در زمان ابتلا به کرونا چگونه مایعات بدن را تامین کنیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

بدن انسان از حدود ۷۰ درصد آب تشکیل شده است. آب به طور معمول در ادرار، مدفوع، پوست و دستگاه تنفسی دفع می شود. در هنگام ابتلا به تب اما بدن به سرعت آب از دست میدهد. بنابراین آب یکی از عناصر حیاتی بسیار مهم  در زمان ابتلا به کرونا محسوب می‌شود، مایعی که در شرایط کنونی، بیشترین تاثیر را در مقابله با بیماری و حتی درمان آن دارد.
فرد مبتلا به کرونا در زمان بیماری مقدار زیادی آب از دست می دهد که جایگزین نشدن آن منجر به واکنش‌ها و عوارض غیرقابل بازگشتی خواهد شد. بدن افراد سالم روزانه به شش تا هشت لیوان آب در روز نیاز دارد . در بزرگسالان با تب ۳۹ درجه سانتیگراد، تعریق منجر به از بین رفتن حدود ۹۰۰ سیسی مایعات در طول ۲۴ ساعت به همراه ۱۰۰ سی‌سی آب اضافی از دست رفته هنگام سرفه و تنفس می‌شود. در نتیجه لازم است در زمان بیماری، دست کم هر ۱۵ دقیقه، ۶۰ تا ۱۲۰ سیسی مایعات نوشیده شود. حتی‌الامکان یک بطری در کنار تخت خود داشته باشید تا در طول شب نیز بتوانید نیاز بدن خود را از مایعات تامین کنید. استفاده از آبمیوه‌های طبیعی، سوپ رقیق و چای کمرنگ نیز به جایگزین شدن آب از دست رفته کمک شایانی میکند.
هنگام کمبود آب بدن، ترشحات تنفسی غلیظ تر میشود و تمیز کردن آنها از ریه‌ها دشوار است. عدم توانایی در تمیز کردن ترشحات از ریه‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی یا حتی افزایش استعداد ابتلا فرد به ذات‌الریه شود. در موارد عفونت شدید بیماری، که دچار استفراغ یا اسهال هستید استفاده از یک محلول هیدراتاسیون خوراکی علاوه بر آب توصیه میشود. شما می‌توانید در خانه این محلول را با مخلوط کردن یک دوم تا سه چهارم قاشق غذاخوری نمک، یک لیوان آبمیوه طبیعی به همراه سه لیوان آب آماده کنید. از علائم کمبود آب بدن می توان به افزایش تشنگی، تب، ادرار با رنگ تیره، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب، خستگی و کلافه بودن اشاره کرد . توجه به مصرف مایعات کافی، با توجه به اینکه نبود یا کمبود آب در بدن، عملکرد ارگانهای مختلف را دچار اخلال می کند، یک ضرورت به شمار می رود که نباید از آن بخصوص در زمان بیماری کرونا غافل بود.
 
منابع: ایسنا/ sums.ac.ir

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها