلکه باعث شده قشم به نوعی به حیات خلوت برخی پایتختنشینان تبدیل شود؛ جایی که تصمیمات و منافع، بیشتر در مسیر افراد غیر بومی جریان یافته تا توسعه واقعی جزیره و رفاه مردم آن. اکنون که بحث انتخاب مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم مطرح است، زمان آن رسیده که این روند ناعادلانه متوقف شود و یکی از سه گزینه شایسته و بومی استان هرمزگان، سکاندار مدیریت این منطقه شود.
هرمزگان با برخورداری از موقعیت راهبردی، ظرفیتهای فراوان دریایی، مرزی، اقتصادی و فرهنگی، یکی از مهمترین مناطق ایران در نقشه توسعه ملی است.
دیر زمانی نیست که کشورهای شبه جزیرهی عربستان اقتصاد خود را از صید ماهی و مروارید (عمدتا قطر و بحرین) همینطور گردشگری زیارتی به ویژه در عربستان سعودی به اقتصاد نفتی تبدیل کردهاند، اما اکنون در حال گذار به اقتصادی متنوعتر و مدرنتر هستند. این شش کشور یعنی عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین که روزگاری اقتصادهایی کوچک و سنتی داشتند به مدد درآمدهای هنگفت نفتی در کنار حکمرانی توسعه محور با وجود فقدان «دموکراسی» میخواهند شبه جزیرهی عربی را به یکی از کانونهای جدید توسعه در سطح جهانی تبدیل کنند.
به زودی استان هرمزگان میزبان رئیس جمهور محترم و هیات خواهد بود و سفر عالیترین مقام اجرایی کشور فرصتی فراهم میآورد تا مقامات اجرایی استان، نمایندگان مردم در مجلس و حتی فعالان اقتصادی و رسانهای با طرح مطالبات و انتظارات، خواهان گره گشایی از برخی معضلات موجود باشند.
تخریب اکوسیستم و محیط زیست هرمزگان توسط گردشگران، یکی از چالشهای جدی در سالهای اخیر بخصوص امسال بوده است. با افزایش سفرها به مناطق بکر و دیدنی استان، بهویژه جزایری مثل هرمز، قشم، هنگام و سواحل بندرعباس، آسیبهای زیادی به محیطزیست وارد شده که گاهی جبرانناپذیرند.
نوروز، فصل سفر است، اما در بسیاری از شهرهای جنوبی، از جمله بندرعباس، این موج سفرها بیشتر از اینکه سودمند باشد، به بحران تبدیل شده است. پدیدهای که در سالهای اخیر شدت گرفته، چیزی جز گردشگری بیضابطه نیست؛ سفری بدون برنامه، بدون زیرساخت مناسب و بدون رعایت حداقلهای مسئولیتپذیری از سوی مسافران.
شهر بندرعباس، این بندر زیبا و پرجنب وجوش جنوب ایران، هرساله با فرارسیدن عید نوروز و ورود خیل عظیم مسافران، چهره ای متفاوت به خود می گیرد. خیابان ها پر هیاهو می شوند، بازارها شلوغتر از همیشه اند و سواحل میزبان خانواده هایی می شوند که برای گذران تعطیلات به این شهر سفر کردهاند. اما در پس این شور و نشاط، مشکلاتی سر برمی آرند که نه تنها زندگی روزمره ی شهروندان را تحت تأثیر قرار می دهند، بلکه تجربه ی مسافران را نیز تلخ می کنند. هرساله در ایام نوروز و با شروع سفرهای نوروزی به هرمزگان در برخی شهرها و جزایر انبوه مشکلاتی که به خوبی مدیریت نمی شود، هرج و مرج های عجیبی به وجود می آورد.
با قدمتی سه هزارساله و جایگاهی ویژه در حاشیه خلیجفارس، یکی از نمادهای هویت تاریخی و فرهنگی جنوب ایران به شمار میرود. این بندر، با هنر بیبدیل لنجسازی و نقش برجستهاش در تجارت و صید، گواهی است بر نبوغ و خلاقیت مردمان این دیار. اما آیا این ظرفیتهای بینظیر به اندازهای که شایسته است، شناخته شده یا مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند؟