شرق هرمزگان در محاصره شن های روان؛

وقتی اعتبارات قطره چکانی دولت چاره ساز نیست



صبح ساحل ، اجتماعی - در حال حاضر مردم با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مشغول به خانه تکانی هستند اما ساکنان روستاهای جاسک و سیریک این روزها با شن های روان هم نشین شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ سالیان است روستاهای شهرستان جاسک از جمله گتی و مشکوهی و… با طبیعت نامهربان در جنگ و ستیزند، جنگی بس خانمان برانداز که گویا بشر توان مقابله با آن را ندارد، جدالی که نفس ها را در سینه حبس می کند و گاها جان می ستاند و اما برنده این میدان جنگ طبیعت خشن با شن های روان و خشکسالی ۱۹ ساله که رفته رفته در حال بیرون کردن اهالی این استان از خانه و کاشانه شان است.اکنون بیش از ۲۰ روستا شرق استان هرمزگان به خصوص شهرستان های جاسک و سیریک در معرض شن‌های روان قرار دارند و عرصه زندگی بر مردم آن دیار تنگ کرده و به طوری که این ادامه این معضل زندگی را در این منطقه با ترس، دلهره، بیماری‌های پوستی و مهاجرت روبه‌رو کرده است.«خاک همه زندگی ما را محاصره کرده از دیوار و پنجره خانه تا سر سفره ما پر از خاک است می ترسیم که مانند دیگر روستاهای دیگر این شهرستان مجبور به ترک خانه خود بشویم بچه هایم همیشه سرفه می کنند داخل کیف مدرسه و کتابهایشان خاک و از بس شن ها را با دست هایم از پنجره خانه بیرون ریخته ام ناخن هایمان از بین رفته و دست هایمان تاول زده اند»این صحبت های بالا شرح حال رسول محمدی اهل روستای گشمی در شرق جاسک است که مدت هاست خود و همسایه هایش با هجوم ماسه های روان درگیر شده اند.

در حوزه شرق جاسک روستا‌های سدیچ، هیمن، سورچاه، پتروکی، بیاهی، عَبد،جهلو، جهلا، سهرکی،کیدر،کَرَتی، گتی، گروگ‌پائین، گشمی،  پائین، پیوشک، مشکوهی، براک، لیرک، وَنک، کُنتکی و ککی و در شهرستان سیریک روستای کندال و… با مشکل شن‌های روان روبه رو هستند.شن های روان در حال حاضر تبدیل به میهمان دائمی مردمان جنوب کشور به ویژه روستانشینان شرق هرمزگان شده که تاکنون بیش از ۲۰ روستای این منطقه با جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار نفر به علت هجوم شن های روان مجبور به ترک خانه های خود شده اند که از تعداد ۱۰ روستا زیر خاک مدفون شده است .مساحت هرمزگان یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار که این رقم، حدود ۲۱ درصد مساحت آن را بیابان تشکیل داده که این مقدار وسعت هرمزگان را جز ۱۷ استان بیابانی و ۷ استان نخست منشاء ریزگرد‌های داخل کشور محسوب می شود.

روستای کندال سیریک در محاصره شن های روان قرار دارد

علی ملاحی، دهیار روستای کندال شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه روستای کندال سیریک در محاصره شن های روان قرار دارد، اظهار کرد: کجاست دستان مسئولانی که یاریگر ما باشند، سال هاست با مشقت در زیر شلاق های باد و شن های روان بدنهای ما تاول زده، یاریمان کنید تا روستای کندال را دوباره از نو بسازیم.دهیار روستای کندال سیریک بیان کرد: روستای کندال خاک و وطن ماست و با جان و دل از آن پاسداری می کنیم، هر چند قهر طبیعت دامن گیر مان شده اما همچنان با آن مقابله می کنیم به امید روزی که کندال دوباره جان گیرد و به دیگر مناطق نیز جان دهد.ملاحی با بیان اینکه شهرستان سیریک یکی از عنوان کانون های اصلی حرکت شن های روان است، افزود: شن های روان خانه اهالی این روستا را ویران کرده و شن ها مانند یک انسان به درون خانه آنها نفوذ کرده و اهالی احساس میکنند که این همان دشمن دیرینه ای است که سال ها در جوار خانه یشان زندگی کرده، راه می رفت و نفس می کشید و امروز قصد تصاحب خانه شان را دارد.وی در ادامه تصریح کرد: این تنها مشکل روستای کندال در سیریک نیست این معضل تعداد زیادی از روستاهای شرق هرمزگان را درگیر خودش کرده است.دهیار روستای کندال سیریک در پایان خاطر نشان کرد: دولت همکاری لازم را ندارد زیرا باید قبل از اینکه این ماسه ها شروع به حرکت و روستای دیگر را تصاحب کند باید جلوی آنها گرفته شود.

خانه تکانی در میان ریزگردها در روستای بیاهی

محمدی، یکی از اهالی روستای بیاهی شهرستان جاسک با اشاره به هجوم شن های روان در روستا،افزود: بسیاری از اهالی دیگر این شهرستان جاسک با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در حال خانه تکانی هستند اما ما این روزها با شن های روان هم نشین شده ایم.

 مکاتبات ما برای حل مشکل شن‌های روان پیگیری نشد

شرفی نژاد، رئیس شورای روستای پتروکی با اشاره به اینکه این روستا در معرض شن‌های روان قرار دارد، اظهار کرد: روستای پتروکی در معرض شن های روان واقع شده و مکاتبات ما برای حل مشکل مردم این روستاها هنوز پیگیری نشده است.

رئیس شورای روستای پتروکی افزود: حرکت شن‌ها و ماسه‌های روان موجب بروز سنگ کلیه، ناراحتی‌های چشمی و پوستی در بین ساکنان این روستا شده است.

حدود ۲۰ روستا تحت هجوم ماسه ها روان هستند

جمشید سالاری،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاسک در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، گفت: حدود ۲۰ روستا تحت هجوم ماسه ها روان هستند که روستاهی مانند چنالی،پراهو و ریگ مجبور به ترک روستا شدند.رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری جاسک بیان کرد: از یک میلیون و ۱۰۰ هزارهکتار مساحت جاسک ۷۵۰ هزار هکتار بیابان است که ارتفاع شن های روان از یک متر تا به ۲۰ متر نیز می رسد.

سالاری خاطر نشان کرد: برای تثبیت ماسه های روان عملیات مالچ پاشی،احداث بادشکن غیرزنده،نهالکاری و آبیاری در مناطقی مانند بیاهی ، پیوشک، عبد،گوگسر، کیدرپایین،گشمی،سدیچ،سورگلم،گتی و… انجام شده است.

سهم هرمزگان برای مالچ پاشی فقط ۱۵ میلیارد ریال است

حاتمی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه سهم هرمزگان برای مالچ پاشی فقط ۱۵ میلیارد ریال است که آن هم تاکنون بطور کامل تخصیص نیافته است، اظهار کرد: با این اعتبار، مالچ پاشی فقط در روستای گتی در حال اجرا است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به وضعیت بسیار بحرانی تر در روستای گشمی، افزود: برای مالچ پاشی در هزار و۵۰۰ هکتار از این روستا به اعتبار بیشتری نیاز است.

روستای گشمی در صورت اجرا نشدن مالچ پاشی مدفون می شود 

حاتمی گفت: به علت نبود جاده دسترسی به روستای گشمی در صورت اجرا نشدن مالچ پاشی تا سال آینده، این روستا زیر خاک مدفون می شود .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان کرد: در سال ۹۴ طرح بیابان زدایی روستای گشمی با احداث دو بادشکن به طول ۷ کیلومتر و نهال کاری ۵ هزار اصله کهور آمریکایی در ۵۰ هکتار از این روستا اجرا شده بود اما تأثیر کمی در کنترل شن های روان داشت.

۷ روستای جاسک زیر شنهای روان مدفون شده اند

حاتمی با اشاره به کمبود اعتبار اختصاص یافته، افزود: با این اعتبار مالچ پاشی۸۰۰ هکتار از شن های روان روستای گتی با سهمیه ۸ هزار تن مواد نفتی و مالچ از یک ماه پیش آغاز شده است.وی تصریح کرد: تا کنون ۴۵۰ هکتار از این ماسه ها با مالچ ها تثبیت شده اند و قرار است در این منطقه ۴۰ هزار نهال در ۴۰۰ هکتار کاشته شود.

۲۱ روستا در معرض مدفون شدن زیر شن های روان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به وضعیت بد شنهای روان در شرق جاسک از مسئولان کشوری خواست بیشتر به این شهرستان که کانون توسعه سواحل مکران است توجه کنند .

حاتمی ادامه داد: از سوی دیگر نبود ایستگاه پالایش هوا در شرق هرمزگان میزان آلودگی هوا را مانند شهرهای جنوبی دیگر کشور مشخص نمی کند اما کمتر از آن هم نیست.وی خاطر نشان کرد: بر اثر حرکت این ماسه ها تاکنون ۷ روستای جاسک زیر شنهای روان مدفون شده اند و ۲۱ روستا در معرض مدفون شدن زیر شن های روان قرار دارند و ارتفاع شن ها در این شهرستان تا ۱۵ متر هم می رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها