نمایش مجموعه‌ای از آثار هنری برای ادای احترام به شب‌های ریاض


نویسنده: عدنان نگاری

با غروب خورشید در ریاض، شب به ستاره نمایش در آخرین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر عربستان سعودی تبدیل شد. مضمون آثار در یک نگاه قصیده‌ای از اسرار، احتمالات، و ابعاد پیچیده تاریکی و شیوه‌های هنر معاصر پیرامون مراحل مختلف شب است.
به انتخاب جرالدین بلوخ، بیش از 30 هنرمند از سراسر جهان از جمله فرانسه، مراکش، تونس، هند، ژاپن، آرژانتین، پاکستان، کرواسی، استرالیا، و بریتانیا گردهم آمدند و همگی با پیچیدگی‌های تمرین و پیوند مشترکشان مناظری از شب را به اثر هنری بدل کردند.
«ستون‌های نور» اثرِ هنرمند لهستانی Katarzyna Wiesiolek از عظمت کیهان الهام گرفته شده است. او با دستان خودش با استفاده از تیره‌ترین رنگدانه‌هایی که می‌تواند پیدا کند، قطعات را می‌کشد. پس از برداشتن لایه اول کاغذ برای ایجاد یک سطح جاذب مورس، پودر مخصوصی را روی بوم می‌مالد. این اثر دارای نوارهایی از نور است که به رنگ سیاه کمرنگ فرو می‌روند و بینندگان را به فضای مرزی هدایت می‌کند که توسط ستاره‌ها و آسمان فرمان می‌گیرد. ویزیولک در ارتباط با این اثر گفت: «شب برای من نوعی آسایش است. آرامش تنها بودن برای من یک منطقه امن است، اما می تواند به نوعی ترسناک نیز باشد. شب نیز بسیار ساکت است، بنابراین شما می توانید صداها را بشنوید یا نور را بسیار بیشتر از روز ببینید.» این هنرمند هم از تصاویر علمی و هم از خاطرات شخصی استفاده می‌کند، سه اثر نمایش داده شده حس تعلیق و مالیخولیایی قدرتمند را القا می کنند.
هنرمند دیگری که در این پروژه همکاری کرده Nadezaa Nikolova پس از مدت‌ها عکاسی از مناظر به سمت طراحی مناظر رفته است. مانند ویزیولک، او برای چاپ صحنه به حافظه تکیه می کند. آثار او از ماسک‌های کاغذی، برس‌ها و دستکاری‌های مختلف از طریق فرآیند کلودیون عکاسی اولیه برای تغییر شکل تصاویر ماهیت مرموز استفاده می‌کند. این هنرمند گفت: «شب هرگز از منبع نور خالی نیست، و در درون آن احساس امنیت وجود دارد که می‌توانیم به آن اعتماد کنیم؛ اینکه ما تنها نیستیم. این زمان رویا و رویاها است، و زمانی است که می‌توانید روزنه خود را باز کنید و به کیهان نگاه کنید و به آن حس یک واقعیت بزرگتر متصل شوید.»
او پیوند صمیمی خود با طبیعت را، با استفاده از آن به عنوان منبع الهام، جشن می‌گیرد. وی همچنین توضیح داد:«طبیعت این خلوص را دارد و ارتباط با آن منبع بسیار آسان‌تر از مثلاً یک فضای شهری است. این کار کمتر در مورد رونویسی یا مستندسازی است و بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک دوربین مجسم شده برای اطلاعات حسی است.» این هنرمند پس از گذراندن زمان در یک نقطه خاص، جذب تمام جزئیات با شکوه آن، به سرعت برای تولید قطعات در لایه‌های نوردهی کار می‌کند.
هنرمندان بسیاری از دیگر کشورها نیز همچون هنرمندان ذکر شده با استفاده از عناصر موجود در طبیعت و شب دست به خلق اثر هنری زدند و موجب قوام بیش‌تر این نمایشگاه شدند.
روزنامه صبح ساحل
  نمایش مجموعه‌ای از آثار هنری برای ادای احترام به شب‌های ریاض
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها