ارسال پیامک خانه خالی به ۴ میلیون نفر/ ۱۵۳ خانه خالی به نام یک فرد ۲۰ساله شناسایی شد!



در جریان اخذ مالیات از خانه‌های ارواح یا همان خانه‌های خالی که مالکان‌شان، آن را در بازار عرضه نمی‌کنند و یا اجاره نمی‌دهند، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با اشاره به شناسایی جوان 20 ساله ای که 153 خانه خالی دارد، گفت: پنج بانک نیز بیشترین خانه خالی را دارند که وضعیت آنها از طریق سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، شاهین مستوفی اظهار کرد: بانک مسکن با هشت هزار خانه خالی، بانک سپه با ۲ هزار و ۶۰۰ خانه خالی، بانک ملت با ۵۸۳ خانه خالی، بانک صادرات با ۲۷۸ خانه خالی و بانک پاسارگاد ۱۸۱ بیشترین خانه‌های خالی را دارند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی همچنین اعلام کرد: بیمه ایران با ۱۷۸ واحد خالی از سکنه تحت تملک دارند.

وی افزود: همچنین فردی ۲۰ساله با ۱۵۳ خانه خالی شناسایی شده است که باید منبع درآمدی آن مشخص شود همچنین مالیات بر درآمد این فرد نیز از طریق سامانه‌های سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود.

 

ارسال پیامک خانه خالی به ۴ میلیون نفر

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تا کنون به حدود ۴ میلیون نفر پیامک ارسال کرده‌ایم؛ البته این بدان معنی نیست که ۴ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از شناسایی ۱۸ هزار خانه خالی طی سال قبل در کشور خبر داد و گفت: در شناسایی خانه‌های خالی دو رویکرد اساسی داریم،؛ یکی این‌ که به هیچ عنوان به دنبال درآمدزایی نیستیم و به دنبال عرضه حداکثری برای مدیریت بازار هستیم. همچنین تا جایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی نکنیم.

 

چه خانه‌هایی خالی محسوب می‌شوند؟

کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (اعمال مالیات بر خانه‌های خالی) در تیرماه سال ۱۳۹۹ تصویب شد. بر اساس قانون، واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلف به تأیید اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد در سامانه مذکور هستند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول صدر این ماده می‌شود.

بر اساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانه‌های خالی مشخص شده است از این رو ضریب مالیات بر خانه‌های خالی در تهران و سایر شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای دارندگان ۱ تا ۵ خانه عبارت‌اند از برای سال اول: ۶ برابر ارزش اجاری ملک، سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک و سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک مالیات تعیین شده است همچنین ضریب مالیات برای کسانی که بیشتر از ۵ خانه خالی دارند در سال اول: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک‌ها، سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاری ملک‌ها و سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک‌هاست.

مالکان مکلف هستند تا در سامانه اسکان ثبت‌نام کنند، پس از آن وزارت راه و شهرسازی بعد از شناسایی واحدهای خالی، موارد را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می‌کند. در نهایت این سازمان ضریب مالیات را به مالکان خانه‌های خالی اعلام می‌کند و مالک خانه در صورت نداشتن اعتراض می‌تواند یک ماه بعد از ارسال برگ تشخیص مالیات، برای پرداخت آن اقدام کند.

 

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها