احتمال کاندیداتوری رئیسی چقدر است؟



گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضور «سید ابراهیم رئیسی» سکان‌دار کنونی قوه قضاییه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بسیار است. رئیسی تاکنون هیچ تمایلی برای حضور نشان نداده است. او حتی دعوت اعضای مجلس خبرگان برای برگزاری جلسه خصوصی درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، موضوع کاندیداتوری‌اش نیز بارها از سوی سخنگوی قوه‌قضاییه رد شده است. با این حال ابراهیم رئیسی همچنان اصلی‌ترین گزینه اصولگرایان به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد آن‌ها به طور جدی در حال رایزنی و پادرمیانی برای مجاب کردن وی برای حضور هستند. به گفته برخی فعالان سیاسی اصولگرا، دیگر گزینه‌های احتمالی از جمله «علی لاریجانی» و «محمدباقر قالیباف» در صورت پاسخ مثبت رئیسی کنار می‌کشند. در همین راستا «منوچهر متکی»، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفته است که نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است؛ حضوری که به گفته وی منجر به خروج ۹۰ درصد کاندیداهای جریان اصولگرایی از صحنه رقابت‌ها خواهد شد و به باور او قالیباف نیز جزو همان ۹۰ درصد محسوب می‌شود. از طرفی ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد دعوت کردند. در بخشی از این نامه آماده شده است که:«می‌دانیم که بخش عمده و اساسی مدیریت‌های کشور در عرصه‌ها و حوزه‌های گوناگون در اختیار قوه مجریه و شخص رئیس‌جمهور است. اگرچه برخی جریان‌های سیاسی و حتی رؤسای قوه مجریه از جمله رئیس‌جمهور محترم کنونی برای لاپوشانی ضعف و قصورهای خود تلاش کرده و می‌کنند تا گستره اختیارات دولت و ریاست‌جمهوری را کوچک‌نمایی کنند، اما در عالم واقع بر همگان آشکار است که در ساختار کلان نظام سیاسی، این دستگاه عریض و طویل دولت است که دامنه اداری و تشکیلاتی‌اش تا کوچکترین واحدهای جغرافیایی کشور امتداد داشته و تصمیمات هر بخش آن، مستقیماً بر زندگی روزانه میلیون‌ها ایرانی تأثیر مستقیم دارد.....بر همین اساس ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضاکنندگان این نامه، بر این اعتقادیم که از منظر شمولیت شاخص‌ها و نیز توان اجماع‌سازی سیاسی و جذب آرای اکثریت مردم، جنابعالی نامزد اصلح و اولی به‌شمار می‌آیید.» نتیجه آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران {ایسپا} درباره انتخابات ریاست جمهوری بدین‌گونه بوده است که ۳۶.۶ درصد از کل افراد نمونه گفته‌اند در صورت کاندیدا شدن ابراهیم رئیسی احتمال زیادی دارد که به وی رای دهند. 
گفتنی است، ابراهیم رییس الساداتی مشهور به رییسی متولد ۱۳۳۹ خورشیدی در مشهد است. او در حوزه علمیه قم، اصول فقه را آموخت. با اتمام دوره سطح حوزه توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یابد. مقطع دکتری را نیز در رشته فقه و حقوق خصوصی گذراند. همچنین او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با کسب ۱۵٬۷۸۶٬۴۴۹ رای و ۳۸٫۳۰٪ آرا نفر دوم شد.
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها