جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳؛

یک فینال تمام عربی/ آیا جام از قطر خارج می‌شود؟



تیم‌های ملی فوتبال قطر و اردن در حالی امروز در فینال جام ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند که برای سومین بار شاهد یک فینال تمام عربی خواهیم بود.
  
به گزارش صبح ساحل،

 جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به ایستگاه پایانی خود رسیده و مدعیان اصلی جام از جمله ایران، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و عربستان با حذف از این تورنمنت قهرمانی این دور را از دست دادند.

امروز (شنبه ۲۱ بهمن) آخرین بازی این تورنمنت میان یک تیم شگفتی‌ساز و دیگری به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، برگزار خواهد شد که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

قطر - اردن؛ سکانس پایانی، فینال تمام عربی؛ جام از قطر خارج می‌شود؟

امروز (شنبه ۲۱ بهمن) ورزشگاه لوسیل میزبان دیدار نهایی بین ۲ تیم قطر و اردن خواهد بود. قضاوت این دیدار را مانینگ داور چینی این دور از رقابت‌ها قضاوت خواهد کرد.

تیم ملی قطر که در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها مقابل فلسطین قرار گرفت با قضاوت مانینگ موفق شد این تیم را ۲ بر یک شکست دهد. ورزشگاه لوسیل محل افتتاحیه و اختتامیه این دور از رقابت‌هاست و تیم ملی قطر در نخستین بازی با عنوان افتتاحیه در این ورزشگاه موفق شد با حساب ۳ بر صفر لبنان را شکست دهد و باید دید در بازگشت به این ورزشگاه مجدد موفق به پیروزی مقابل پدیده جام خواهد شد یا خیر.

*مسیر قطر تا فینال:

تیم ملی قطر با آمار ۱۰۰ درصد برد به فینال رسید. آن‌ها در گروه A رقابت‌ها ابتدا مقابل لبنان ۳ بر صفر برنده شدند و در دیدار‌های دوم و سوم مقابل تاجیکستان و چین به برتری یک بر صفر دست یافتند. پس از صعود به عنوان تیم نخست در یک‌هشتم به مصاف فلسطین رفتند و با نتبجه ۲ بر یک به پیروزی رسیدند و در یک‌چهارم حریف ازبکستان شدند و پس از تساوی در ۱۲۰ دقیقه در ضربات پنالتی ۳ بر ۲ مقابل ازبک‌ها به برتری رسیدند.‌عنابی‌ها در نیمه نهایی حریف یوز‌های ایرانی شدند و موفق شدند در این بازی نیز به برتری ۳ بر ۲ دست پیدا کنند.

*مسیر اردن تا فینال:

تیم ملی اردن مسیر پر فراز و نشیبی تا رسیدن به فینال در پیش داشت. حسین عموته، سرمربی اردن در این دور از رقابت‌ها ۴ برد، یک باخت و یک تساوی نیز به دست آورد. آن‌ها در گروه E رقابت‌ها در بازی نخست مقابل مالزی موفق به پیروزی ۴ بر صفر شدند و در بازی دوم به تساوی ۲ بر ۲ مقابل کره‌جنوبی رضابت دادند و در دیدار آخر دور گروهی تن به شکست یک بر صفر مقابل بحرین دادند تا به عنوان تیم سوم گروه صعود کنند. اردن در یک‌هشتم موفق شد تیم ملی عراق را ۳ بر ۲ شکست دهند و در دور بعدی با غلبه بر تاجیکستان در نیمه نهایی حریف کره‌جنوبی شدند که بر خلاف پیش‌بینی‌ها موفق شدند با نتیجه قاطع ۲ بر صفر یاران سون را شکست دهند و به فینال برسند.

به این ترتیب در این دوره شاهد یک فینال کاملاً عربی در هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهیم بود. این برای سومین بار است که ۲ تیم عربی در تاریخ این جام در فینال مقابل هم قرار می‌گیرند. پیش از این در جام ملت‌های ۱۹۹۶ عربستان و امارات به دیدار نهایی راه یافته بودند که عربستانی‌ها در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شدند.

همچنین در سال ۲۰۰۷ تیم‌های عربستان و عراق به فینال رسیدند و برگزارکننده دومین فینال تمام عربی جام ملت‌های آسیا بودند که در آن بازی عراق یک بر صفر برنده شد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

جام ملت‌های ۲۰۲۳ در حالی با فینال کاملاً غیرمنتظره و باورنکردنی اردن و قطر برگزار خواهد شد که این دو تیم هرگز در پیش‌بینی‌های اولیه در میان مدعیان قهرمانی تورنمنت قرار نداشتند و سلسله اتفاقات و البته شایستگی‌های فنی و درخشش بازیکنان تهاجمی، جایگاه آن‌ها را برای بازی بزرگ آسیا در روز شنبه در ورزشگاه لوسیل رزرو کرد.

هم اردن و هم قطر بخت بسیار کمتری به نسبت دو تیم ایران و کره برای صعود به فینال داشتند، به خصوص که هم شاگردان قلعه‌نویی و هم کلینزمن از ۲ بازی بزرگ و ۲ نتیجه فوق‌العاده به نیمه نهایی رسیده بودند و روحیه فوق‌العاده‌ای برای موفقیت در این مسابقه داشتند.

حالا و در آخرین ۹۰ دقیقه تورنمنت، رقابت بین موسی التماری و اکرم عفیف خواهد بود. دو ستاره‌ای که نشان دادند فرم مناسب و ستاره بودن در یک تورنمنت تا چه حد می‌تواند سرنوشت یک رقابت این‌چنینی را رقم بزند.

با توجه به عملکرد خوب دو تیم اردن و قطر و همچنین وجود ستارگانی نظیر التماری و عفیف در ترکیب دو تیم، پیش‌بینی تیم قهرمان از حالا کار سختی به‌نظر می‌رسد. اما اگر‌ به خرافات معتقد هستید، یک دلیل بر پیروزی تیم ملی اردن در فینال جام ملت‌های آسیا وجود دارد و آن‌هم این است که اردن توانسته کره‌جنوبی را شکست دهد! از جام ملت‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹، قهرمان مسابقات در یکی از مراحل تجربه پیروزی مقابل کره‌جنوبی را داشته است.

اردن و قطر طی ۳ تقابل دوستانه قبلی خود سال ۹۵ و ۹۷ با برتری عنابی‌ها همراه بود، اما دقیقا یک ماه گذشته، پیش از شروع جام‌ملت‌های آسیا اردن موفق شد با نتیجه ۲ بر یک قطر را شکست دهد تا به این ترتیب آخرین تقابل ۲ تیم در کمتر از یک ماه گذشته با برتری شاگردان حسین عموته همراه باشد.

حال با این تفاسیر اردن برای نخستین بار دست به کار بزرگی زده و تا مرحله نهایی این جام رسیده است و باید دید شگفتی همچنان ادامه دارد و اردن در کمال تعجب با تاریخ‌سازی قهرمان خواهد شد یا اینکه عنابی‌ها تحت هدایت مارکز اسپانیایی به دومین قهرمانی پیاپی خود در جام‌ملت‌ها خواهند رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها