به دلیل شرایط نامساعد جوی و دریایی؛

بندر شهیدذاکری و اسکله‌های گردشگری قشم تعطیل شد



کارشناس هواشناسی دریایی اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: بندر مسافری شهید ذاکری و اسکله‌های گردشگری این جزیره به دلیل شرایط نامساعد جوی و دریایی و وزش بادهای شمال شرقی (نعشی) امروز دوشنبه (بیست و هشتم آذر ۱۴۰۱) تا اطلاع بعدی تعطیل است.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایرنا، «مرتضی فاخری»، کارشناس هواشناسی دریایی اداره بنادر و دریانوردی قشم روز دوشنبه گفت: طبق پیش بینی های هواشناسی دریایی انجام شده اکنون سرعت بادهای شمال شرقی در محدوده دریایی و بندری مرکز هرمزگان از جمله بنادر قشم، بندرعباس، هرمز و لارک حداکثر به ۳۰ نات (۵۵ کیلومتر) بر ساعت و ارتفاع موج دریا به بیش از پنج پا (حدود ۲ متر) رسیده که باعث مواج شدن دریا شده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی هواشناسی دریایی و همچنین افزایش سرعت باد و به دنبال آن، تلاطم دریا در آب های محدوده جزیره قشم، فعالیت بندر مسافری شهید ذاکری قشم متوقف شده است.

کارشناس هواشناسی دریایی اداره بنادر و دریانوردی قشم توضیح داد: اسکله‌ های گردشگری کندالو، شیب‌دراز و دیرستان برای سفر گردشگران به جزیره هنگام نیز در روز دوشنبه به دلیل افزایش سرعت بادهای شمال‌ شرقی، تعطیل است.

فاخری اضافه کرد: بازگشایی مجدد این بندر و اسکله های گردشگری یادشده، منوط به احراز شرایط مساعد جوی خواهد بود.

وی گفت: باد نشئی یا نعشی (Nasi) بیشتر از سمت شرق و شمال شرقی در اواخر پاییز و فصل زمستان، کرانه‌ های هرمز و نواحی اطراف را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و در جابه‌جا کردن ابرها و یا در اصطلاح محلی در نو و کهنه‌ کردن ابرها، موثر افتاده و نوید باران را می‌‌دهد.

این کارشناس هواشناسی دریایی افزود: عده‌ای بر این باوراند که باد نعشی از جانب (النعش) می‌‌وزد و علت نام‌ گذاری آن نیز به همین دلیل است. نحوه‌ وزش آن ناگهانی و نسبتا شدید و سرعت باد نیز به فراتر از ۳۰ نات می رسد و همراه با سرما و گاهی اوقات با ابر و بارندگی است و بیشتر از چند روز ادامه پیدا می‌‌کند. در ضمن با ۲ نوع باد نعشی کوچک و نعشی بزرگ شناخته می‌ شود که نعشی کوچک تا سه روز و نعشی بزرگ هم معمولا تا هفت روز ادامه خواهد داشت که سه روز اول بسیار شدید خواهد بود و احتمالا از بادی است که از مراکز کم‌ فشار آسیا سرچشمه می‌‌گیرد و به‌ سوی خلیج فارس رانده می‌‌‌شود.

وی اضافه کرد: از موارد تشخیص باد نعشی کوچک و بزرگ در این است که اگر باد نعشی در تلاقی با سپیده‌ دم با جزر آب بود، در ادامه با نعشی کوچک مواجه هستیم و اگر با مد صبحگاهی مواجه شدیم، با نعشی بزرگ و شدید مواجه خواهیم شد.

فاخری بیان کرد: این باد به‌ ندرت پیوسته و یکنواخت و در مدت زمان طولانی در جهت و سرعت ثابت باقی می‌ ماند؛ بنابراین زمانی بیش از ۱۰ دقیقه برای تشخیص و اظهار عقیده لازم است و از علایم آن گرد و خاک ناگهانی است و بیشتر از نیمه‌ شب به بعد با شدت و تا ظهر ادامه خواهد داشت و به ‌تدریج از سرعت آن کاسته خواهد شد و دوباره در شب بعدی با همان شدت شروع به وزیدن خواهد کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها