نحوه برخورد با خواسته های نامطلوب کودکان


نویسنده: راضیه نیرومند

کودکان در سنین مختلف خواسته‌های گوناگونی از والدین خود دارند  که می توان این درخواست‌ها را به دو دسته مطلوب ونامطلوب تقسیم بندی کرد. نقش والدین در برخورد با این خواسته ها یکی از مهمترین اقدامات در جهت کنترل رفتارهای کودکان است .
برخی از والدین هنگامی که متوجه خواسته نامعقول فرزند خود می شوند ،واکنش آنی و نامناسبی را از خود نشان می دهند  که باعث می‌شود کودکان عکس العمل‌های بدی مانند بدخلقی، لجبازی و پرخاشگری را از خود نشان دهند . گاهی این رفتارهای مقابله ای به حدی است که کودک بر خواسته‌ی خود پافشاری می‌کند و والدین را کلافه می سازد. بهترین برخورد والدین با فرزندان در مرحله اول شناخت کافی از رفتارهای آنهاست . کودکان دارای اخلاق و ویژگی های رفتاری متفاوتی هستند. بهتر است  بر اساس آشنایتی که با فرزند خود دارید ابتدا دلیل رفتارهای او را متوجه شوید سپس نسبت به انجام خواسته های او اقدام کنید.  عده ای از کودکان قدرت درک بالایی دارند و به خوبی متوجه شرایط زندگی والدین 
می شوند. هنگامی که مادر خواسته‌ی فرزند خود را رد می‌کند باید در مورد علت رد درخواست فرزندش پاسخگو باشد و با صحبت کردن و آوردن دلیل و عدم پذیرش آن وارد گفتگو شود.
گاهی اوقات مادر و یا پدر به دلیل مشغله های زیاد  زندگی، وقت کافی برای صحبت کردن با فرزندان نمی گذارند. اگر والدین با کودک خود صحبت نکنند و بدون توضیح و آموزش با خواسته او مخالفت کنند، کودک به مرور زمان لجبازی و پرخاشگری اش بیشتر خواهد شد و روابط بین آنها خدشه دار می شود. 
با صحبت کردن و قانع کردن فرزند، او به مرور زمان  یاد می گیرد چگونه خواسته های نامطلوب خود را کاهش دهد. یکی دیگر از راه‌های متقاعد کردن کودکان جایگزین کردن پیشنهادهای دیگر است . دسته ای از  کودکان به شرایط و موقعیت توجه خاصی ندارند و تنها اصرار در اجابت خواسته خود دارند؛ بنابراین می توان با پیشنهادهای جایگزین ذهن کودک را از درخواست‌های نامطلوب منحرف ساخت .  با این حال برخورد و رفتارهای یکسان  در مورد همه کودکان جوابگو نیست و اگر یک روش در مورد کودکی موفقیت آمیز باشد به منزله بهترین راه حل برای کودک دیگر نیست .اگر تمام روش ها را امتحان کرده باشید و  همچنان مستاصل هستید بهتر است از یک روانشناس و مشاور کودک یاری گیرید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها