جدید به قدیم
ایران با بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، یکی از کشورهایی است که میتواند نقش مهمی در اقتصاد دریا محور ایفا کند. یکی از کلیدیترین حوزههای این اقتصاد، گردشگری دریایی و ساحلی است؛ ظرفیتی که اگر بهدرستی مورد توجه قرار گیرد، میتواند تحولی پایدار در معیشت مردم و توسعه منطقهای ایجاد کند.
مسئولیت اجتماعی شرکتها دیگر یک انتخاب داوطلبانه صرف نیست بلکه ضرورتی برای توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی مردم به شمار می رود.
نظام آموزشی بهعنوان یکی از پایههای توسعه اجتماعی و اقتصادی، امروز در هرمزگان با بحرانی عمیق و ساختاری مواجه است. بحرانی که دیگر نمیتوان آن را در هیاهوی وعدهها و توصیهها پنهان کرد. خانوادههایی که روزی مدرسه را پناهگاه رشد و یادگیری میدانستند، اکنون با دیواری از شهریههای غیرقابلباور، تراکم کلاسی و زیرساختهای فرسوده روبهرو هستند؛ دیواری که فرزندانشان را از دسترسی برابر به آموزش محروم میکند.
چه به عنوان والدین و یا هر نقش اجتماعی و شهروندی؛ این موضوع را تصدیق می فرمایید که با نسلی کم حوصله، فرمان ناپذیر و عجول مواجه هستیم. آنچه که پیش روی شماست یادداشتی با موضوع فقدان تاب آوری در نسل آلفا یا همان دهه نودی هاست!
از دیرباز تاکنون، در سراسر جهان محرومیتها و کمبودهایی به چشم میخورد که قلب هر جنبندهای را به درد میآورد، ولی این امر در روستاها مشهودتر است، که آن هم به دلایل متفاوتی از قبیل جنس مطالبهگری مسئولان آنجا اتفاق می افتد و مثال بارز ضربالمثل «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» به شمار میرود.
«میرم فست فودی. قرارداد امضا کردم. پیتزا و شاورما. شش تومن میدن. از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب. صبح تا ظهر هم میخوابم!» این پاسخ یک دانش آموز ششم ابتدایی به پرسش معلم درباره علت غیبتاش بود. چند نکته در این باره خواهم نگاشت.
مدرسه 15 کلاسه دخترانه «حاسب هرمزی « که با مشارکت نفت ستاره خلیجفارس ساختهشده است با حضور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افتتاح شد.این مدرسه در دوطبقه و با زیربنای یک هزار و 961 مترمربع در محله سهراه برق بندرعباس به بهرهبرداری رسید.
خبر عدم ثبت نام ۷۹۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی موجی از نگرانی در میان اهالی فرهنگ و دلسوزان تعلیم و تربیت در جامعه بوجود آورد.
شاید هیچ کدام از ماههای سال حتی در تقویمهای مختلف دنیا نامی به زیبایی مهر وجود نداشته باشد. ماهی که معنای مهربانی میدهد و وجودش سرشار از خاطرههای شیرین و زیبا برای همهی کسانی دارد که رفتن به مدرسه در اول مهر را تجربه کردهاند.