تحولات صلح افغانستان و گمانه‌زنی‌ها در باره نتیجه گفت‌وگوهای قطر



با گذشت بیش از دو هفته از آغاز مذاکرات صلح میان نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر، طرفین موفق به نهایی سازی چارچوب مذاکرات نشده اند و پدید آمدن چالش ها در ابتدای راه مذاکرات، گمانه زنی‌ها در داخل کشور پیرامون شکست روند را افزایش داده است.

به گزارش صبح ساحل، پس از انتشار خبر توقف مذاکرات بین افغانستانی قطر افزون بر اتهام زنی هیأت طالبان و دولت افغانستان بر یکدیگر مبنی بر نداشتن صلاحیت، در داخل کشور نیز گمانه زنی‌ها از شکست دور اول گفت‌وگوهای صلح حکایت دارد.

ژنرال «عتیق‌الله امرخیل» فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش و کارشناس امور نظامی به خبرگزاری «جمهور» می‌گوید: قرائن نشان می‎ دهد که احتمال شکست گفت‌وگوهای صلخ نسبت به کامیابی‌ زیاد است و این وضعیت امید‎‌ها را به ناامیدی تبدیل می‌کند.

وی دلیل شکست مذاکرات را مداخله‌ برخی کشورها می‌داند که نمی ‌خواهند صلح در افغانستان تأمین شود و تلاش می کنند با تخریب این روند حضور آمریکایی‌ها در افغانستان همیشگی شود.

امرخیل افزوده است که دلیل دیگر هم گروه هایی در داخل کشورند که منافع آنها در جنگ و خشونت تامین می‌شود، آنها با وضعیت جنگی پول دریافت می‌کنند و پست‌های مهم دولتی را در کنترل خود دارند.

به باور امرخیل تنها چیزی که امید مردم به صلح را زنده نگهداشته، این است که دو طرف درگیری درک کرده‌اند که جنگ برنده ندارد و برای رسیدن به توافق جز انعطاف و گفت‌وگو راه دیگری وجود ندارد.

«ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان اما عدم صلاحیت هیأت دولتی را رد کرده و گفته است که هیأت دولتی از صلاحیت‌های لازم برخوردار هستند و ارائه گزینه‌های مختلف برای گرفتن نتیجه مطلوب‌تر است و نه تفاوت دیدگاه.

«انستیتو صلح افغانستان» اما به عنوان یک نهاد بی طرف بر این باور است که هیأت مذاکره کننده دو طرف از دولت افغانستان و گروه طالبان هیچ کدام برای پیشبرد گفت‌وگوها صلاحیت کامل ندارند.

«یاسر احمدزی» رییس این انستیتو گفته است که رهبری طالبان باید به هیأت خود استقلال کامل واگذار کند و دولت افغانستان نیز باید یک صدا باشند تا فضای اعتماد به میان آمده و این مذاکرات نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

خبرگزاری «جمهور» امروز یکشنبه به نقل از مولوی «خیرالله خواه» از اعضای هیأت مذاکره کننده طالبان نوشته است که هیأت افغانستان نمی توانند موضوعات مذاکره را مخفی نگهدارند و هر موضوع را به صورت فوری با رسانه‌ها مطرح می کنند.

به باور وی تمام موضوعات مورد گفت وگو باید بین هیأت باقی بماند و از هیات خارج نشود تا موضوعات نهایی شود. وی تائید کرده است که موضوع فقه جعفری و توافقنامه صلح با آمریکا از موضوعات مورد اختلاف بین دو طرف است.

«محمدرسول طالب» یکی از اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان هم تائید کرده است که موضع دو طرف بسیار دور است و برای نزدیکی آن، طرف دولت چهار جایگزین برای موارد اختلافی به طالبان سپرده بود که آنها نیز از طرف طالبان رد شد و به همین دلیل گفت‌وگوها متوقف گردیده است.

اما در داخل افغانستان حدس و گمانه زنی‌ها بر این است که طالبان تصمیم به تأمین صلح ندارد و به همین دلیل حملات این گروه در این روزها شدت یافته  است، در حالی که طی گفت وگوهای صلح باید حداقل جنگ کاهش می یافت.

در طرف دیگر این کشکمش‌ها، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز با سخنان دو سویه به بازی ادامه می دهد.

«زلمی خلیل‌زاد» در گفت وگوهای متناقض در روزهای اخیر نشان داده است که علاقمند به آتش‌بس کامل نیست.

«طلوع نیوز» افغانستان به نقل از وی نوشته است که باور دارد، طالبان تا زمان بدست آمدن یک توافق حاضر به آتش‌بس نخواهند شد اما از طرف دیگر می گوید که تلاش‌های خود را برای تأمین آتش‌بس آغاز خواهد کرد.

وی افزوده است که نمی‌ تواند پایان جنگ را در افغانستان مشخص کند، اما رسیدن به آتش‌بس در مذاکرات صلح مهم است.

برخی آگاهان سیاسی افغانستان معتقدند که آمریکایی‌ها در این روزها برای خروج کامل نظامیان آمریکایی، آتش‌بس و سفرهای خلیل زاد برای انتخابات آمریکا کار می کنند و سخنان ضد و نقیض ارائه می دهند.

آنان باور دارند اگر انتخابات آمریکا سپری شود، وضعیت و موضع آنها هم در قبال جنگ و صلح افغانستان تغییر خواهد کرد.

در چنین وضعیتی «شاه حسین مرتضوی» مشاور امور فرهنگی رییس جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که آمریکا تنها بر سر خروج نظامیان خود از افغانستان ۱۸ ماه با طالبان چانه زنی کرد و برای موضوعات مهم و زیاد هیأت دولت و گروه طالبان برای تأمین صلح افغانستان به صبر استراتژیک نیاز است.

این گفته‌ها نشان می دهد این کشور با صلح فاصله دارد.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها