سویه جدید کرونا با مثبت شدن آزمایش 5 نفر در هرمزگان تایید شد

اومیکرون، نزدیکتر از رگ گردن



اومیکرون به هرمزگان رسید. پس از روزها بحث و گمانه‌زنی از ورود این سویه جدید، به‌صورت رسمی وجود این کووید در استان تائید شد. شنبه‌شب گذشته فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد که مدتی قبل  آزمایش 5 نفر شامل 3 نفر مرد و 2 خانم 22 تا 44 ساله  مشکوک به کرونا، به تهران ارسال و پس از آزمایش‌های مختلف  قطعیت اومیکرون بودنش ثابت شد. ناگفته نماند که شناسایی این 5 مورد اومیکرون، نشان‌دهنده آماری بیش از این موارد  است که با توجه به‌سرعت بالای انتشار این ویروس افراد بسیار بیشتری که آلوده به این ویروس هستند در استان وجود دارند.   بیش از  یک ماه از کشف سویه جدیدی از کرونا با نام B.1.1.529 در آفریقای جنوبی می‌گذرد که سازمان جهانی بهداشت نام این سویه جدید را اومیکرون» اعلام کرد. در این مدت با گسترش سویه جدید در برخی کشورها، محدودیت‌های کرونایی از سر گرفته شد. هراس این سویه جدید همه‌جا را فراگرفت و دور از ذهن نبود که با توجه به تعاملات بین کشورها خصوصاً سفرهای تجاری گردشگری اومیکرون به‌سرعت وارد ایران شود بااینکه به‌صورت رسمی در  28 آذرماه  از شناسایی یک مورد ابتلای قطعی به اومیکرون در تهران اعلام شد. این فرد به‌تازگی از یکی از کشورهای عربی به ایران بازگشته و به دلیل داشتن علائم کرونا به آزمایشگاه مراجعه کرده است. چهار نفر از اعضای خانواده این فرد نیز به این سویه مبتلا شده‌ بودند. 

   

 مشخصات 5  مبتلابه اومیکرون  

10 آذرماه سال جاری بود که حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو اینترنتی با خبرنگاران، در خصوص شیوع  اومیکرون هشدار داد  که هرمزگان به دلیل تردد و تعامل با دنیا و وجود پرواز و ترددهای بندری و بین‌المللی و ... در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلا به سویه‌های جدید بیماری کرونا قرار دارد. وی در ادامه به  محدودیت پیاده شدن خدمه از کشتی در بنادر استان تأکید کرد که با این کار امکان سرایت بیماری‌های ویروسی  مهار شود. سه‌شنبه گذشته دکتر فرشیدی  با اشاره به رصد ویژه‌ای بر روی مبانی ورودی سفرهای زمینی، دریایی و پروازها، از عدم تائید وجود سویه اومیکرون در هرمزگان خبر داده بود اما بیان داشته که در بررسی افرادی که علائم شدیدتری داشتن نمونه جداگانه گرفته و برای بررسی احتمال وجود سویه اومیکرون به تهران و انستیتو پاستور ارسال شد چراکه در حال حاضر  کیت‌های تشخیص اومیکرون در استان وجود ندارد و نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود. تا اینکه پس از نتیجه  جواب این آزمایش‌ها، مسجل شد 3 نفر  مرد 22 و 2 نفر زن 22 تا 44 ساله  (3 نفر ساکن بندرعباس، یک نفر بستک و یک نفر ساکن اردبیل) به اومیکرون مبتلا شدند. این افراد به‌صورت سرپایی درمان و در منزل قرنطینه هستند. 3 نفر از مبتلایان سابقه سفر به خارج از کشور داشتند. همگی با علائم تب، گلودرد، سوزش گلو و علائم پوستی به بیمارستان مراجعه کرده بودند. 3 نفر آن‌ها سابقه‌دار و 2 نفر 2 دوز واکسن زده بودند.
 
   

خطر اوج‌گیری با توجه به دورهمی ها 

 
به گفته حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با توجه به این‌که اومیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی‌شده است و با توجه به زمان تکثیرش که حدود یک ونیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم. از تأثیر دورهمی ها در انتشار سویه اومیکرون  نباید غافل شویم. گفته می‌شود اومیکرون ازنظر سرایت زایی نسبت به ویروس دلتا تقریباً سه برابر سرایت زایی بیشتری دارد و حتی  یک  مبتلا  می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد. 
  

 علائم شاخص

در این مدت مشخص‌شده که 90 درصد مبتلایان به اومیکرون سه علامت شاخص دارند؛ سرفه، گلودرد و تب علائم آن‌ها است و خیلی از افراد ممکن است فکر کنند دچار سرماخوردگی معمولی شدند که این امر هم‌بسته به بدن افراد و وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای متفاوت است که به‌صورت ضعف، کوفتگی، علائم عضلانی، سردرد و... بروز می‌کند. اومیکرون گویا علامت اختصاصی ندارد اما اگر در جامعه‌ای سویه‌ای غالب شود علائم مشابه را هم منتسب به آن سویه پیدا می‌شود. 
   

 ایمنی 75 درصدی بدن براثر تزریق دز سوم

به گفته کارشناسان، مهم‌ترین و بهترین راه‌حل جلوگیری از این سوش، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است که در این مورد به دز سوم تأکید می‌شود. مسئولان  از مردم می‌خواهند آن را جدی بگیرند. حتی توصیه به واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌ها در سنین مدارس  هم شده است. آن‌طور که مشهود است بر اساس مطالعات تزریق دز سوم حدود ۷۵ درصد در مقابل اومیکرون در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند. نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آمار واکسیناسیون را این‌طور بیان کرد که تاکنون 2 میلیون و 704 هزار و 904 دوز واکسن کرونا در استان تزریق‌شده است. از این تعداد، یک‌میلیون و 370 هزار و 878 دوز اول، یک‌میلیون و 198 هزار و 38 دوز دوم و 136 هزار و 79 دوز سوم تزریق‌شده است.  وی توصیه اکید کرد که این افراد هرچه سریع‌تر جهت انجام واکسیناسیون اقدام کنند، در استان هرمزگان دُز سوم واکسیناسیون شروع‌شده است و از تمام افرادی که موعد دُز سوم واکسن آن‌هاست خصوصاً افراد بالای ۴۰ سال درخواست می‌شود که جهت دریافت دُز سوم اقدام کنند.
      

ماسک و حفظ فاصله فیزیکی 

امیکرون در حال حاضر از رگ گردن نزدیکتر است و مهم‌ترین عامل پیشگیری از آن  زدن ماسک  و حفظ فاصله فیزیکی حتی در فضای باز است.شدت سرایت این ویروس هنوز سنجیده نشده ولی به‌احتمال‌زیاد از سویه دلتا بیشتر است. مسئولان وزارت  بهداشت هنوز در خصوص تصمیم‌گیری تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی خبری اعلام نکردند  فقط توصیه کردند  باید پروتکل‌های بهداشتی به‌دقت رعایت شود و تعداد محدود دانش‌آموز و دانشجو در مدارس حضور یابند. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها