آماده‌باش 110 آتش‌نشان برای مدیریت حوادث احتمالی در بندرعباس؛

سور یا سوز در چهارشنبه آخر سال



چهارشنبه‌سوری هم فرارسید، شب دورهمی و شادی و نشاط دوران کهن که سالیان سال جای خود را به شبی دلهره‌آور داده است. قصه چهارشنبه‌سوری، قصه دردناکی که هرسال کام خانواده‌های زیادی در آستانه سال جدید تلخ می‌کند. آمارهای مراکز درمانی حکایت از بی‌توجهی جوانان و نوجوانانی را دارد که باوجود هشدارها و به خاطر  لذتی گذرا بساط مواد منفجره ‌و محترقه را فراهم می‌کنند و با به راه انداختن کارناوال آتش، خسارت جانی و مالی جبران‌ناپذیری رقم می‌زنند. هم خود را قربانی می‌کنند و هم اطرافیان را. آثار نارنجک دستی بر درودیوار شهر نمایان و صدای گوش‌خراش ترقه و همچنین  آژیر خودروهای امدادی به‌وضوح در شهر شنیده می‌شود. هرکدام نیز  روایت‌های  متفاوتی به همراه دارند که عمدتاً ناراحت‌کننده است. اگر روز بعد از چهارشنبه‌سوری که گویا تبدیل به چهارشنبه‌سوزی شده است سری به مراکز درمانی بزنیم با  مصدومان این شب مواجهه خواهیم شد. شماری از افراد معتقدند در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به‌سوی خشونت، تحریف و استحاله شده و از اصالت خود فاصله گرفته است. زمانی که پای صحبت بزرگ‌ترهای خانواده بنشینیم  آن‌ها  این شب را شب دورهمی می‌دانند و همان‌طور که از اسمش پیداست  واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژهٔ چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته  و سور به معنای جشن و شادی ساخته‌شده است. آداب این شب در  هرمزگان که از سده‌هاى پیش همچنان پابرجاست، استقبال از عید نوروز با آتش‌افروزى شب چهارشنبه‌سورى است. در آخرین چهارشنبه هرسال، مردم به‌ویژه کودکان و جوانان با پوشال و هیزم آتش روشن مى‌‌کنند و از روى آن مى‌پرند و جملهٔ‌ معروف «زردى من از تو، سرخى تو از من» را تکرار مى‌کنند. اما نسل‌های امروزه گویا با این آداب‌ورسوم بیگانه هستند و شادی خود را در  استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند  می‌دانند که با انداختن بر روی زمین و یا در کنار عابر پیاده و حتی درون خودرو با فریاد، شادی خود را بیان می‌کنند در چند سال گذشته، این شب همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده است.

 مصدومیت 13 نفر
۱۳ نفر در حوادث چهارشنبه‌سوری در هرمزگان  مصدوم شدند. مصدومان بین ۱۲ تا ۶۰ سال سن دارند که ۶ نفر آن‌ها  در کیش، چهار نفر در بندرعباس، یک نفر در میناب و یک نفر در قشم هستند. بیشترین آسیب‌ها به دلیل سوختگی و ضربه به اندام‌ها بوده و هیچ موردی از قطع عضو، آسیب به چشم گزارش نشده است.  این آمار بیان‌شده مربوط به  سال گذشته است که خوشبختانه آمار فوتی به ثبت نرسیده بود . ناگفته نماند که  خوشبختانه در استان هرمزگان در مقایسه با استان‌های دیگر  آمار حوادث در شب چهارشنبه آخر سال خیلی  پایین است. 

  نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک 
سال‌ها است که از سوی آتش‌نشانی‌کمپین \"نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک\" به‌راه افتاده است .آتش‌نشانان از والدین درخواست می‌کنند فرزندان خود را برای انجام این جشن به‌تنهایی رها نکنند و در کنار یکدیگر باشند که مراقبت‌های بیشتری از فرزندان خود داشته باشند و فریب سودجویان درباره مواد منفجره بی‌خطر را نخورند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از آماده‌باش آتش‌نشانی بندرعباس در خصوص چهارشنبه آخر سال خبر داد. محمدامین لیاقت مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اشاره به آماده‌باش آتش‌نشانی برای چهارشنبه‌سوری عنوان کرد: در این شب 110 نفر نیروی عملیاتی این سازمان، آماده خدمات‌رسانی  از  11 ایستگاه  با 30  دستگاه خودروی  اطفا و گشت به شهروندان هستند.
وی این را افزود که آتش‌نشانان مرکز استان در گروه‌های مختلف  سه تا پنج نفره برای امدادرسانی در حادثه‌های احتمالی چهارشنبه آخر سال آماده هستند. این مقام مسئول پرهیز از استفاده مواد نفتی برای روشن کردن آتش برای چهارشنبه‌سوری شاد و ایمن تأکید کرد و گفت: شهروندان از ریختن مواد نفتی مانند نفت، بنزین، تینر، الکل برای روشن‌کردن آتش خودداری کنند. لیاقت درباره ممنوعیت استفاده از بالن آرزو در چهارشنبه آخر سال گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم در چهارشنبه آخر سال از بالن آرزو استفاده نکنند.

 آموزش و افزایش دانش پیشگیری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه هرسال مصادف با چهارشنبه آخر سال شاهد اتفاقاتی در جامعه هستیم که بعضی‌اوقات در اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری به نکات ایمنی منجر به نقص عضو و یا مرگ افراد می‌شود گفت: آموزش و افزایش دانش پیشگیری در برابر حوادث چهارشنبه‌سوری برای عموم جامعه ضروری است .دکتر ذاکری در راستای پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری از شهروندان خواست  از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این‌ها در اماکن مسکونی و در معابر عمومی، کوچه، خیابان خودداری کنند، کبریت و مواد آتش‌زا را از دسترس کودکان دور نگه دارید، خانواده‌ها به فرزندان خود در مورد خطرات مواد آتش‌زا و عواقب آن آموزش دهند. وی همچنین گفت افراد از پارک خودروها در شب چهارشنبه‌سوری در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنند  چراکه آتش‌بازی در نزدیکی وسیله نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی است موجب عواقب ناگوار آتش‌سوزی خواهد شد. به گفته ذاکری حتی‌الامکان درب محل‌هایی مانند انباری، زیرزمین، بالکن‌ها که ممکن است فرزندان مواد آتش‌زا نگهداری  نمایند قفل  و از ریختن مواد اشتعال‌زا مانند بنزین،نفت بر روی آتش خودداری کنید.وجود کپسول اطفاء حریق در نزدیکی محوطه آتش ضروری است، قبل از ترک محل حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شوید، هرگز آتش را در معابر باریک و در مجاورت پست‌های برق و پارکینگ‌های عمومی برپا نکنید .
معاون  بهداشتی  تأکید کرد که  افراد در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه خونسردی خود را حفظ نموده و فوراً با تلفن 125 اطلاع‌رسانی کنند .در صورت مواجه‌شدن با افراد مصدوم فوراً با شماره تلفن 115اورژانس تماس حاصل بگیرند.

 طرح پلیس فتا علیه فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی
باید به معضل، کلاه‌برداری شیادان فروشنده مواد محترقه در فضای مجازی نیز پرداخت. با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و خریدوفروش اقلام محترقه و خطرساز در بستر فضای مجازی، والدین مراقب باشند کودکان و نوجوانان آن‌ها فریب سودجویان و مجرمان سایبری در فضای مجازی را نخورند. 
سرهنگ «رامین پاشایی» معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا در این مورد از طرح پلیس فتا علیه فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی خبر داد و گفت: بر اساس رصدهای پیش‌دستانه پلیس فتا در فضای مجازی مشخص است تبلیغات فروش محصولات در حوزه مواد محترقه صوت زا و آتش‌زا در فضای مجازی با توجه به نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال در حال افزایش بوده و بر اساس تجزیه‌وتحلیل پرونده‌های قضائی ادوار گذشته مجرمان سایبر نسبت به سوء‌استفاده از اوضاع و مناسبت‌های پیش‌رو مترصد کلاه‌برداری از هم‌وطنان با شیوه و شگردهای متفاوت باشند.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین مدل کلاه‌برداری مجرمان سایبری در این خصوص تبلیغات فریبنده در صفحات و کانال‌های فضای مجازی و ثبت سفارش و دریافت بیعانه یا اصل پول سفارش از متقاضیان و عدم پاسخگویی به تعهدات خود می‌باشد و در نوع دیگری نیز محصولات تقلبی و فاقد استاندارد لازم می‌باشد که همگی به‌صورت غیر‌مجاز تولید و یا وارد کشور شده و می‌تواند خسارت مادی و جانی را به خریداران تحمیل نماید.
سرهنگ پاشایی گفت: در جهت برخورد با مجرمین این حوزه طرح عملیاتی این پلیس در 33 کارگروه ویژه عملیاتی در کشور آغاز به کار نموده و ضمن رصد تخصصی تارنماهای تبلیغ‌کننده برخورد با مجرمین این حوزه در دستور کار قرار دارد.

 برای امنیت شما در چهارشنبه آخرِ سال پا پس نمی‌کشیم

سردار "سعید منتظر المهدی سخنگوی پلیس بابیان اینکه برای امنیت مردم در چهارشنبه آخرِ سال پا پس نمی‌کشیم" در یادداشتی به مناسبت چهارشنبه پایان سال با اشاره به این‌که پلیس برای امنیت به دل خطر زده و جانش را به مخاطره می‌اندازد حتی برای کسانی که حالش را درک نمی‌کنند و این جزی از مأموریت‌هایش است، نوشت: امنیتی که پلیس به شهروندان هدیه می‌دهد همانند آغوش بی‌دلهره پدران و نوازش‌های بی‌دریغ مادران است؛ به بهای یک‌شب شادی با رفتارهای افراطی و بدون منطق و استفاده از مواد آتش‌زا و محترقه‌ی پرخطر، این امنیت را خدشه‌دار نکنیم.  سردار منتظر المهدی در ادامه یادداشت آورده است: فراجا امنیت را به‌پای شهروندان می‌ریزد تا در آرامش به‌ روزمرگی‌ها و مناسبت‌هایشان برسند و چهارشنبه پایان سال هم از مناسبت‌های قدیمیِ ماست و چه نیکو که این روز را با شادمانی به نوروز پیوند بزنیم. پلیس برایِ امنیت همه شما تا پایانِ شب می‌ایستد، پا پس نمی‌کشد و نظاره‌گر شادمانی شما و خانواده‌های عزیز و گران‌قدر ایرانی است؛ نباید به خاطر لحظه‌ای درخشش و تفننِ خود سعی در خاموشی و تاریکیِ نورِ عمر وزندگی دیگران داشت.

 امیدواریم 
اورژانــــــس، آتش‌نشانی، مراکز درمانی  و پلیس با دادن هشدارهای مختلف همگی در تلاش هستند تا آمار مرگ‌های حاصل  از چهارشنبه آخر سال به شماراندکی برسد و تخت‌های سوختگی بیمارستان‌ها در این روزها خالی بماند. متأسفانه به‌جای اینکه با اجرای درست این رسم دیرینه، با آرامش به استقبال سال نو برویم؛ با بی‌احتیاطی برخی شهروندان، حوادث تلخی رقم می‌خورد که برای خودشان و بقیه افراد خطرناک است و ممکن است به سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ ختم شود.امیدواریم امشب نام هیچ فردی در مراکز درمانی استان  به علت سانحه ثبت نشود و این آیین زیبا از سنت‌های کهن ما ایرانیان در آخرین شب چهارشنبه آخر سال به خیروخوشی بگذرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها