آغاز فرایند انتخابات ریاست جمهوری از ۱۰ خرداد/ آیا انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شود؟



رییس ستاد انتخابات استان تهران گفت: فرایند انتخابات ریاست جمهوری از روز ۱۰ خرداد آغاز می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، سید عباس جوهری رییس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به شروع فرایند انتخابات ریاست جمهوری از روز ۱۰ خرداد با دستور وزیر کشور، اظهار کرد: در روز ۱۰ خرداد هیات های اجرایی تشکیل می شود. بنا به ابلاغ صورت گرفته، فعلا اعضای هیات های اجرایی همان اعضای هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراسی اسلامی خواهند بود.

وی ادامه داد: ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد و بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد انجام می شود. در روز ۲۲ خرداد اسامی داوطلبان نهایی اعلام خواهد شد. از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تبلیغات انجام خواهد شد. روز ۷ تیر تبلیغات ممنوع است و در روز ۸ تیر، انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

آیا انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک برگزار می‌شود؟

رئیس کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال الکترونیکی شدن انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در انتخابات مجلس دوازدهم در برخی از حوزه‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شد چون در قانون دولت ملزم شده بود که در یک هشتم حوزه‌های انتخابیه کل کشور انتخابات را الکترونیکی برگزار کند که علت آن حجم بالا و تعداد زیاد کاندیداها است.

محمدصالح جوکار بیان کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی حداقل در دور اول وجود ندارد چرا که شرایط آن مهیا نیست اگر انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم کشید آن زمان شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کند.

 

گفتنی است؛ در جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت که به میزبانی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، راجع به نحوه اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی مبنی بر طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری در مدت ۵۰ روز بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

بر این اساس، زمانبندی فرایند انتخابات شامل زمان تشکیل هیات های اجرایی، ثبت نام نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت ۶ تیرماه خواهد بود.

 

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها