روغن به‌شرط رُب و ... !!!



طی ماه‌های اخیر و در روزهایی که بیشترین دغدغه مردم مصون ماندن از ویروس کرونا بود بازار کشور به‌شدت ملتهب شد. از کمبود لاستیک و اقلام و کالاهای اساسی گرفته تا روغن خوراکی. حالا بعد از گذشت چند ماه آغاز داستان و سریال کمبود روغن خوراکی و علیرغم وعده‌های مسئولین هنوز بازار به شرایط عادی و آرامش نرسیده است. هرچند با فعال شدن تنها کارخانه تولید روغن بندرعباس، مسئولان با امیدواری برای رفع کمبود سخن می‌گفتند اما اتفاق خاصی رخ نداد و همچنان مردم استان هرمزگان برای تهیه روغن سرگردان هستند. در روزهای اخیر مسئولان استانی بارها و بارها اعلام کردند در تأمین و توزیع روغن در هرمزگان مشکلی نداریم، این سخنان در حالی مطرح  می‌شود که مردم همچنان در تهیه این کالای اساسی مشکل‌دارند. 
نکته‌ی تأسف‌بار این روزهای بازار روغن سوءاستفاده برخی شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی و همچنین بعضی از فروشگاه‌های بزرگ درروند عرضه‌ی روغن است. برخی از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، مبنای فروش روغن را به‌شرط ثبت فاکتور خرید صدهزارتومانی قرار داده‌اند. اجبار شهروندان به خریدهای غیرضروری از فروشگاه‌های توزیع‌کننده روغن در شرایطی است که آقایان مسئول می‌گویند «هیچ فروشگاهی مجاز به فروش اجباری کالا و خدمات خاصی به مشتریان نیست و این طبق قانون تخلف محسوب می‌شود.» 
رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز بر این نکته تأکید می‌کند که فروش اجباری هر کالایی با کالای دیگر تخلف و خلاف قانون است، باید رفتار همه عوامل فروش و توزیع‌کنندگان و نمایندگی‌های عرضه مورد رصد قرار گیرد. این در حالی است که برخی شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی نیز شرط فروش روغن را خرید تن ماهی، رب یا ماکارونی قرار داده‌اند. 
بنا بر مشاهدات میدانی از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی در بندرعباس حاکی است بسیاری از سوپرمارکت یا ادعا می‌کنند روغن خوراکی ندارند و یا خرید هر عدد روغن یک لیتری را در کنار یک قوطی رب قرار داده‌اند. فروشندگان روغن این شیوه فروش را متوجه برخی عوامل فروش می‌دانند و می‌گویند: درازای درخواست هر یک لیتر روغن مجبوریم یک قوطی رب نیز از شرکت‌های توزیع و پخش خریداری کنیم. چاره‌ای هم نداریم و باید با همین روش هم بفروشیم. آن‌ها معتقدند که دستگاه‌های نظارتی و بازرسان باید به سراغ شرکت‌های پخش و عوامل فروش بروند. به اعتقاد آن‌ها سوپرمارکت‌ها در این داستان تقصیری ندارند. در ماه‌های گذشته بارها شاهد وعده‌های مسئولین اجرایی برای تأمین روغن موردنیاز مردم و تذکرات نمایندگان مجلس نسبت به نحوه‌ی توزیع روغن همراه با فروش اجباری کالا بوده‌ایم اما تا به امروز در برخورد با این تخلفات اقدام مؤثری انجام‌نشده است. به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی که سفره مردم روزبه‌روز خالی‌تر از قبل می‌شود، این رفتارها و چنین بی‌تفاوتی علیه معیشت مردم که توسط برخی توزیع‌کنندگان مواد غذایی صورت می‌گیرد نیاز به عملی فراتر از یادآوری قوانین توسط مسئولین دارد. باید اقدامات نظارتی برای اقلام یارانه‌ای و کالاهای اساسی با جدیت و با استفاده از توان و ظرفیت تمامی دستگاه‌های نظارتی ادامه یابد. شرکت‌های تولیدی و پخش روغن خوراکی با تقبیح هرگونه تخلف ازجمله تخلف فروش اجباری اظهار داشتند که کارخانجات روغن نباتی هیچ نقشی درفروش اجباری سایر کالاها همراه با روغن نباتی نداشته و فرایند فروش روغن نباتی در شبکه توزیع مطابق ضوابط انجام می‌شود اما گاهی تخلفاتی از سوی برخی عوامل فروش صورت می‌پذیرد که بایستی با آن برخورد شود.
منتشر شده: 1
نعمت
۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام واقعا اوضاع بدی شده با این گرونی و مشکلات... هر دفعه یه چیزی کمیاب و نایاب میشه متاسفانه الان در بندرعباس چه جاههایی روغن ارزان تر میدن؟
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها