عاشورا و کربلای زمان را دریابیم


نویسنده: عباس بربروشان

ایام سوگواری سرور جوانان اهل بهشت حضرت امام حسین علیه السلام و اصحاب باوفای ایشان را به تمامی مسلمانان و جوانمردان عالم تسلیت می‌گویم، قلم بنده قاصر از بیان وقایع عظیم کربلا و روز عاشور است لکن به قول معروف؛ آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید. قصد دارم صرفاً به بیان چند مطلب در خصوص پیام‌های عظیم عاشورا از میان انبوه پیام‌های انسان‌ساز آن اشاره مختصری داشته باشم.
۱_شعار اکثریت ما همواره این بوده است که ما اهل کوفه نیستیم که علی علیه‌السلام و حسین علیه‌السلام تنها بمانند و اهل کوفه را بی‌‌وفاترین اهل عالم می‌دانیم، با این مقدمه کوتاه به سراغ جمله فرا زمینی " کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا " می‌رویم؛ جمله طلایی و هستی بخش مذکور به طور قطع معلوم نیست که از جانب کدام شخصیت مهم بیان گردیده لکن بدون تردید عبارت مذکور رنگ و بوی آسمانی دارد و معلوم می‌گردد نگرش صحیح و کاربردی در خصوص تکرار تاریخ به خصوص تکرار واقعه کربلا است. به راستی اگر همگی ما هر روز خدا را با نیت احقاق حق، کسب روزی حلال، اجرای عدالت، ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم، امر به معروف و نهی از منکر شروع و با توکل به خداوند و توسل به ائمه اطهار علیه‌السلام به اتمام برسانیم واقعا جامعه ما در قله‌های رفیع انسانیت جای خواهد گرفت که در این صورت الگوی موفق برای سایر جوامع خواهد بود. انشاالله به امید تحقق چنین اهدافی قدم‌های بزرگی برداریم.
اگر امام زمان(عج) در حال حاضر ظهور نماید به راستی از دیدگاه ایشان عاشورا و کربلای زمان در کجای عالم در پیشگاه نگاه عالمیان هر روز در حال تکرار است؟ آیا واقعاً با بیان مطلب مذکور نام فلسطین و غزه مظلوم متبادر به ذهن ما نمی‌گردد؟ اکنون تاریخ در حال تکرار است و بشریت در آزمون سختی قرار گرفته است، در فلسطین و غزه مظلوم هر روز عاشورا و کربلا در منظر دید جهانیان اتفاق می‌افتد ولی متاسفانه شاهد هیچ گونه اقدام عملی و بازدارندگی جنگ نیستیم. امیدوارم مردم مظلوم غزه و فلسطین را در این ایام بیش از پیش دریابیم و به هر طریق ممکن به یاری آنها بشتابیم، زمان آزمون همانند مردمان کوفه همواره اندک و محدود است بنابراین می بایست اقدام موثری نماییم تا شرمنده تاریخ نشویم.
۲_ یکی از جملات تکرار نشدنی و بی‌نظیر از امام حسین(ع) این بوده است که خطاب به سپاهیان یزید هنگامی که در حال آتش زدن خیمه ها و غارت اموال اصحاب امام (ع) بودند با این مضمون می‌فرمایند اگه به واقع دین ندارید لااقل جوانمرد باشید. جوانمردی فارغ از هرگونه نژاد، دین و مسلکی از خصوصیات برجسته انسانی است که باعث می‌گردد انسان تحت هیچ شرایطی شرافت و وجدان خود را زیر پا نگذارد و دست به هر اقدام رذالت‌آوری نزند؛ در یک کلام به هیچ‌وجه هدف وسیله را توجیح نمی‌کند، کاربرد جمله مذکور امام (ع) تنها در میدان جنگ نیست بلکه قطعا در هر لحظه از زندگی و شرایطی است که با آن‌ها در زندگی شخصی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنیم نیز می باشد.
۳_وقتی امام حسین(ع) با صبر و بردباری وصف‌ناپذیری با سلسله سخنران‌های خود جهت روشنگری و ارشاد، قصد رهایی سپاهیان یزید از بند ابلیس را داشتند و در این خصوص به جز اندک افرادی مانند حر ابن یزید ریاحی اعتنایی به سخنان ایشان نداشتند، امام حسین علیه السلام در یک جمله تاثیرگذار که قلب هر انسانی را منقلب می‌نمود، خطاب به سپاهیان یزید با این مضمون بیان داشتند که می‌دانید چرا سخنان حق من در قلب و گوش شما اثری ندارد؟ بخاطر لقمه‌های حرامی است که باعث گردیده چشم، گوش و قلب‌های شما به روی حقایق امور بسته شود؛ بنابراین صرف علم و آگاهی برای رهایی از دام ابلیس کافی نیست بلکه می‌بایست مواظب لقمه‌های سر سفره خود و خانواده خویش بیش از پیش اهمیت بدهیم‌.
در پایان ضمن آرزوی ظهور امام زمان(عج) و برچیده شدن بساط ظلم یزید و یزیدیان زمان و قبولی عزاداری امام شهیدان حضرت امام حسین(ع)، برای شناخت عمیق‌تر واقعه کربلا پیشنهاد می‌شود دو جلد کتاب حماسه حسینی که متعلق به سلسله سخنرانی های شهید مطهری می باشد را مطالعه بفرمایید.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها