مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس:

فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای ایجاد جهش تولید در مادکوش



مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای ایجاد جهش تولید و بهره‌برداری از شرکت گندله‌سازی مادکوش خبر داد .
به گزارش صبح ساحل، «حسن خلج طهرانی»، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس يکي از اهداف تأسیس مناطق ويژه اقتصادي را جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي از طريق فراهم کردن زيرساخت‌هاي مناسب، تسهيل صدور مجوزها، تسهيل واردات و صادرات دانست و گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد رونق و جهش در تولید استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به تاریخچه احداث و راه‌اندازی گندله‌سازی مادکوش افزود: طرح گندله‌سازي 5 ميليون تني مادکوش در سال 1386 با مکان يابي، ارزيابي تکنولوژي و ظرفيت نهايي آغاز شد. در اين طرح، با توجه به نظرات مشاوران داخلي و خارجي درباره طرح‌هاي مشابه، اين نتيجه حاصل شد که تأسیس کارخانه با ظرفيت نهايي 5 ميليون تن و در دو فاز اجرا شود که به ‌زودی این طرح به‌ صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می‌شود.
وی علت اصلي انتخاب منطقه ويژه اقتصادي خليج فارس براي احداث کارخانه را همجوار بودن با آب‌هاي آزاد دانست و افزود: منطقه ويژه خليج فارس به زيرساخت‌هاي اساسي، به ويژه گاز نزديک است و در همين حال، آب موردنیاز صنايع نيز مي‌تواند از طريق شيرين‌سازي آب دريا تأمین کند که همین موضوع باعث جذب سرمایه ‌گذاران در این منطقه شده‌است.
وی بیان کرد: در پی فراهم شدن زیرساخت‌ها از اردیبهشت‌ماه سال جاري گندله‌سازي مادکوش وارد فاز توليد شده‌است و در حال حاضر، ميزان توليد کارخانه روزانه به حدود 5 هزار تن رسیده‌است. خلج طهرانی گفت: مادکوش يکي از ارکان صنعت فولاد کشور و تامين کنندگان گندله براي واحدهاي احياي مستقيم محسوب مي‌شود و خوشبختانه کيفيت گندله این شرکت مطلوب است و در اختيار واحدهاي توليد آهن اسفنجي قرار می‌گیرد.
وی افزود: نخستين محصول گندله سازي مادکوش توانست تمام مشخصات کيفي يک گندله موردنیاز کارخانه هاي احياي مستقيم را داشته باشد؛ به همين دليل، فروش محصولات چالش سرمایه‌گذاران نیست و آنان تلاش دارند که کارخانه به ظرفيت اسمي خود برسد . خلج طهرانی افزود: تمامي ارکان منطقه ويژه در زمینه‌های مختلف با مادکوش همراهي و از آن حمايت کردند تا چالشهاي مربوط به دوره احداث کارخانه برطرف شود و پس از بهره برداري نیز حمايتها ادامه داشته است، به ‌طوری‌ که انتقال کنسانتره موردنیاز کارخانه با استفاده از امکانات زيرساختي اين منطقه، يعني راه آهن و واحد انباشت و برداشت آن، به راحتي انجام ميشود؛ خروج گندله از منطقه به مقاصد مشتريان نيز از طريق راه آهن صورت ميگيرد. بنابراين هم در بخش مجوزها و هم در استفاده از زيرساختها، منطقه ويژه خليج فارس نهايت حمايت را از مادکوش ميکند.
وی در پایان تشریح احداث فاز دوم این مجموعه گفت: کارخانه گندله سازي مادکوش براي دو فاز 5/2 ميليون تني و در مجموع، 5 ميليون تن طراحي شده است؛ بنابراين بسياري از زيرساختهاي آن نيز براي ظرفيت نهايي، يعني 5 ميليون تن، طراحي شده اند. همچنين بخشهاي برداشت و انباشت و انرژي بر اساس ظرفيت 5 ميليون تن گندله تأمین شده اند و براي اينکه روند احداث فاز دوم تسريع شود، پس از صدور پروانه بهره برداري فاز نخست، مجوز احداث فاز دوم نيز اخذ شد تا فاز دوم کارخانه در سال 1402 به بهره برداري برسد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها