استاندار:

طرح‌های آبرسانی هرمزگان اردیبهشت توسط رییس جمهوری افتتاح می‌شود



استاندار هرمزگان از آمادگی استان برای افتتاح چندین طرح مهم آبرسانی با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری در اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، فریدون همتی چهارشنبه شب در نشست بررسی وضعیت پروژه های آب وفاضلاب استان افزود: مرحله نهایی آب شیرین‌کن بندرعباس به ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در روز و با هزینه ۱۲ هزار میلیارد ریال آماده بهره برداری است.
وی بیان داشت: برای راه اندازی این طرح، پست برق بستانو، خط انتقال برق، پست برق GIS داخل سایت، یک باب مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی در داماهی و ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب از آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی تا مخازن داماهی احداث شده است.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: مرحله نخست تامین آب شهر گوهران و روستاهای مسیر از سد سهران با آبرسانی به شهر گوهران و ۱۳روستا نیز آماده افتتاح است که برای تحقق اهداف این مرحله حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه، ۱۲مخزن به ظرفیت ۶ هزار و ۷۷۰ مترمکعب، سه ایستگاه پمپاژ، ۴۲ کیلومتر کلکتور اصلی و ۵۳ کیلومتر کلکتور فرعی و ۶۲ کیلومتر شبکه توزیع آب اجرا و احداث شده است.
همتی، با بیان اینکه با بهره برداری کامل از این طرح، نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد، گفت: اعتبار کل این طرح یکهزار میلیارد ریال است که ۷۱۳ میلیارد ریال دیگر برای اجرای کامل آن مورد نیاز است.
وی با اشاره به اولویت‌های اجرایی فعلی در این مسیر آبرسانی بیان داشت: در گام بعدی این طرح، روستاهای محور تیدر شامل ۱۰ روستا و با جمعیت بیش از چهار هزار نفر  و محور خمینی شهر و پاهتک آبرسانی می‌شود.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان همچنین از اجرای مرحله نخست طرح تاسیسات فاضلاب میناب نیز خبر داد و گفت: مدول اول تصفیه خانه فاضلاب فرآیند لجن فعال (MLE) با ظرفیت هفت هزار و ۶۲۰ مترمکعب در روز، ۴۱ کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی فاضلاب و هشت کیلومتر خط انتقال فاضلاب در این مرحله اجرا شده است.
همتی اضافه کرد: میزان اعتبار هزینه شده در این مرحله ۸۴۰ میلیارد ریال است که برای اجرای کامل آن ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.
وی، ایجاد تاسیسات فاضلاب روستای تیاب میناب را یکی دیگر از طرح‌های قابل افتتاح در اردیبهشت سالجاری اعلام کرد و گفت: ۱۱ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، ۲ کیلومتر خط انتقال، سه ایستگاه پمپاژ و پکیج تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۸۸۰ مترمکعب در شبانه روز در این طرح با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
استاندار هرمزگان اضافه کرد: آب شیرین ‌کن مهدی آباد فین با ظرفیت ۱۵۰ مترمکعب در شبانه روز با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و آب شیرین‌کن روستای کوخرد و چاله گریند با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در روز و اعتبار ۶۳ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های آماده بهره برداری است.
مقام عالی اجرایی هرمزگان همچنین از بررسی مشکل تامین آب در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: امروز با بررسی امکانات و ظرفیت‌های موجود، تصمیمخ لازم برای هرمنطقه اتخاذ شد و مقرر شد در جدول زمان بندی، برنامه آبرسانی به مناطق مختلف اجرایی شود.
همتی با اشاره به برنامهخهای مهم آبرسانی در استان هرمزگان افزود: تامین و انتقال آب به شهر رویدر و ۲۴ روستای مسیر با جمعیتی نزدیک به ۲۶هزارنفر از طریق خط انتقال از آب شیرین کن بندرعباس، انتقال آب به تازیان، رضوان و روستاهای اطراف آن از دیگر برنامه‌هایی است که در سالجاری شروع و برخی از آن‌ها به اتمام می‌رسد.

افزایش شیرین سازی آب دریا در هرمزگان به ۹۵ میلیون مترمکعب

استاندار هرمزگان بیان داشت: میزان شیرین سازی آب در سال ۹۲ در استان حدود ۱۲میلیون مترمکعب بوده که هم اکنون این ظرفیت به ۹۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
همتی تصریح کرد: این میزان تولید، معادل نیمی از مصرف آب شرب هرمزگان است و به عنوان یکی از بزرگترین خدمات دولت در استان هرمزگان به شمار می‌رود که در راستای تامین آب پایدار مناطق اجرایی شده و برای سالیان متمادی، مشکل کمبود آب در استان را رفع می‌کند.
وی افزود: انتقال فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب نیز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های شهر بندرعباس با تدابیر اندیشیده شده، توسط بنگاه های اقتصادی و شرکت توسعه زیرساخت که متعلق به بنگاه های اقتصادی غرب بندرعباس است، بزودی اجرایی می‌شود.
همتی ادامه داد: این کار بزرگ با ۲۰ هزارمیلیارد ریال آورده صنایع تعیین تکلیف می‌شود.
وی بیان داشت: با توجهی که به بخش آب و منابع آبی در دولت یازدهم و به‌ویژه در دولت دوازدهم صورت گرفت و مجموعه اقدام‌های نظام مند، هوشمندانه و برنامه ریزی دقیق پیش رو، مشکل آب را در مناطق حل خواهیم کرد.
همتی خاطرنشان کرد: صنعت شیرین سازی آب در استان به طور کامل بومی شده و روز به روز در حال توسعه است که پایداری آبی را با برنامه‌های پیش رو ایجاد خواهد کرد.
استاندار هرمزگان در پایان تصریح کرد: در سالجاری و در برخی مناطق به واسطه خشکسالی ممکن است با کمبود آب روبرو شویم اما با نقشه راهی که برای تامین آب پایدار روستاها درنظر گرفته شده، هرمزگان بزودی یکی از استان‌های موفق به لحاظ تامین آب شرب پایدار می‌شود.

منتشر شده: 1
Hamed
۲۶ فروردین ۱۴۰۰
الان دو روزه آب سمت گلشهر قطعه اگه تهران بود هم همینقدر بیخیال بودین مسیولین بی عرضه غیربومی
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها